Zbavte sa harabúrd doma aj vo firme. V preplnených priestoroch sme neefektívni a máme väčší stres

Využite teplé dni a zbavte sa nepotrebných vecí zo skladov v práci, z povál, pivníc, garáží. Zisťovali sme od odborníkov, ako efektívne vyhodiť zbytočnosti, kto vám odvezie elektroodpad bezplatne a priamo spred dverí a kam s nepotrebnými vecami.
BRATISLAVA, 18. júna - Máte už plány na leto? Pokiaľ vám ostane k dobru voľný víkend či pár dní, oplatí sa ich využiť na „generálne gruntovanie" doma či vo firme. Letné upratovanie, počas ktorého sa zbavíte zbytočností a harabúrd, vám okrášli a prevzdušní bývanie, a podpíše sa aj na celkovej pohode.
„Leto je ideálny čas na to, aby sme sa pustili do upratovania povál, pivníc, garáží. Spolu s ostatnými členmi rodiny môžeme všetko povyberať von a spoločne prehodnotiť, čo z vecí nám stále robí radosť, a čo už prestalo. Upratovanie je aktom starostlivosti o seba,“ vysvetľuje prvá certifikovaná konzultantka metódy KonMari na Slovensku, Mária Verešová. „V upratanom priestore sa vám bude lepšie žiť. Venovať tomu pár letných dní sa podľa mňa oplatí.” Odporúča „nesústreďovať sa na to, čo dávate preč, ale na to, čo tým získate.“
Získame priestor, energiu, čas
Podľa Mirky Čechovej, autorky projektu minimalisti.sk, má zbavovanie sa zbytočností viacero pozitívnych aspektov. „Získame viac energie, financií, času, priestoru. Môžeme ich venovať tomu, čo máme radi a čo nám spôsobuje radosť. Ľuďom, aktivitám, koníčkom.“ Mirka podľa vlastných slov hľadala „možnosti, ako mať v živote maximálny poriadok s minimom vynaloženého času a minimom úsilia.“ A práve domov bez zbytočností jej ho ponúkol.
Keď sa zbavíme nahromadených nepotrebností a harabúrd, podľa Márie Verešove sa nám v prvom rade uľaví. „Získame viac fyzického, aj mentálneho priestoru. Častokrát si neuvedomujeme, aký negatívny vplyv má haraburdie na našu psychiku. Po odstránení balastu a zbytočností získame lepšiu kontrolu nad našim životom. Tiež plastickejšiu mentálnu kapacitu na riešenie zložitejších problémov. Budeme sa vedieť lepšie sústrediť a venovať sebe samému.“
Oplatí sa upratať aj pracovné priestory
Slová Márie Verešovej potvrdzujú viaceré svetové výskumy. Vedci v jednej štúdii prišli napríklad na to, že naša prokrastinácia (tendencia neustále odďaľovať plnenie si dôležitých vecí) priamo súvisí s tým, koľko na nás doslova padá bordelu. Skrátka a jasne, preplnený dom či byt negatívne ovplyvňuje kvalitu života.
Pri vyprázdňovaní a vytrieďovaní nepotrebných vecí by sme mali myslieť aj na pracovné prostredie. Po uvoľnení opatrení už opäť konečne môžeme chodiť fyzicky do práce. A práve pred letom či počas letných mesiacov sa oplatí spraviť poriadky aj v pracovných skladoch či iných odkladacích priestoroch.
Elektroodpad vám odvezú bezplatne
Ak vám v pracovnej kuchynke doslúžila chladnička, mikrovlnka či rýchlovarná kanvica, alebo máte sklad naplnený nepoužívanou, zastaranou, pokazenou technikou, je tu jednoduché riešenie. Na Slovensku existuje organizácia, ktorá si k vám do firmy či inštitúcie po elektroodpad príde, odvezie ho, ekologicky zlikviduje a ešte vám do účtovníctva vystaví potrebné „zelené“ doklady.
Službu môžu bezplatne využiť všetky právnické osoby, teda firmy, školy, inštitúcie, nemocnice, ministerstvá, úrady ... Stačí vyplniť formulár a do siedmych dní pošle po váš elektroodpad zvozové auto. „Najčastejšie odvážame výpočtovú techniku a elektrozariadenia ako staré počítače, notebooky, kopírky,“ vysvetľuje Jozef Kozák, riaditeľ SEWA, a.s., ktorá sa stará o odvoz a recykláciu elektroodpadu. Ľudia si podľa neho často nevedia predstaviť, aký jednoduchý odvoz elektroodpadu môže byť. „Všetko je rýchle, jednoduché a bezplatné.“
SEWA je organizácia zodpovednosti výrobcov pre elektroodpad, batérie, obaly a neobalové výrobky. Firmám na Slovensku, ktoré vyrábajú alebo predávajú elektrozariadenia, pomáha plniť si povinnosti s elektroodpadom stanovené zákonom. Príjmom organizácie sú recyklačné poplatky, ktoré platí každý výrobca a dovozca, keď uvádza elektrozariadenie na náš trh. Z príspevkov a recyklačných poplatkov SEWA financuje celý zberný a recyklačný kolobeh.
Baterky, staré počítače, nefunkčné chladničky
Počet odovzdaných starých elektrozariadení je neobmedzený. „Vieme prísť po päťsto kíl, aj po tonu. Čím viac, tým lepšie. Množstvo limitujeme iba zdola, minimálny náklad je päťdesiat kíl. Veľmi nám pomôže, ak firma dopredu dokáže odhadnúť, na aké množstvo sa máme pripraviť,“ pokračuje Jozef Kozák. Elektroodpad odvážajú pravidelne napríklad zo Strednej priemyselnej školy v Dubnici nad Váhom, z Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave či z Trnavskej univerzity v Trnave.
Službu bezplatného odvozu elektroodpadu ponúka SEWA právnickým osobám. Ak sa chcete elektroodpadu zbaviť ako jednotlivec alebo domácnosť, máte na výber z viacerých možností. Môžete ho bezplatne odviesť na zberný dvor. Alebo ho odovzdáte v obci, keď organizuje spoločný zber. Inou možnosťou je podľa Jozefa Kozáka spätný zber. „Pri kúpe novej chladničky môžete tú starú jednoducho bezplatne odovzdať obchodu. Predajne síce často tvrdia, že starý spotrebič prevezmú až pri kúpe nového, mnohé ich však zoberú aj bez toho, aby ste si u nich niečo kúpili. Aj predajne majú totiž zákonnú povinnosť prevziať drobný elektroodpad, vrátane tužkových batérií. Z našej skúsenosti to predajne nielen majú v povinnostiach, ale to robia aj reálne.“
Aj upratovanie potrebuje plán
Práve sklady, garáže a ďalšie úložné priestory by sme podľa odborníkov mali vypratávať ako prvé. Neobsahujú žiadne emocionálne predmety, ich „debordelizácia" vám pôjde od ruky. Navyše, priestor, ktorý vyprataním týchto častí získate, vám poslúži na uloženie vytriedených vecí, ktoré nebudete chcieť vyhodiť. Podľa Márie Verešovej je pri každom veľkom upratovaní nevyhnutná príprava a plán. „Hneď na začiatku by sme sa mali zamyslieť: Ako chcem, aby môj nový uprataný priestor vyzeral? Ako sa v ňom chcem cítiť? Koľko času môžem upratovaniu venovať? Čo budem potrebovať? Možno sa to zdá ako práca navyše, ale v skutočnosti vám to pomôže dotiahnuť veci úspešne do konca.“
Podľa odborníčky na organizáciu priestoru sa potrebujeme pripraviť na to, že zmeny sa neudejú zázračne ako šibnutím čarovného prútika. „Celý proces chvíľu potrvá. Ak nemáte dostatok času, rozdeľte si projekt na menšie časti, ktoré bez problémov zvládnete. Počítajte s tým, že počas veľkých upratovaní môžu prísť aj slabé chvíľky, vyčerpanosť, únava. Čím lepšiu víziu budete mať, tým budete motivovanejší a odhodlanejší upratovanie nevzdať a dokončiť. Jasnejšie budete vnímať, ako novouprataný a zorganizovaný priestor dokáže váš každodenný život skvalitniť.“
Ak v práci či v rodine prežívate momentálne hektiku a na upratovanie si nedokážete vyčleniť ani jeden deň, môžete začať pravidelne po troche. „Aj dvadsať minút denne je lepšie ako nič. Keď uvidíte, že sa vám darí a priestor sa mení k lepšiemu, ďalší raz pridáte možno aj hodinu. Dôležité je hlavne začať. Pokiaľ nezačnete, nič sa nezmení.“
Viac fyzického aj mentálneho priestoru
Dôležité je vyvarovať sa najčastejších „upratovacích“ chýb. „Tou najväčšou je, že veci iba reorganizujeme, presúvame, ukladáme a nič nevyhadzujeme.“ Marie Kondo, aj jej študentka Mária Verešová, upozorňujú na základné pravidlo: „Pri upratovaní je dôležité sa pýtať: Robí mi táto vec radosť? Používam ju? Ak nie, musí ísť preč. Ľudia si často pri upratovaní hovoria Nepoužívam to, ale je to ešte dobré. Raz sa mi to ešte môže hodiť. Veľké upratovanie nie je len o utieraní prachu a odstraňovaní špiny. Je to proces, pri ktorom sa konfrontujeme s našimi vecami a s vlastným životom. Cieľom upratovania je uvedomiť si, kto som teraz a ako chcem žiť.“
Ak dokážeme vypratať preplnené sklady, pivnice, či domáce priestory, podľa Mirky Čechovej pocítime zrazu doma, aj v práci čerstvý vzduch. „Priestor sa vizuálne odľahčí, už v ňom nebude toľko vecí „bojovať o našu pozornosť“. Získame tiež viac fyzického priestoru a viac času, ktorý už nemusíme tráviť starostlivosťou o ne alebo ich hľadaním. Ušetríme si tiež nervy, pretože nadbytok vecí nás oberá o energiu. Zrazu budeme pozerať len na veci, ktoré máme radi a ktoré nám zlepšujú náladu.“
Článok bol pripravený v spolupráci so SEWA.