Africká stredná škola si vystačí s energiou zo slnka a vetra
SITA
SITA

Africká stredná škola si vystačí s energiou zo slnka a vetra

Cieľom projektu realizácie strednej školy v jednej z najchudobnejších krajín sveta bolo vytvoriť priestor na poskytnutie ďalšieho vzdelávania obyvateľov vidieckeho regiónu Gando v Burkina Faso. V dedine Gando s tromi tisícmi obyvateľov sa nenachádzala žiadna stredná škola. Od hlavného mesta Ouagadougou je pritom vzdialená až 200 km.

Rozmanité dizajnové prvky projektu sa navrhovali s ohľadom na miestne podmienky a počasie, ktoré predstavovali veľkú výzvu, pretože teploty dosahujú v lete až 40 °C. Na chladenie vnútorného prostredia navrhol architekt prírodný ventilačný chladiaci systém umocnený privádzaným vzduchom cez podzemné trubky. V spojení s vysadenou vegetáciou, dvojitou strechou a fasádou sa dosiahlo zníženie teploty vnútorného vzduchu o 5 °C. Takáto klíma je pre žiakov počas výučby omnoho znesiteľnejšia.

Spotreba energie je vďaka konštrukčnému riešeniu budovy redukovaná na minimum. Energia potrebná na prevádzku sa získava len zo slnka a vetra. Zachytávanie zrážkovej vody, ktorej je v tomto juhoafrickom regióne minimu je integrované do rastlinného konceptu. Zachytená dažďová voda sa používa na zavlažovanie vysadených stromov, ktoré sú určené na ochranu ďalšej vegetácie. Celkový projekt zahŕňa aj základnú školu a knižnicu.

Trvalá udržateľnosť a vzdelanie

Veľkou túžbou autora projektu Diébédo Francis Kéré z architektonického ateliéru Kéré Architecture bolo v jeho rodnej dedine Gando vybudovať strednú školu pre dospelých. Gando je dedina situovaná na juhoafrickej Sahel a je jednou z najchudobnejších krajín na svete. V tomto regióne je viac ako 90 % žien a 80 % mužov negramotných. Jedinou alternatívou ostáva pre týchto ľudí farmárstvo. Stredná škola bola v tejto dedine nutnosťou, pretože sa tu nachádzala iba základná škola, ktorú finančne podporovali zahraničné inštitúcie a vláda Burkina Faso. Vzdelávacie programy pre dospelých a verejná knižnica budú dostupné pre celú komunitu, vďaka čomu pôjde v porovnaní s vládou podporovaného vzdelávania o omnoho efektívnejší model.

Sociálna sieť a základňa

Ďalším cieľom tohto projektu je vytvoriť priestor na stretávanie, štúdium a výučbu. Veľmi dôležitou časťou projektu je fakt, že ide o príkladný model práce s komunitami. Projekt totiž priniesol pracovné miesta pre mladých mužov, ktorí boli na danú technológiu vyškolený a mali s podobnými projektmi už skúsenosti:
– stredná škola v Dano, Burkina Faso, 2007
– Centrum de l´architecture de terre v Mopti, Mali, 2010
– opera v dedine Laongo, Burkina Faso, 2011

Zároveň sa podieľajú aj na ďalších projektoch, ktoré sú vo výstavbe:
– tréningové centrum v Dapaong, Togo
– klinika v Ouagadougou, Burkina Faso
– klinika v Leo, Burkina Faso
– škola v Pouni, Burkina Faso

Využitie miestnych zdrojov a materiálov

Množstvo konštrukčných materiálov bolo dostupných z miestnych zdrojov: žulový kameň na realizáciu základov, hlina a rýchlo rastúce eukalyptové stromy, ktoré sa využívajú ako palivové drevo. Eukalyptus je importovaný druh, ktorý vysúša zeminu a neposkytuje tieň. Jedným z cieľov tohto projektu bolo poukázať aj na využiteľnosť tohto dreva v trvaloudržateľných projektoch.

Zalesňovanie

Zalesnenie tvorí časť dizajnového a klimatického konceptu projektu školy. Stromy a trávy čistia vzduch od prachu a vytvárajú vysokokvalitné prostredie. Študenti sú zodpovedný za novú výsadbu stromov a ich polievanie špeciálne navrhnutým zavlažovacím systémom, ktorý privádza vodu priamo ku koreňom.

Participácia komunity

Projekt je pre dotknutú komunitu vysoko motivujúci, keďže sa vďaka nemu vytvorili nové pracovné miesta. Z hľadiska konštrukčného ide o budovu, na výstavbu ktorej sa použili tradičné technológie kombinované s novým know-how. Výučba nových technológií a školenia miestnych sú z hľadiska ich nezávislosti v stavebnom procese veľmi dôležité. Výstavbu odsúhlasuje v tomto kúte sveta spravidla dedinský starejší a regionálna vláda. Na projekte sa zúčastňujú ľudia z celej dediny. Pomáhajú pri zbere kameňov na realizáciu základovej konštrukcie, ako aj pri výrobe hlinených tehál. Nosná konštrukcia školy sa realizovala liatím zmesi hliny a cementu do debnenia.

Typ stavby: pozemné stavby
Účel: stredná škola
Začiatok realizácie: máj 2011
Autor: Diébédo Francis Kéré, Kéré Architecture, Nemecko

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54151
Pôdorys školy

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54152
Pôdorys knižnice

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54153
Knižnica je ústredným bodom školy

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54154
Chladenie vzduchu vnútorného priestoru cez vetracie otvory

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54155
Konštrukcia plechovej strechy vytvára komínový efekt, vďaka ktorému sa dosahuje prúdenie vzduchu v triedach

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54156
Budova školy je v súlade s trvaloudržateľnou výstavbou

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54157
Základy sa realizovali použitím žulových kameňov spevnených maltou

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54158
Vystužená betónová kruhová základová konštrukcia

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54159
Množstvo materiálov je dostupných z miestnych zdrojov: žulové kamene, hlina a rýchlorastúce eukalyptové stromy, ktoré sa používajú zvyčajne na kúrenie

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54160
Nosná obvodová konštrukcia sa realizuje odlievaním veľkých hlinených elementov

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54161
Projekt je pre dotknutú komunitu vysoko motivujúci, keďže sa vďaka nemu vytvorili nové pracovné miesta; na výstavbu sa využíva tradičná technológia

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54162
Zapojenie miestnych do stavebného procesu je z hľadiska dosiahnutia spoločného cieľa veľmi dôležité.

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54163
Použitie debniacej formy nešetrí len čas, ale forma nájde uplatnenie aj pri ďalších projektoch.

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54164
Zmes na realizáciu stenových elementov obsahuje zeminu, piesok, kamenivo a cement.

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54165
Vystužená základová a zvislá nosná konštrukcia prenáša zaťaženie od strechy a klenieb.

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54166
Stenové elementy zhotovené odlievaním do formy

Stredná škola s pasívnym ventilačným systémom - obrázok 54167
Do debnenia sa ukladá zmes hliny vystuženej cementom, debnenie možno odstrániť už nasledujúci deň.

Už ste čítali?

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…