Dobré noviny
Liptovské more odkrylo kus histórie. Zvedaví turisti sa môžu prejsť po inak zaplavených miestach
TASR, Dobré noviny
TASR, Dobré noviny

Liptovské more odkrylo kus histórie. Zvedaví turisti sa môžu prejsť po inak zaplavených miestach

— Foto: TASR - Dušan Hein / TASR - Miroslava Mlynárová

Vodnú hladinu Liptovskej Mary zámerne spustili pre očakávané topenie snehu na horách.

Liptovská Mara odkryla v uplynulých dňoch kus minulosti a prilákala stovky zvedavých turistov. Tí využili unikátnu príležitosť a počas slnečných jarných dní sa prešli po ceste, ktorá v minulosti spájala zatopené obce. Spod hladiny našej druhej najväčšej vodnej nádrže sa vynorila po tom, ako vodnú hladinu zámerne spustili pre očakávané topenie snehu na horách.

Liptovská Mara v roku 1975 definitívne pohltila trinásť obcí, vďaka čomu muselo z regiónu odísť až 940 rodín, teda viac ako 4000 ľudí. Celé pod vodou skončili obce Liptovská Mara, Liptovská Sielnica, Čemice, Demčín, Nižné Dechtáre, Paludza, Parížovce, Ráztoky, Sestrč, Sokolče, Vrbie, Vyšné Dechtáre a obec Liptovský Trnovec Bukovina bola zaplavená len čiastočne.

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/slovakia.visitliptov/videos/515105676903355

Hlavným dôvodom, prečo tzv. Liptovské more takmer pred polstoročím vybudovali, boli nebezpečné povodne a rieka Váh, ktorá každoročne ohrozovala životy obyvateľov. Priehrada si tak aj po niekoľkých desaťročiach zachovala svoj zmysel a slúži nielen ako kvalitná protipovodňová ochrana regiónu, ale aj na výrobu elektrickej energie. Keďže je však na mieste aj jej rozumná regulácia, pre očakávané topenie snehu na horách sa každú jar čiastočne vypúšťa, vďaka čomu sa zvedaví turisti dostanú na miesta, ktoré sú inak zaplavené.

Viceprimátor Liptovského Mikuláša Ľuboš Trizna však upozornil aj na nebezpečnú stránku novej atrakcie. Množstvo zvedavcov do lokality prechádza cez frekventovanú železničnú trať v Liptovskom Mikuláši, časti Palúdzka. Radnica tak rieši, ako tam urobiť bezpečnejší prístup. „Je potrebné presmerovať ľudí od trate cez Priehradnú ulicu k objektu vodární a po nábreží Váhu ich viesť popod železničný most k nádrži. Našou úlohou je teraz zatraktívniť túto bezpečnejšiu trasu, aby boli ľudia motivovaní neprechádzať cez trať," zdôvodnil Trizna pre TASR a dodal, že trasa k Liptovskej Mare, po ktorej mesto urobí náučný chodník, nie je dlhšia ako riziková trasa cez koľajisko.

Už ste čítali?