Odborníčka na rodičovstvo: Problémom demokratickej výchovy je, že rodičia nevedia rozoznať hranice
Súčasní rodičia chcú byť rešpektujúci, no nevedia deťom určiť hranice. Keď neskôr príde puberta, rodičia nevedia, ako ňou svoje dieťa majú sprevádzať.
BRATISLAVA 11. mája - Rodičia sú prvým modelom hodnôt a správania sa pre svoje deti. Dnešná moderná doba však kladie zvýšené nároky aj na ich výchovu. Ako zvládať detské emócie? Ako motivovať deti bez odmien a trestu? Ako učiť deti zodpovednosti, empatii a spolupráci? O týchto i ďalších veciach hovorila v relácii KRIŽOVATKY s Mariánom Balázsom lektorka efektívne rodičovstva Martina Vagačová.
Čo je efektívne rodičovstvo?
Ide o prevzaté techniky a kurzy pre rodičov, pedagógov a všetkých ľudí, ktorí sa aktívne zaoberajú výchovou detí. „Mám spravený lektorský kurz, čo svedčí o tom, že celá táto sféra obnáša najmä vzdelanie o výchove. Práve dospelí ľudia sú tí, čo majú všetko v rukách už od toho najmenšieho veku a mojou ideou je vytvoriť miesto, kam ľudia môžu prísť a podeliť sa so svojimi témami, ktoré sú často intímne,“ prezradila Martina Vagačová. Ako ďalej dodáva, rodičia potrebujú niekoho, o kom si povedia, že má ucelený názor a na výchovu detí sa pozerá smerom, ktorý im rezonuje aj v ich vlastnom živote, takže s ním sympatizujú.
Lektor efektívneho rodičovstva ponúka dlhodobý kurz, počas ktorého rodičia absolvujú stretnutia o okruhoch komplexných tém, týkajúcich sa postojových záležitostí, budovania vzťahu a trénovania zručností v komunikácii a riešení konfliktov. „Akonáhle sa ľudia začnú stretávať, chcú v tom okamžite pokračovať. Raz do mesiaca usporadúvam stretnutia kurzu, na ktorých rozoberáme určitú tému. Mojím cieľom je, aby šlo o praktický preklad individuálnej psychológie do života,“ upresňuje Martina Vagačová, podľa ktorej je najrozšírenejším problémom demokratickej výchovy to, že rodičia nevedia rozoznať hranice. „Chcú byť rešpektujúci, no nevedia deťom určiť hranice. Keď neskôr príde puberta, rodičia nevedia, ako ňou svoje dieťa majú sprevádzať. Vtedy strácajú všetky kontrolné a silové mechanizmy, ktoré na deti kedysi platili,“ opisuje pre Dobré noviny svoje poznatky Martina Vagačová.
Detstvo vo svete moderných technológií
„Dnešné deti nevedia rozlíšiť rozdiel medzi realitou a tým, čo sa odohráva v digitálnom svete na obrazovkách smartfónov a tabletov. Nič iné nezažili, takže nemajú poňatia a ani nedokážu dedukovať, ako rôzne veci, príčiny a ich následky fungujú. Myslia si, že veci a uspokojenie prichádzajú rýchlo. No keďže v reálnom živote to tak nie je, mali by byť trpezlivé,“ popisuje jeden z najväčších problémov súčasných detí Vagačová. Podľa jej slov ide o učenie sa, k čomu patria vlastnosti ako húževnatosť, koncentrácia a usilovnosť. „Tieto veci sa kvôli nadmernému používaniu médií vôbec nerozvíjajú. Najlepšie by bolo, ak by technologické prístroje neboli dostupné pre deti do troch rokov,“ uzatvára Vagačová. Trávenie času s akoukoľvek technológiou je iba duševná potrava pre mozog, ktorá môže byť škodlivá.