ZSSK predstavila novú dieselmotorovú jednotku a vozeň prvej triedy
TASR
TASR

ZSSK predstavila novú dieselmotorovú jednotku a vozeň prvej triedy

Obidve novinky sú z dielne ŽOS Vrútky.

Na snímke diaľkový osobný vozeň 1. triedy Ampz novej dieselmotorovej jednotky 861.1. — Foto: TASR/Erika Ďurčová

Vrútky 25. júna (TASR) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila vo štvrtok vo Vrútkach novú dvojčlánkovú dieselmotorovú jednotku 861,1 a diaľkový osobný vozeň prvej triedy Ampz. Obidve novinky sú z dielne ŽOS Vrútky.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) podotkol, že momentálne sa uskutočňuje najväčšia obmena vozového parku ZSSK. „Zmodernizovaných alebo úplne nových je už takmer 50 percent celého vozového parku. Vozeň prvej triedy bude použitý pre diaľkovú prepravu, dieselové motorové jednotky majú tvoriť regionálne vlakové spojenia k hlavnej železničnej kostre. Je to tak všade vo svete, že práve dieselové jednotky zvážajú cestujúcich z regiónov. Motorová jednotka bude slúžiť pre región Vrútky, Zvolen, Banskobystrický kraj,“ povedal Doležal.

Dvojčlánková dieselmotorová jednotka je prvou zo 14, ktoré sú súčasťou dodávky 21 nových dvojčlánkových a trojčlánkových jednotiek. „Budú premávať na tratiach v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. Nový osobný vozeň je prvý zo siedmich, ktoré budú určené pre vnútroštátnu a medzinárodnú diaľkovú dopravu Bratislava – Žilina - Košice a Bratislava – Praha,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„Investícia do 21 dieselových dvojčlánkových a trojčlánkových motorových jednotiek je zhruba 77 miliónov eur, z toho približne 75 miliónov eur ide z fondov Európskej únie (EÚ). Investícia do 35 vozňov diaľkovej dopravy prvej a druhej triedy je vo výške vyše 66 miliónov eur z vlastných zdrojov ZSSK. V 35 kusoch je sedem vozňov prvej triedy a 28 vozňov druhej triedy,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Nízkopodlažné dieselmotorové jednotky s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. „Trojčlánkové sú s kapacitou 171 miest na sedenie (39 kusov už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 kusov). Zaradenie prvých dvoch dvojčlánkových jednotiek do prevádzky je naplánované od začiatku júla 2020. Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími tokmi cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen - Vrútky, Zvolen - Brezno či Zvolen – Fiľakovo,“ dodal hovorca ZSSK.

Už ste čítali?

Rasťo navštívil Severnú Kóreu: Hoci je to najkrutejší režim,…

Ľudia majú svojich diktátorov za bohov, ženy si môžu vybrať z 18 účesov,…

Lucie pečie hotové majstrovské diela: Na začiatku som bojovala,…

Je mladá, krásna a úspešná. Na konte má viacero…

Jej mladšia dcéra vyhrala MasterChef, staršia má detskú mozgovú…

Zdravotný stav Paulínky denne núti jej rodičov riešiť inkontinenciu,…

Vnuk Slováka z ikonickej fotky: Že je dedo slávny, sme zistili,…

Starý otec, Gusti Popovič prebýva v rodine maliara Ivana Popoviča naďalej. Napriek…

Kaštieľ Betliar odhalil ďalšie dobre ukryté tajomstvo: Reštaurátori…

Moderné technológie reštaurátorom umožňujú objavovať nové…

Bývalý skinhead z Prešova si vzal Rómku: Dnes sa bojím o naše…

Prešovčan Gabi bol zarytým skinheadom. Keď sa odsťahoval od partie do Anglicka,…

Slovenka najprv v USA upratovala domy, teraz hviezdi pred kamerami:…

Sny si plní v samotnej mekke filmu. Aj keď stále bojuje, robí naplno…

Marek 13 rokov tvorí pár s Rómkou: Keď to zistili kamaráti,…

Odhovárali ich. Vraj ju chce ten „gadžo“ len využiť, a potom ju odkopne.…