Končia reklamné letáky, ktoré aj tak hneď putovali do koša. Menej použitého papiera znamená viac stromov v lese
Slovákom svitá na zelenšie časy. Spoločnosti vo veľkom rušia reklamné letáky, ktoré sme si často ani nepozreli a končili v odpade. Z papiera už nebudú ani cenovky v obchodoch. Spolu sa tak ušetria tisícky a tisícky ton papiera.

Bežný nakupujúci si zrejme neuvedomí, koľko papiera sa minie na takú maličkosť, akou je malý lístok informujúci o cene, pôvode a kvalite nakupovaného tovaru. Keď si však spočítame cenovky v celom obchode, vo všetkých pobočkách a vezmeme do úvahy, že sa pravidelne menia, vyjde nám nezanedbateľné množstvo papiera aj času, ktorý musia zamestnanci obchodu venovať tomu, aby ich pravidelne vymieňali.
Ďalšími zbytočnými tonami papiera sú aj tlačené reklamné letáky. „Človek si pri letákoch uvedomí, že po pár sekundách čítania končia v koši, že ide o jednorazové záležitosti. Čokoľvek, čo je jednorazové, je z hľadiska životného prostredia najviac zaťažujúce,“ hovorí environmentalista Marek Brinzík zo spoločnosti NATUR-PACK. Niet sa teda čo čudovať, že okrem papierových letákov či obalov sa obchodníci v súvislosti s ekológiou zamýšľajú aj nad významom cenoviek.

Moderná technológia, ktorú využívajú knihomoli
Elektronické cenovky ponúkajú u nás predajcom viaceré firmy. Medzi ich výhody uvádzajú dlhú životnosť (okolo 10 rokov bez výmeny batérie), rýchlejšiu aktualizáciu informácií o tovaroch i odbremenenie zamestnancov obchodných reťazcov. Ide o technológiu s využitím tzv. elektronického papiera, ktorú poznáme aj pri čítačkách elektronických kníh. Pridajme čísla, aby sme si vedeli predstaviť, čo prechod k elektronickým cenovkám znamená v prípade spoločnosti Lidl v praxi. Ako sa uvádza v tlačovej správe tejto spoločnosti, v priemernej predajni sa týmto spôsobom ušetrí 230 kg papiera ročne. V pobočkách Lidl na celom Slovensku sa takto nazbiera až 37 ton papiera za rok, na ktorých výrobu by bolo potrebných 900 stromov. „Boli sme jednou z prvých Lidl krajín, ktoré sa začali zaoberať nasadením elektronických cenoviek. Pri sortimente ovocia a zeleniny sme ich začali nasadzovať ešte v roku 2020. Okrem ceny môžeme takto zákazníkom jednoducho a rýchlo odkomunikovať akékoľvek informácie,“ vysvetlil Pavol Černek, vedúci úseku podpory predaja v Lidl Slovenská republika. Výrazne vylepšená technológia elektronického papiera v súčasnosti vážne konkuruje klasickému papieru. Výrobcovia zlepšili kontrast a čitateľnosť, pribudla možnosť používať farby a ešte viac sa zmenšila už aj tak veľmi nízka spotreba energie.

V neposlednom rade technológia zlacnela na úroveň, pri ktorej sa stáva bežnou súčasťou našich životov a umožňuje aj efektívne celoplošné nasadenie v predajniach, čo je príležitosť, ktorej sa u nás chopil aj reťazec Lidl. „Na rozdiel od iných typov displejov, elektronický papier potrebuje energiu len na zmenu zobrazenej informácie. Podobá sa vlastne na bežný papier ako ho poznáme už stáročia, len ho je možné ľubovoľne prepisovať,“ vysvetľuje Milan Regec z vydavateľstva STIMUL na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. E-paper pracuje s odrazeným svetlom tak, ako bežný papier, takže ani nevydáva žiarenie. „Fotografie si na takomto papieri zatiaľ ešte nevieme vychutnať, ale napríklad pri cenovkách v obchodoch momentálne nenájdete efektívnejšiu technológiu, ktorá by bola šetrnejšia k životnému prostrediu,“ dodáva Milan Regec. Aj k nej je však nutné pristupovať zodpovedne – svoj úžitok prinesie najmä pri dlhodobom používaní, k čomu sú našťastie elektronické čítačky či cenovky predurčené.

Tlačené letáky nechýbajú
Pred časom sa Lidl na Facebooku spýtal svojich zákazníkov akú formu letákov uprednostňujú. Až 86% zo 14 200 hlasujúcich sa vyjadrilo v prospech online verzie. „Obmedzovanie tlačených letákov a zavádzanie elektronických cenoviek vnímam ako úsporné oparenie, dajú sa takto ušetriť financie za tlač a vidím v tom tiež trend ekologizácie vo firemnom prostredí. Rozhodne je to inšpiratívne, nielen pre iné reťazce, ale aj pre iné väčšie si menšie firmy,“ hovorí Marek Brinzík zo spoločnosti NATUR-PACK, ktorá pre tisíce malých aj väčších výrobcov obalov a neobalových výrobkov, elektrozariadení, batérií a akumulátorov zabezpečuje plnenie povinností vyplývajúcich zo zákona o odpadoch. Environmentalista tiež konštatuje, že z hľadiska recyklácie nie sú letáky papierom najlepšieho formátu. „Využívajú sa ako prímes do recyklovaného papiera, ktorý prichádza z triedeného zberu z domácností. Jeho výpadok určite neohrozí recykláciu. Tých papierov, ktoré sa využívajú na recykláciu, je stále dostatok,“ dodáva Brinzík. Na Slovensku máme viacerých spracovateľov papiera, od veľkých až po komornejších, ak sa pozeráme na množstvo použitého papiera, ktoré spracovávajú. Každý pritom vyrába z recyklovaného papiera iné produkty. „Najčastejšie sa na Slovensku z vyzbieraného papiera vyrábajú baliace kartónové krabice, rôzne kartónové podložky, hygienické potreby, napríklad toaletný papier, vreckovky,“ hovorí Marek Brinzík, ktorý celý proces recyklácie papiera videl už u viacerých spracovateľov papiera.

Výzva ostatným reťazcom
Začiatkom tohto roka pozastavenie masovej distribúcie tlačených letákov do domácností oznámil aj reťazec Tesco. Lidl zasa letáky už viac nebude vkladať do výtlačkov denníkov a týždenníkov. „Leták je našim najsilnejším komunikačným nástrojom so zákazníkom. Vďaka nemu dokážeme pravidelne informovať o našich akciových ponukách, tematických týždňoch či spoločensky zodpovedných aktivitách. Ešte dôležitejšia je však otázka v akom stave zanecháme životné prostredie pre ďalšie generácie. Preto sme sa už pred niekoľkými rokmi rozhodli strategicky znižovať počet tlačených letákov a aj ich rozmer. Veríme, že to je správne rozhodnutie a dúfame, že nás budú nasledovať aj ďalšie reťazce,“ hovorí Martin Nagy, konateľ Lidla zodpovedný za nákup a marketing.

Heslo Menej papiera v obchode, viac stromov v lese by sme si mali pripomínať pred každým nákupom. Zelenšie papierové nákupné tašky za poplatok sú síce pokrok oproti plastovým taškám, či tenkým rýchlo sa trhajúcim vreckám a vrecúškam. Papierovú tašku tiež nemusíme hneď zahodiť do modrého kontajnera. Používajme ich opakovane pri ďalšom nákupe alebo na iný účel. Najideálnejšie je nosiť so sebou vlastnú nákupnú tašku, ako to robili naše mamy.
Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Lidl.