Kúpili ste si veci od jednej z týchto módnych značiek? Môžete prispievať k odlesňovaniu amazonského pralesa
Kožené výrobky pre Adidas, Zara či Nike pochádzajú z dobytka, ktorý chovali na odlesnenej amazonskej pôde.
Nový výskum komplexných globálnych dodávateľských reťazcov módneho priemyslu ukazuje, že mnohé svetové módne značky prispievajú k masívnemu odlesňovaniu v amazonskom dažďovom pralese. Dôvodom je ich prepojenie na garbiarne a iné spoločnosti zaoberajúce sa výrobou kože a koženého tovaru. Práve tieto spoločnosti majú väzby na chov dobytka na odlesnenej amazonskej pôde.
Kožené kabelky a topánky
Správa, ktorú zverejnil v pondelok, analyzovala takmer 500-tisíc riadkov colných údajov a zistila, že značky ako Coach, LVMH, Prada, H&M, Zara, Adidas, Nike, New Balance, Teva, UGG a Fendi majú viacero spojení s odvetvím, ktoré podporuje odlesňovanie amazonského pralesa. „Ak nosíte kožené topánky, kožený opasok alebo koženú kabelku, je vysoko pravdepodobné, že to bolo vyrobené z hovädzej kože, ktorá prispela k zničeniu amazonského dažďového pralesa,“ citoval správu denník Guardian.
Viac ako 50 značiek má viacero prepojení dodávateľského reťazca s najväčším brazílskym vývozcom kože, JBS, o ktorom je známe, že sa angažuje v odlesňovaní pralesa. Spoločnosť JBS sa nedávno zaviazala dosiahnuť nulové odlesňovanie v celom svojom globálnom dodávateľskom reťazci do roku 2035, čo environmentálne skupiny označili za nedostatočné.
Pre kožu zabijú milióny kráv ročne
Hovädzí dobytok je najväčším hnacím motorom odlesňovania amazonského dažďového pralesa, najmä pokiaľ ide o produkciu a vývoz hovädzieho mäsa. Významnú úlohu pri podpore chovania hovädzieho dobytka zohráva aj celosvetový dopyt po koži, ktorú potrebujú práve módne značky.
Prognózy v skutočnosti ukazujú, že na to, aby módny priemysel mohol naďalej zásobovať spotrebiteľov peňaženkami, kabelkami a topánkami, musí do roku 2025 zabíjať 430 miliónov kráv ročne. „Musíme nájsť iné riešenia a iné alternatívne kože, ktoré nebudú zo zvierat alebo plastov,“ uviedla pre Guardian generálna riaditeľka Slow Factory Céline Semaanová.
Od svetových značiek žiada, aby prestali kupovať kožu od spoločností, ktoré prispievajú k odlesňovaniu a aby podporili legislatívu, ktorá bude chrániť územie pralesa. Výskumníčka správy Angeline Robertson pre Guardian povedala, že módny priemysel pomôže svojmu imidžu tým, že bude konať. „Ak chce v čase klimatickej núdze módny priemysel konať, teraz je jeho príležitosť,“ dodala.