Dobré noviny
Slovensko, krajina úspešných startupov?
Dobré noviny
Dobré noviny

Slovensko, krajina úspešných startupov?

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Glidy

Hoci je Slovensko relatívne malá krajina, má šťastie na šikovných ľudí.

Napríklad v e-commerce oblasti vzniklo za ostatné roky niekoľko startupov, ktoré sú úspešné nie len u nás, ale aj za hranicami.

Martinus

Martinus patrí medzi priekopníkov slovenskej e-commerce scény. Online predaj spustili ešte v roku 2000. Odvtedy firma zaoberajúca sa prevažne predajom kníh úspešne napreduje. Pravidelne sa umiestňuje medzi najobľúbenejšími slovenskými značkami a od roku 2009 začala vytvárať sieť kamenných obchodov po Slovensku. O tri roky neskôr v internetovom predaji prekročila štátne hranice a svoj predaj spustila aj v Českej republike.

Muziker

Rok po Martinuse začali predávať na internete aj v Muzikeri. V rovnakom čase firma expandovala do Čiech a v Prahe otvorila prvú predajňu. Postupom času spoločnosť začala rozširovať svoje s kamenné prevádzky v Čechách a na Slovensku. V roku 2014 už dodávali tovar do celej Európskej únie. V roku 2017 sa Muziker rozhodol rozšíriť svoj sortiment aj o kolobežky, potreby pre cyklistov a motocyklistov, lyžiarov a rybárov.

GymBeam

Raketový úspech zažíva GymBeam. Spoločnosť venujúca sa vývoju, predaju a distribúcii výživových doplnkov, funkčných potravín a vybaveniu pre aktívny životný štýl existuje na trhu 7 rokov. V súčasnosti patrí medzi najrýchlejšie rastúce e-commerce projekty v strednej a východnej Európe. Hranice Slovenska už dávno prekročili a svoj tovar dodávajú do 13 krajín. V tomto roku sa im navyše podarilo získať rekordnú investíciu.

Dedoles

Podobný úspech zažíva aj spoločnosť Dedoles. Tá začala na trhu pôsobiť v roku 2012, pričom sa primárne venovala predaju tričiek. V ďalších rokoch spustila predaj originálnych ponožiek a jej zisky začali výrazne stúpať. Len za rok 2019 Dedoles zarobil viac než 14,7 milióna eur. V súčasnosti predávajú svoje produkty do 10 krajín, no ešte v priebehu tohto roka chcú expandovať do ďalších piatich štátov.

Slovenské legálne online kasína

Kapitolou samou o sebe sú slovenské legálne online kasína. Tie sa začali spúšťať začiatkom tohto roka a už dnes sa tešia tisíckam pravidelných hráčov. K rozvoju online kasín na Slovensku došlo na základe zmeny zákona o hazardných hrách, kedy si súkromné spoločnosti mohli zakúpiť licenciu na prevádzkovanie online kasína. Túto možnosť využilo viacero stávkových kancelárií, ale aj iných firiem pôsobiacich v hernom biznise. Aktuálne pôsobí na slovenskom trhu 6 online kasín. O úspechu slovenských online kasín by sme v budúcnosti mali ešte počuť.

Doteraz sme spomínali firmy, ktoré pôsobia na Slovensku a v jeho okolí. Teraz si však predstavme firmy, ktoré zažiarili ďalej než v Európe.

Kimbino

Kimbino je projekt, ktorý vychádza z jednoduchej myšlienky. V dnešnom svete nie je potrebné používať tlačené letáky. Stačia, že budú k dispozícii online. Obchody tak ušetria za tlač a distribúciu, no čo je hlavné, nebudú sa míňať tisícky ton papiera. Projekt vznikol v roku 2017 a stojí za ňou firma Hyperia zo Žiliny. Za krátky čas sa jej podarilo expandovať do 34 krajín sveta a poskytovať online letáky 2927 obchodným reťazcom. To z nej robí skutočne svetovú firmu.

Diagnose.me

Diagnose.me je slovenská služba s celosvetovým presahom. Ľuďom ponúka možnosť nechať sa diagnostikovať niektorým zo svetových zdravotných odborníkov. Ten na základe symptómov, liečby, liekov a snímok poskytne konzultáciu. Medicínsky startup zabezpečí aj bezplatný preklad do angličtiny. Platí sa teda len za samotný posudok.

Slido

Služba Slido, ktorá vznikla v roku 2012, umožňuje interaktívne kladenie otázok na eventoch. Slovenským autorom sa podarilo nájsť dieru na trhu. Už o tri roky bola použitá na viac ako 5800 udalostiach v bezmála 100 krajinách sveta. V roku 2017 to bolo už 60 tisíc eventov vo vyše 130 krajinách sveta. Služby využívajú aj viaceré veľké svetové firmy a známe osobnosti. Firma neustále rastie, čo sa pozitívne prejavuje aj na jej tržbách. Len za minulý rok dosiahli výšku 8,9 milióna eur.

TrashOut

Na záver startup, ktorý zrejme nemá taký biznis potenciál, ako ostatné. Zato má však celosvetový dosah, ktorý mu môže nejedna spoločnosť závidieť. Ide o environmentálnu aplikáciu Trash Out. Tá slúži na nahlasovanie čiernych skládok. Na základe takéhoto oznámenia by mali reagovať príslušné orgány a smetisko odstrániť. Svojich používateľov si TrashOut našiel prakticky po celom svete vrátane štátov Južnej Ameriky, Afriky či Ázie.

Väčšina slovenských vyššie spomenutých spoločností má do budúcna dobre našliapnuté. Zostáva dúfať, že hektické obdobie, ktorým si svet teraz prechádza nespôsobí týmto firmám väčšie problémy a tak budú môcť šíriť dobré meno o šikovných Slovákoch aj ďalej.

Už ste čítali?