Dobré noviny
Starostka Paríža chce vo francúzskej metropole menej áut a viac cyklistov. Má viacero nápadov, ako to dosiahnuť
Dominika Pacigová
Dominika Pacigová

Starostka Paríža chce vo francúzskej metropole menej áut a viac cyklistov. Má viacero nápadov, ako to dosiahnuť

Ilustračná snímka, archívny záber - primátorka Paríža Anne Hidalgová počas prejavu na zasadnutí parížskej radnice po tom, ako opätovne zvíťazila v druhom kole komunálnych volieb vo Francúzsku.
Ilustračná snímka, archívny záber - primátorka Paríža Anne Hidalgová počas prejavu na zasadnutí parížskej radnice po tom, ako opätovne zvíťazila v druhom kole komunálnych volieb vo Francúzsku. — Foto: pixabay.com / TASR

Počet ľudí, ktorí cestujú do práce na bicykli, stále narastá. Pozitívny vplyv na ekologickejšiu prepravu mali aj prísne nariadenia.

PARÍŽ 22. augusta - Paríž už dlhodobo bojuje proti klimatickým zmenám. Post parížskej primátorky obhájila Anne Hidalgo, ktorú volilo 49,3 % voličov v druhom kole komunálnych volieb vo Francúzsku. Po znovuzvolení tvrdila, že obyvatelia Paríža sa rozhodli urobiť z francúzskej metropoly ekologickejšie, sociálne a humánnejšie mesto, informuje portál The Local.

Počet cyklistov rastie

Počas pandémie vzniklo v Paríži ďalších 50 kilometrov cyklistických chodníkov s cieľom podporiť ľudí, aby sa presúvali ekologickejším spôsobom. Rušnú dopravu na Rue de Rivoli nahradili prevažne chodci a cyklisti. Túto trasu môžu ľudia prejsť na kolobežke alebo na bicykli. „Často chodím z domu do radnice na bicykli a nie sú tam žiadne autá, len cyklisti a chodci,“ povedala pre portál Time.

Primátorka Anne Hidalgo už dávnejšie vyhlásila, že jej cieľom je urobiť z Paríža najväčšie cyklistické mesto na svete. Počet ľudí, ktorí cestujú do práce na bicykli, stále narastá. Výskumy, ktoré si metropola dala urobiť, dokazujú, že ľudia hlavne z predmestia Paríža majú záujem o dochádzanie za prácou na bicykli.

15-minútové mesto

Aj napriek tomu, že pandémia zasiahla do života mnohých ľudí, primátorka tvrdí, že prísne nariadenia priniesli aj pár pozitív. Jedným z nich bol čistejší vzduch v meste, ale aj to, že ľudia mohli počuť „spievať“ vtáčiky. „Je vylúčené, aby sme dovolili byť opäť zamorení automobilmi a znečistením. Znečistenie už samo o sebe predstavuje zdravotnú krízu a nebezpečenstvo. A v spojení s koronavírusom ide o obzvlášť nebezpečný koktejl,“ citoval jej slová portál Forbes koncom apríla.

Primátorka uvažuje o nových spôsoboch transformácie mesta. „Počas pandémie sme videli, že je možné pracovať aj inak. Som optimistka,“ dodala.

Pracujú však na viacerých alternatívach. „Potrebujeme menej áut v Paríži, to je jasné, a preto ponúkame alternatívy z hľadiska verejnej dopravy. Diskutovať budeme aj o bezplatnom cestovaní pre všetkých mladých ľudí do osemnásť rokov,“ prezradila pre portál Le Parisien koncom júla.

Foto: Ilustračné
Foto: Ilustračné Foto: pixabay.com

Krátky dokument

Obyvateľka Francúzska nakrútila krátky dokument, ktorý bol publikovaný na portáli BBC. V dokumente spomína, že bola posledný rok v New Yorku. Poukazuje aj na plány Paríža v najbližších rokoch a sama seba sa pýta - mohol by Paríž byť prvým mestom, ktoré zakáže autá?

Jedným z kľúčových konceptov je 15-minútové mesto, ktoré vytvoril jeden z poradcov primátorky. Cieľom je vyvinúť infraštruktúru, ktorá umožní obyvateľom dostať sa pešo k službám do štvrť hodiny z domu. „Skutočnou otázkou je - aké máme priority? V prvom rade ide o chodcov, potom o cyklistov, následne o verejnú a kolektívnu prepravu a až na poslednom mieste sa nachádzajú autá,“ uviedol v dokumente poradca primátorky Carlos Moreno.

Už ste čítali?