Produktivitu práce výrazne zvýšite, ak urobíte túto drobnosť
TASR
TASR

Produktivitu práce výrazne zvýšite, ak urobíte túto drobnosť

Pracovisko považuje veľa ľudí za svoj druhý domov, veď v ňom trávime takmer celý deň. Niekto má v ňom už svoj zaužívaný systém, ale ľudia stále rozmýšľajú nad tým, ako zvýšiť efektivitu či produktivitu práce. Pritom k tomu stačí úplne jednoduchá vec, ktorá vám ani nezaberie veľa času.

Ilustračné foto — Foto: wikimedia

Patrí vaše pracovisko k ukážkovo čistým alebo mu vládne „trvalý pracovný neporiadok“? Táto otázka pritom nie je náhodná. Práve od nej sa totiž odvíja produktivita práce. Čistá a uprataná kancelária totiž vytvára motivačné prostredie a zvyšuje produktivitu.

Vetrajte a nezabúdajte na monitor

Zaprataná plocha stola, ufúľaná klávesnica so zvyškami jedla, zbierka mastných odtlačkov na monitore a tučná vrstva prachu na policiach. Pripomína vám to niečo? Prvé slnečné lúče, ktoré preniknú cez okná, ukazujú, že je najvyšší čas upratať. Tam, kde je to možné, je ideálne poriadne vyvetrať a odbornej firme zveriť vyčistenie vzduchotechniky a klimatizácie. Podstatná je najmä kontrola a výmena filtrov. 

„Dráždivý prach, peľ a iné alergény sa skrývajú nielen v klimatizácii, ale aj útrobách výpočtovej techniky, v desktopoch, tlačiarňach či kopírkach. Vhodným riešením je použiť vzduchový tlakový čistiť v spreji s aplikátorom, ktorý sa dostane aj do ťažko prístupných miest,“ uvádza skúsenosti z praxe Martin Majerník, prevádzkový riaditeľ spoločnosti, ktorá podniká s potrebami pre kancelárie už 11 rokov. Podľa neho sa treba starať aj o monitory a obrazovky, ktoré je vhodné čistiť antibakteriálnymi čistiacimi sprejmi alebo čistiacimi utierkami.

Tri zásady

Populárnou nielen v domácnostiach, ale aj na pracoviskách sa stala metóda Konmarie, ktorú spopularizovala Japonka Marie Kondo. Konmarie okrem iného znamená upratovať naraz. Žiadne prechádzanie prstom po policiach počas telefonovania, ale seriózne jednorazové upratanie od podlahy až po strop. 

Druhou kľúčovou zásadou metódy Konmarie je vyhadzovanie vecí, ktoré už doslúžili svojmu účelu, k čomu v kancelárii môžeme priradiť aj skartovanie dokumentov. Treťou zásadou je potom rozdelenie vecí, ktoré vám zostanú po uprataní, do logických skupín a ich umiestnenie v kancelárii.

Metóda Konmarie má okrem upratovania ešte ďalší rozmer. Uprataný a čistý priestor totiž umožňuje podávať vyšší výkon bez rušivých vplyvov. Každé rozptýlenie, hľadanie dokumentov v halde iných znamená, že sa nevenujete práci, ale niečomu inému, zvyčajne neproduktívnemu a stresujúcemu. Je možné, že práve vďaka tomu trávite v kancelárii viac času, ako je potrebné. 

Majerník na margo boja proti chaosu upratovaním dodáva: „Všetky fyzické veci a najmä papierové dokumenty by mali mať svoje stabilné a jasne vymedzené miesto. Tak sa vyhnete zbytočnému vyhľadávaniu a predídete strate. Ideálne sú rýchloviazače a zakladače so širokým spektrom farieb pre ľahšiu a rýchlejšiu orientáciu.

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…