Dobré noviny
Koniec alkoholu na cestách? Nové autá budú od leta pripravené na to, aby zabráni šoférovať opitému vodičovi
Simona Gálová
Simona Gálová

Koniec alkoholu na cestách? Nové autá budú od leta pripravené na to, aby zabráni šoférovať opitému vodičovi

Ilustratívna fotografia.
Ilustratívna fotografia. — Foto: TASR; Freepik

Samotné alkoholové testery ešte nebudú povinnou výbavou vodičov. Automobilky však musia nové autá predpripraviť na takýto scenár.

Európska únia (EÚ) ešte v roku 2019 schválila nový zákon, podľa ktorého všetky autá vyrobené v EÚ od júla 2022 musia mať vo svojej výbave predprípravu na alkoholový imobilizér. Únia netrvá na tom, aby samotné alkohol testery do vozidiel montovali priamo výrobcovia, ale aby sa tak mohlo urobiť dodatočne. Samotný „dreger“ tak ešte nebude povinnou výbavou vodičov. V budúcnosti by podľa portálu Mashable zabudované testery neumožnili šoférovať všetkým vodičom, ktorí si za volant sadajú pod vplyvom alkoholu.

Test auto zablokuje

Pripodobniť to možno k takzvanej „príprave na autorádio“, ktorú kedysi dostávali základné prevedenia áut nižších tried - v aute bola kabeláž a reproduktory, samotný prístroj si musel motorista dokúpiť, informoval iDNES.cz.

Samotný alkohol tester bude umiestnený v priestore vodiča, ktorého pred jazdou vyzve, aby podstúpi skúšku dychom alebo dotykom. Senzor vďaka technológii vyhodnotí percentuálnu hodnotu alkoholu v krvi. V prípade prekročenia stanovených limitov, alkoholtester zabráni naštartovaniu motora a vozidlo zostane nepojazdné až do vykonania novej skúšky. Dôvodom tohto rozhodnutia únie je fakt, že podľa štatistík je alkohol príčinou štvrtiny všetkých úmrtí na cestách v EÚ.

Budúcnosť bezpečnejších ciest

V súčasnosti na Slovensku neexistuje právny základ pre povinnú inštaláciu alkoholových imobilizérov. Slovenská polícia toleruje dychovú skúšku pod 0,14 mg/l, čiže 0,29 ‰. Ak vás teda polícia zastaví a vy nafúkate toto množstvo, pustia vás ďalej.

Polícia toleruje nízke promile alkoholu kvôli tomu, že stopy alkoholu obsahujú aj niektoré nápoje či jedlá. Nafúkať môže napríklad aj človek s diabetesom. Podľa údajov BECEP sa nárast pravdepodobnosti dopravnej nehody zvyšuje s koncentráciou alkoholu v krvi. Pri 0,5 promile je u vodiča pravdepodobnosť dopravnej nehody o 100 percent vyššia ako u vodiča, ktorý nepil. Štúdia EÚ rozhodla, že používanie zabudovaných alkoholtesterov proti naštartovaniu by mohlo pomôcť znížiť počet nehôd spôsobených alkoholom až o 65 percent.

Samotné zariadenie pritom nie je novinkou a okrem výrobcov nákladných áut ho už ako nadštandard ponúka aj niekoľko výrobcov osobných áut, ako je napríklad automobilka Volvo. Tentokrát však všetko nasvedčuje tomu, že sa tento bezpečnostný prvok stane časom plošne povinným pre všetkých.

A čo robiť v súčasnosti v takom prípade, ak uvidíte nasadať do auta opitého šoféra? Odborníci odporúčajú zavolať políciu – jeden telefonát tak môže zachrániť život nie len podguráženému vodičovi, ale aj ostatným ľuďom, pre ktorých je hrozbou.                                                                        

Už ste čítali?