HISTÓRIA Z VAŠICH ULÍC: Ako vznikli električky a kedy začali premávať po Bratislave?
Kristián Plaštiak
Kristián Plaštiak

HISTÓRIA Z VAŠICH ULÍC: Ako vznikli električky a kedy začali premávať po Bratislave?

Nazrite do dejín mestskej hromadnej dopravy.

BRATISLAVA 25. novembra - V súčasnosti sa každý potrebuje presúvať z miesta na miesto a vy určite nie ste výnimkou. Ak však nemáte vlastné auto, volíte mestskú hromadnú dopravu. Trate električiek pretínajú ulice mesta. Možnože nimi jazdíte päť dní v týždni a nikdy ste ani len nepomysleli na ich dejiny či vznik. Kto vymyslel električky a kde? V akom meste začali po prvý raz pravidelne premávať? To všetko a mnohé iné sa dočítate u nás.

Pôvodný britský nápad

Prvé električky sa objavili na začiatku 19. storočia v južnom Walese. Linka Swanswa - Oystermouth síce nepredstavovala električku, ako ju poznáme dnes, no merala 5,5 míle, čo je skoro 9 kilometrov. Boli to prerobené vagóny na kolesách, ťahané koňmi. Nápad sa uchytil a onedlho každé väčšie mesto v Anglicku začalo využívať nepoužívané železničné trate ako trate pre konské "električky". Neskôr sa nápad rozletel do šíreho sveta, kde v mestách Baltimore (1828), New York (1832), New Orleans (1835), Paríž (1839), Alexandria v Egypte (1850), čilské Santiago (1858), Sydney (1860) zaviedli prvé trate.

Linku Swansea - Oystermouth vykonávala železničná spoločnosť Swansea & Mumbles
Linku Swansea - Oystermouth vykonávala železničná spoločnosť Swansea & Mumbles Foto: Wikimedia CC

V druhej polovici 19. storočia boli kone vymenené za malé parné lokomotívy. Boli obľúbené, pretože jazda bola rýchlejšia, no mnohým sa nepáčili kvôli veľkému množstvu dymu a hluku, ktoré vydávali. Úplne prvú električku poháňanú elektrinou svet uvidel v roku 1880. Jej návrh vymyslel ruský vynálezca Fedor Pirotsky a svoju jazdu začala v Petrohrade. Jeho vynález pretrval a rovnaká koncepcia sa používa, prekvapivo, dodnes. Elektrina je dodávaná zhora, káblami na pantografe. O rok neskôr vznikla na predmestí Berlínu prvá pravidelná linka električiek. Projekt sa stretol s pozitívnymi ohlasmi, a tak sa ním inšpirovali aj iné európske či svetové mestá.

Električky v Lichterfelde v roku 1883
Električky v Lichterfelde v roku 1883 Foto: Wikimedia CC

Električky na Slovensku

Prvá električková trať u nás začala premávať 27. augusta 1895 v Bratislave a zaujímavosťou je, že šlo o jednu z prvých elektrizovaných mestských železníc na svete. Neskôr začali električky premávať aj v Košiciach. Prvé električky na našom území boli od maďarskej firmy Ganz, no od štyridsiatych rokov 20. storočia sa do popredia dostala česko-slovenská firma Tatra ČKD, ktorá začala so sériovou výrobou električiek. V súčasnosti je v Bratislave 243 električiek. Pre porovnanie, v hlavnom meste našich západných susedov jazdí najviac električiek na svete, a to viac než 900.

PA
Na strechce električky je spomínaný pantograf Foto: Wikimedia CC

Už ste čítali?

Strávili sme noc v iglu pre bezdomovcov: Jeho výrobcov sa pýtali,…

Hoci sú Vianoce za dverami a väčšina z nás sa teší,…

Zázraky sa dejú! Malému Natymu ste vyzbierali viac peňazí, ako…

Neopísateľná radosť. Ani samotní rodičia spočiatku neverili, že…

SÚRNE: Chlapček má 3 nádory na mieche. Potrebuje operáciu v…

Keď mal Nathanael sedem rokov, zistilo sa, že má v hlavičke nádor. Pomohli…

Pred očami Slovenska schudla 57 kíl: Jediné, čoho som sa za…

Relácia Extrémne premeny jej pomohla k tomu, aby zmenila svoj život. Lucia teraz…

Slovák spravil z chudobnej dievčiny Miss Ekvádoru. Michalove…

Cestovateľ, fotograf, dobrodruh a milovník španielčiny. Veľkou vášňou…

Viktor Vincze otvorene o ekológii a o tom, ako jeho priznanie…

Známy moderátor v rozhovore prezradil, prečo začal s príspevkami na Instagrame…

Rómsky lekár z Košíc: Na ZŠ mi imponovalo, keď odo mňa odpisovali…

Nikolas Rybár je mladý doktor s veľkou chuťou do života. Na pacientov nechce…

Slovenka svojimi šperkami očarila Meghan Markle. Jej tvorba…

Jej šperky inšpirované Slovenskom sa tešia veľkej obľube aj v…