Dobré noviny
Ako z dieťaťa vychovať dobrého človeka? Psychológ z Harvardu zverejnil päť klúčových odporúčaní pre rodičov
Tímea Gurová
Tímea Gurová

Ako z dieťaťa vychovať dobrého človeka? Psychológ z Harvardu zverejnil päť klúčových odporúčaní pre rodičov

Ilustračná fotografia
Ilustračná fotografia — Foto: Pexels.com

Rodičia by sa nemali zaujímať len o úspech svojich potomkov.

Asi každý rodič by chcel, aby sa jeho syn či dcéra správali k ľuďom vo svojom okolí slušne a s rešpektom. Ako docieliť, aby nešikanovali spolužiakov, nenadávali susedom, neignorovali seniorov v núdzi či neboli arogantní k predavačke v blízkom obchode? Jeden odborník hovorí, že pozná recept.

Psychológ z Harvardu Richard Weissbourd vedie projekt, ktorého cieľom je deťom pomôcť, aby boli láskavé k ľuďom. Hoci by sa mohlo zdať, že "dobru" sa najmenšie deti učia samé od seba, vôbec to tak nemusí byť. Najdôležitejšiu úlohu zohrávajú ich rodičia.

Podľa štúdie, ktorú odborník uskutočnil, až 80 percent mladých ľudí uviedlo, že sa ich rodičia viac zaujímali o ich úspech či pocit šťastia než o to, či im záležalo na druhých. Trikrát viac mladých súhlasilo aj s tvrdením, že „moji rodičia sú na mňa hrdí viac, keď mám dobré známky, ako keď som starostlivým členom komunity v škole či triede“.

Weissbourd s kolegami preto spísali odporúčania, ako z detí vychovať starostlivých, rešpektujúcich a zodpovedných dospelých. „Deti sa nerodia dobré alebo zlé a nikdy by sme ich výchovu nemali vzdať. Potrebujú dospelých, ktorí im pomôžu stať sa starostlivými v každom štádiu svojho detstva,“ píšu. Ak chceme mať z našich ratolestí morálne silných jedincov, musíme ich tak vychovať.

Rodičia by sa mali pri výchove zamerať na týchto päť vecí:

1. Záujem o druhých musí byť priorita

Rodičia majú tendenciu uprednostňovať šťastie a úspech svojich detí pred záujmom o ostatných. Deti však musia vedieť vyvážiť vlastné potreby s potrebami iných ľudí – či už ide o to, že spoluhráčovi prihrajú loptu, alebo sa postavia za spolužiaka, ktorého v triede šikanujú.

Foto: Pexels.com

Deti by si mali byť vedomé vysokých etických očakávaní a predtým, ako urobia rozhodnutie, napríklad, že opustia svoj športový tím, zvážili dopad na ostatných členov v skupine – spoluhráčov, priateľov v tíme. Všetky potenciálne problémy by si mali vyriešiť vopred. Deťom miesto frázy „najdôležitejšie je, že si šťastný“, hovorte, „najdôležitejšie je to, že si láskavý“.

Mali by ste sa uistiť, že deti ku všetkým vo svojom okolí pristupujú s úctou, a to aj vo chvíľach, keď sú unavené alebo nahnevané. Opýtajte sa aj učiteľov v škole, ako sa správajú k ostatným spolužiakom.

2. Precvičujte starostlivosť a vďačnosť

Nikto sa nestane dobrým človekom sám od seba a aj záujem o druhých si treba vycibriť. Deti by sa mali naučiť prejaviť vďačnosť tým, ktorí sa o nich starajú. Štúdie ukazujú, že najmenší, ktorí prejavujú vďaku, sú v živote aj viac súcitní, nápomocní a majú vyššiu pravdepodobnosť, že sú aj zdraví a šťastní.

Súčasťou učenia by malo byť zo strany rodičov aj to, aby svoje deti nechválili za každú užitočnú vec, ktorú urobia. To, že upracú stôl po spoločnom obede má byť samozrejmosť, rovnako ako pomáhať v domácnosti a súrodencom. Odmena by mala prísť pri výnimočných skutkoch. Rozprávajte sa s nimi o starostlivých a ľahostajných činoch, ktoré ste videli v televízii, alebo ste boli ich svedkom. Každý deň si zhrňte a povedzte, komu ste dnes za čo vďačný, kto pre vás či dieťa niečo pekné vykonal.

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?