HISTÓRIA Z VAŠICH ULÍC: Ako vznikli električky a kedy začali premávať po Bratislave?
Kristián Plaštiak
Kristián Plaštiak

HISTÓRIA Z VAŠICH ULÍC: Ako vznikli električky a kedy začali premávať po Bratislave?

Nazrite do dejín mestskej hromadnej dopravy.

BRATISLAVA 25. novembra - V súčasnosti sa každý potrebuje presúvať z miesta na miesto a vy určite nie ste výnimkou. Ak však nemáte vlastné auto, volíte mestskú hromadnú dopravu. Trate električiek pretínajú ulice mesta. Možnože nimi jazdíte päť dní v týždni a nikdy ste ani len nepomysleli na ich dejiny či vznik. Kto vymyslel električky a kde? V akom meste začali po prvý raz pravidelne premávať? To všetko a mnohé iné sa dočítate u nás.

Pôvodný britský nápad

Prvé električky sa objavili na začiatku 19. storočia v južnom Walese. Linka Swanswa - Oystermouth síce nepredstavovala električku, ako ju poznáme dnes, no merala 5,5 míle, čo je skoro 9 kilometrov. Boli to prerobené vagóny na kolesách, ťahané koňmi. Nápad sa uchytil a onedlho každé väčšie mesto v Anglicku začalo využívať nepoužívané železničné trate ako trate pre konské "električky". Neskôr sa nápad rozletel do šíreho sveta, kde v mestách Baltimore (1828), New York (1832), New Orleans (1835), Paríž (1839), Alexandria v Egypte (1850), čilské Santiago (1858), Sydney (1860) zaviedli prvé trate.

Linku Swansea - Oystermouth vykonávala železničná spoločnosť Swansea & Mumbles
Linku Swansea - Oystermouth vykonávala železničná spoločnosť Swansea & Mumbles Foto: Wikimedia CC

V druhej polovici 19. storočia boli kone vymenené za malé parné lokomotívy. Boli obľúbené, pretože jazda bola rýchlejšia, no mnohým sa nepáčili kvôli veľkému množstvu dymu a hluku, ktoré vydávali. Úplne prvú električku poháňanú elektrinou svet uvidel v roku 1880. Jej návrh vymyslel ruský vynálezca Fedor Pirotsky a svoju jazdu začala v Petrohrade. Jeho vynález pretrval a rovnaká koncepcia sa používa, prekvapivo, dodnes. Elektrina je dodávaná zhora, káblami na pantografe. O rok neskôr vznikla na predmestí Berlínu prvá pravidelná linka električiek. Projekt sa stretol s pozitívnymi ohlasmi, a tak sa ním inšpirovali aj iné európske či svetové mestá.

Električky v Lichterfelde v roku 1883
Električky v Lichterfelde v roku 1883 Foto: Wikimedia CC

Električky na Slovensku

Prvá električková trať u nás začala premávať 27. augusta 1895 v Bratislave a zaujímavosťou je, že šlo o jednu z prvých elektrizovaných mestských železníc na svete. Neskôr začali električky premávať aj v Košiciach. Prvé električky na našom území boli od maďarskej firmy Ganz, no od štyridsiatych rokov 20. storočia sa do popredia dostala česko-slovenská firma Tatra ČKD, ktorá začala so sériovou výrobou električiek. V súčasnosti je v Bratislave 243 električiek. Pre porovnanie, v hlavnom meste našich západných susedov jazdí najviac električiek na svete, a to viac než 900.

PA
Na strechce električky je spomínaný pantograf Foto: Wikimedia CC

Už ste čítali?

Slovenka svojimi šperkami očarila Meghan Markle. Jej tvorba…

Jej šperky inšpirované Slovenskom sa tešia veľkej obľube aj v…

Ženy bojujúce s rakovinou: Prísť o prsia či vlasy nie je hanba.…

Brošne s motívom kozy vznikli z osobnej skúsenosti troch kamarátok.…

Pani Eva skrášľuje sama vo voľnom čase okolie svojej bytovky.…

Pestré farby, kamienky či kvietky. Takáto krása sa pred bytovkami nevidí…

Peter Nagy: Snažiť sa zapáčiť tínedžerom by bolo trápne. Robím…

Skladba Profesori Indigo mala v skutočnosti už sedem rokov, keď sa z nej zo dňa na deň stal…

Radana má sklerózu multiplex. Keď jej ju diagnostikovali, nevedela…

Ľudia neraz o tomto ochorení nechcú rozprávať. 

Logopedička: Mamička vie správnu reč dieťaťa ovplyvniť už tesne…

Detí, ktoré majú problémy s rečou či artikuláciou, je v…

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…

Vysokoškolský pedagóg, spíker a lektor Marek Herman pre Dobré…

Sima Martausová: To, že môžem spievať a skladať piesne, vnímam…

Úsmevom pozitívne naladí nejedného človeka a charakterizuje…