Mesiac Pluta by mali pomenovať po planéte zo Star Treku
SITA

Mesiac Pluta by mali pomenovať po planéte zo Star Treku

Mesiac by sa mal volať Vulcan podľa domovskej planéty pána Spocka, ktorého pôvodným predstaviteľom bol herec Leonard Nimoy.

BRATISLAVA 26. februára - Kanadský herec William Shatner a fanúšikovia seriálu a filmov Star Trek zrejme uspeli v kampani za pomenovanie jedného z novoobjavených mesiacov Pluta po domovskej planéte pána Spocka.

Mesiac by sa tak mal volať Vulcan.

Tento názov dostal v ankete organizovanej americkým inštitútom SETI, ktorého tím astronómov mesiace objavil, najviac spomedzi všetkých 450-tisíc hlasov. Na druhej priečke skončil Cerberus.

Hlasovanie sa skončilo 25. februára, pričom o názvoch definitívne rozhodne až Medzinárodná astronomická únia (IAU). Mesiace s priemermi 24 až 32 kilometrov majú zatiaľ názvy P4 a P5. Prvý z nich objavili v roku 2011, druhý o rok neskôr. Dovtedy boli známe tri mesiace Pluta - Cháron, Nix a Hydra.

Osemdesiatjedenročný William Shatner získal celosvetovú popularitu ako predstaviteľ kapitána Jamesa T. Kirka v seriáli Star Trek (1966 - 1969) a vo filmoch Star Trek: Film (1979), Star Trek II: Khanov hnev (1982), Star Trek III: Hľadanie Spocka (1984), Star Trek IV: Cesta Domov (1986), Star Trek V: Posledná hranica (1989), Star Trek VI: Neobjavená zem (1991) a Star Trek VII: Generácie (1994).

Okrem iného si zahral aj vo filmoch Miss špeciálny agent (2000) a Miss špeciálny agent 2: Krásna a nebezpečná (2005) alebo Vybíjaná: Choď do toho na plné gule (2004). Za stvárnenie Dennyho Cranea v seriáli Advokáti (1997 - 2004) a jeho spin-offe Bostonské zločiny (2004 - 2008) získal dve ceny Emmy a jeden Zlatý Glóbus.

Informácie pochádzajú z agentúry AP a archívu agentúry SITA.