Bojoval proti nacistom, komunistom ukradol lietadlo. Vzorom odvážneho letca Milana Jakubca bol Štefánik
Prinášame vám príbeh ďalšieho zo zabudnutých slovenských hrdinov. Jeho život mnohým pripomína filmového Indianu Jonesa.
Počas 2. svetovej vojny bojoval Milan Jakubec proti nacizmu v radoch československého zahraničného vojska vo Francúzsku a vo Veľkej Británii, kde slúžil aj v legendárnej 311. československej bombardovacej peruti. Viedol rozsiahlu korešpondenciu nielen s členmi kanadskej vlády a parlamentu, ale aj s politickými osobnosťami iných štátov vrátane kráľovnej Alžbety II. Práve dnes uplynulo 100 rokov od narodenia Milana Jakubca, významného letca britského Kráľovského letectva.
Zakladateľ tajnej organizácie
Narodil sa 8. marca 1922 v chotári Myjavy. Ľudovú školu navštevoval na Myjave, kde vo veku 16 rokov vstúpil do študentskej jednotky. V ilegálnej činnosti pokračoval aj ako študent na reálke v Bratislave. Stal sa zakladateľom tajnej organizácie podporujúcej ilegálny odchod za hranice tých, ktorí chceli bojovať proti nacizmu.
"Vzhľadom na skutočnosť, že jeho účasť v domácom odboji bola prezradená a Jakubec bol slovenskou políciou vyšetrovaný, štúdium neukončil. Pred priamou hrozbou uväznenia opustil 4. apríla 1940 rodnú vlasť so zámerom zapojiť sa do československého zahraničného odboja vo Francúzsku," povedal riaditeľ odboru vojensko-historických výskumov a zástupca riaditeľa Vojenského historického ústavu Peter Šumichrast.
Zámer sa podarilo Milanovi Jakubcovi naplniť o mesiac neskôr, keď tzv. balkánskou trasou dorazil do Francúzska. Ako príslušník československého zahraničného vojska bol zaradený k siedmej rote pešieho pluku 1 Montagnac. Na front odišiel v júni 1940.
Zranený a zajatý Nemcami
"Desať dní po odchode bol pri La Chapelle-d'Angillon zranený a zajatý postupujúcimi nemeckými vojakmi. Z nemeckého zajateckého tábora v Bourges však ušiel. Ako disciplinovaný vojak zamieril do Agde, kde ho po objasnení situácie demobilizovali. Následne zamieril z Francúzska do Španielska, cez ktoré sa hodlal dostať do Veľkej Británie. Tento zámer sa mu podarilo naplniť až na druhý pokus. V Španielsku bol po druhýkrát zadržaný, ale v tomto prípade ho nevrátili do Francúzska, ale uväznili v koncentračnom tábore Miranda de Ebro," priblížil Šumichrast.
Na základe intervencie britských úradov Jakubca prepustili. V septembri 1941 sa presunul do Gibraltáru, odkiaľ sa dostal loďou do Británie, kde sa 25. októbra 1941 hlásil v československom depote vo Wilmslow. "O deň neskôr ho prijali do Dobrovoľníckej zálohy britského Kráľovského letectva. Po rádiotelegrafickom, streleckom a bojovom výcviku bol 29. novembra 1942 už ako operačný letec zaradený k 311. československej bombardovacej peruti," pripomenul Šumichrast.
V britskom letectve až do konca vojny
V radoch 311. československej bombardovacej perute zotrval takmer až do konca vojny. Jakubca 29. januára 1945 premiestnili k Dopravnému veliteľstvu, v rámci ktorého ho 7. februára 1945 zaradili k 24. peruti. Úlohou posádok tejto perute bola letecká preprava dôležitých osobností. Po úspešnej službe bol premiestnený k 147. peruti, kde sa stretol aj s ďalším Slovákom z 311. perute Ivanom Schwarzom.
Po skončení druhej svetovej vojny zotrval v československom vojenskom letectve, z ktorého bol prepustený 8. mája 1946 v hodnosti podporučíka v zálohe. Neskôr krátko pracoval ako operačný dôstojník spoločnosti Pan American Airways na ruzynskom letisku v Prahe.
Dramatický útek po prevrate
Článok pokračuje na ďalšej strane: