Érsek plánuje v tomto roku päť diaľničných tendrov za takmer miliardu
TASR
TASR

Érsek plánuje v tomto roku päť diaľničných tendrov za takmer miliardu

Ako prvá v tomto roku by sa mala podľa šéfa rezortu dopravy o dva až tri týždne spustiť súťaž na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa.
Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek. — Foto: TASR/AP

Bratislava 1. februára (TASR) - Ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) plánuje v tomto roku vyhlásiť päť súťaží na výstavbu úsekov diaľnic či rýchlostných ciest. Na stretnutí s novinármi tento týždeň to uviedol minister Érsek. Celkové predpokladané náklady na výstavbu týchto ciest sú vo výške 977,6 milióna eur.

Ako prvá v tomto roku by sa mala podľa šéfa rezortu dopravy o dva až tri týždne spustiť súťaž na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna - Lovinobaňa. Ide o 13,5-kilometrový (km) úsek cesty, ktorý má odhadované náklady na stavebné práce vo výške 161,8 milióna eur.

Nasledovať by mala v druhom štvrťroku tohto roka súťaž na úsek rýchlocesty R2 z Kriváňa po Mýtnu. Je to 9,15-km úsek, ktorý má odhadované náklady vo výške 113,2 milióna eur.

Zároveň ministerstvo potrebuje vyriešiť aj rozšírenie diaľnice D1 z Bratislavy po Triblavinu. Súčasťou týchto prác je aj vybudovanie prepojenia medzi diaľnicou D1 a budúcou diaľnicou D4, ktorá má tvoriť obchvat hlavného mesta. V prípade tejto stavby ministerstvo rokuje s koncesionárom, ktorý buduje projekt obchvatu Bratislavy, či zabezpečí aj toto rozšírenie diaľnice D1. V prípade, že sa s ním štát nedohodne, zostane tento úsek v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Tá odhaduje náklady na tieto práce vo výške 136,5 milióna eur.

Okrem toho by sa podľa Érseka mal v roku 2018 začať súťažiť aj úsek rýchlocesty R2 pri Košiciach, teda Košice, Šaca - Košické Olšany a tiež úsek R2 s tunelom Soroška, čiže úsek Rožňava - Jablonov nad Turňou.

Čo sa týka úseku rýchlocesty pri Košiciach, ten je dlhý 21,25 km a odhadované náklady naň 288,8 milióna eur. Úsek pri Rožňave s tunelom Soroška je dlhý 14,1 km a predpokladané náklady má vo výške 277,3 milióna eur.

Finančné krytie týchto projektov sa však ešte musí doriešiť. "Rovnako, ako pri prvej etape severného obchvatu Prešova, bude ministerstvo dopravy rokovať s ministerstvom financií o finančnom krytí týchto projektov do doby, kým štát rozhodne, z čoho bude financovať rozvoj dopravnej infraštruktúry po rozdelení všetkých európskych fondov na výstavbu diaľnic, čo sa už prakticky stalo," vysvetlilo ministerstvo dopravy.

V prípade rýchlostných ciest je pritom podľa rezortu v európskych fondoch ešte alokovaný dostatočný počet zdrojov na jeden väčší úsek. Zároveň, ak by sa presunuli eurofondy z iných operačných programov na dopravu, ministerstvo "je samozrejme pripravené tieto peniaze využiť na výstavbu".

Už ste čítali?

Peter Nagy: Snažiť sa zapáčiť tínedžerom by bolo trápne. Robím…

Skladba Profesori Indigo mala v skutočnosti už sedem rokov, keď sa z nej zo dňa na deň stal…

Radana má sklerózu multiplex. Keď jej ju diagnostikovali, nevedela…

Ľudia neraz o tomto ochorení nechcú rozprávať. 

Logopedička: Mamička vie správnu reč dieťaťa ovplyvniť už tesne…

Detí, ktoré majú problémy s rečou či artikuláciou, je v…

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…

Vysokoškolský pedagóg, spíker a lektor Marek Herman pre Dobré…

Sima Martausová: To, že môžem spievať a skladať piesne, vnímam…

Úsmevom pozitívne naladí nejedného človeka a charakterizuje…

Onkogynekológ: Dvesto Sloveniek ročne zomrie úplne zbytočne.…

Chorobe, na ktorú na Slovensku zomiera množstvo žien, sa dá predísť.…

Braňo Mojsej vo vlastnej klinike lieči závislých: Pvým varovným…

Braňo Mojsej sa rozhodol založiť kliniku, v ktorej chce pomáhať závislým…

Fyzioterapeutka: Chrbticu si neničíme len v práci, ale aj v…

Chrbtici neškodíme iba v práci, ale aj v spánku. Fyzioterapeutka…