Tunel by spojil Československo s Jadranom za dve hodiny. Zabudnutý projekt by sa dal zrealizovať ešte aj dnes
Predstavte si, že by ste sa dostali k Jadranskému moru už za dve hodiny, a to pomerne pohodlne. Znie to priam neuveriteľne, no takýto nápad vznikol ešte v časoch socializmu.
BRATISLAVA 5. septembra - Dnes síce Slováci veľmi radi vyrážajú oddychovať k Jadranu, no cesta tam im trvá aj niekoľko hodín. Pritom už za socializmu vznikol ambiciózny projekt, ktorého cieľom bolo československý ľud dopraviť k moru už za dve hodiny pomocou tunelov.
Vlastný kúsok mora
Ešte v 70. rokoch minulého storočia vznikla projektová štúdia profesora Karla Žlábka. Bola mimoriadne prepracovaná a na tú dobu aj moderná a ambiciózna. Týkala sa vybudovania rýchlostnej železnice, ktorá by spájala Československo s pobrežím Jadranského mora.
Ako informovala Česká televízia, železničný tunel by ústil na ostrove Adriaport, ktorý mal byť umelý a majetkom československého štátu, takže ľudia by mali svoj vlastný kúsok mora. Ostrov by vznikol z horniny vylámanej z tunela a po dohode s niekdajšou Juhosláviou by sa odkúpená čast pobrežia stala československým územím.
Trať mala byť dlhá 410 kilometrov, z toho 350 kilometrov by pripadalo na tunely. Trať mala viesť z Českých Budějovíc cez Rakúsko a Slovinsko. Jej stavba by trvala až 30 rokov a zhltla desiatky miliónov eur.
Zrealizovať by sa to dalo aj dnes
Čo je však zaujímavé, hoci to podľa vedúceho strediska podzemných stavieb spoločnosti Pragoprojekt Jiřího Svobodu dnes vyzerá ako utópia, projekt je z technického hľadiska naozaj zrealizovateľný, píšu české Lidovky.
„Projekt by bolo možné zrealizovať aj dnes, možno len s úpravou protipožiarnych opatrení,“ potvrdil Svoboda pre Lidovky. Navyše, takýto spôsob prepravy ľudí k Jadranu by bol nielen rýchlejší, ale aj energeticky úspornejší.
Financovanie, ale aj politika však nakoniec spôsobili, že z projektu nič nebolo, a tak Česi i Slováci naďalej mieria niekoľkohodinovú cestu za krásami, ktoré ponúka jadranské pobrežie, klasickým spôsobom - po cestách a diaľniciach.