Vedci objavili vo vesmíre abnormalitu, ktorá naznačuje existenciu viacerých svetov

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. — Foto: Lee Davy

Existuje paralelný vesmír? Podľa najnovších zistení by to tak mohlo byť.

Paralelný vesmír, multiverzum či jednoducho multivesmír. Tieto synonymá označujú niečo, čo sme doteraz pokladali skôr za námet pre sci-fi romány, avšak najnovšie zistenia vedcov naznačujú, že niečo takéto by predsa len mohlo byť možné. A nielen v rovine teoretickej, ale aj praktickej. Astronómovia totiž objavili záhadné studené miesto vo vesmíre, ktoré by mohlo byť dôkazom, že náš vesmír je len jedným z nekonečnej série realít.

Paralelný vesmír?

Studené miesto je oblasť vesmíru, ktorá vznikla pred 13 miliardami rokov a je vzdialené až 1,8 miliardy svetelných rokov. Toto miesto je presne o 0,00015 stupňov Celzia chladnejšie, ako jeho okolie. Aj takýto ťažko merateľný rozdiel je ale v tejto oblasti veľmi významný a môže byť považovaný za prvý dôkaz existencie multiverza, teda existencie viacerých paralelných vesmírov.

Profesor Tom Shanks, ktorý je spoluautorom objavu, tvrdí, že škvrna, ktorú s tímom objavili, má inú teplotu ako jej okolie. To sa vraj nedá vysvetliť pomocou štandardného modelu fyziky. Ak ale nedokážeme nájsť odpoveď v štandardnom modeli, potom sa nám núkajú exotickejšie vysvetlenia tohto nezvyčajného javu. Azda najzaujímavejšie vysvetlenie je také, že studené miesto bolo spôsobené kolíziou medzi našim vesmírom a iným vesmírom. Na to ale bude potrebná podrobnejšia analýza. Toto studené miesto by ale mohlo byť považované za prvý dôkaz multiverza.

V štúdií ale vedci priznávajú, že existuje aj možnosť, že toto studené miesto sa vytvorilo náhodne, aj keď pravdepodobnosť v tomto prípade stanovili iba na 2%.