V Žiline sa diskutovalo o inteligentných dopravných systémoch
TASR
TASR

V Žiline sa diskutovalo o inteligentných dopravných systémoch

Medzinárodnú konferenciu otvorila Angeles Rodriguez-Peňa, prezidentka asociácie COST, ktorá patrí medzi unikátne európske koordinačné mechanizmy.

Na snímke zľava expert pre vedu a výskum na Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR Juraj Wágner, štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček, prezidentka asociácie COST Dr. Angeles Rodriguez- Peňa, rektorka Žilinskej univerzity v Žiline Tatiana Čorejová, prednosta MsÚ Žilina Igor Líška a riaditeľ odboru dopravy a územného plánovania Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Ivan Mokrý počas tlačovej konferencie po medzinárodnej konferencii na tému Inteligentné dopravné systémy: Nástroj alebo hračka?, ktorú spoluorganizovala Žilinská univerzita v Žiline v rámci európskeho projektu 7. rámcového programu ERA Chair a Európskou asociáciou pre vedu a technológiu (COST) z Bruselu. — Foto: TASR - Erika Ďurčová

Žilina 22. novembra (TASR) – Na dva dôležité piliere budúcej mobility - Autonómne riadenie vozidiel a Mobilitu ako službu kladie hlavný dôraz dvojdňová medzinárodná konferencia Inteligentné dopravné systémy: Nástroj alebo hračka?, ktorá sa dnes začala v Žiline.

Štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky Viktor Stromček považuje za dôležité priblížiť ľuďom, čo znamenajú inteligentné systémy. "Pozrite si autá. Dnes si musíte do nich sadnúť, musíte ich naštartovať, šoférovať. Inteligentné, nezávislé autá, ktoré sú dnes už vyvinuté a sú v skúšobnej prevádzke znamenajú, že vám dovolenka začína okamžite, ako si sadnete do auta. Sadnete, zadáte adresu a auto vás tam odvezie. Výsledkom bude nielen vyšší komfort, bezpečnosť, ale samozrejme aj podstatné zvýšenie mobility," povedal Stromček.

Pripomenul, že Slovensko minulý týždeň podpísalo dohodu s Maďarskom, Českou republikou a Poľskom, aby zlepšili cezhraničnú spoluprácu. "Základ všetkého sú informačné systémy. Dnes si kúpite mobilný telefón a máte lepší navigačný systém, ako v aute za niekoľko tisíc eur. Z tohto pohľadu inteligentné autá, ktoré sa dnes chystajú, budú napojené nonstop na internet. To znamená, že musíte mať lepšie pokrytie systému. Len keď idete medzi Žilinou a Bratislavou, tak vám párkrát vypadne signál, lebo pokrytie sa stále ešte zlepšuje. A na to, aby autá mohli byť nezávislé, potrebujete vysokorýchlostný internet, aby bolo možné všetky dáta vymieňať. Vyzerá, že to je veľmi ďaleko. Ale chcem vás ubezpečiť, že táto, na prvý pohľad relatívne ďaleká budúcnosť je veľmi blízko," zdôraznil štátny tajomník ministerstva dopravy.

Podľa rektorky Žilinskej univerzity (ŽU) Tatiany Čorejovej dnes už inteligentné dopravné systémy aktívne využívame, ale nie všetky a nie všetky ich možnosti. "ŽU sa aktívne zapája do riešenia týchto problémov a myslím si, že je to spoločné úsilie všetkých zúčastnených. Denno-denne sa stretávame s problémami v mestách. Aby vás navigovalo na voľné miesto, alebo aby vám povedalo, že tam nemá zmysel ísť. Lebo tam nezaparkujete. Je to otázka samotných vozidiel, aby boli bezpečnejšie. Autonómne vozidlá – hovoríme o internete vecí, ale je to aj otázka komunikácie vozidlo vozidlo. Niekedy by mohlo byť cez sieť dramatické zhoršenie situácie. Pretože, kým príde odozva, už by ste napríklad nabúrali. Je to množstvo ďalších vecí, ktoré sa rieši pod názvom inteligentné dopravné systémy," podotkla rektorka ŽU.

Medzinárodnú konferenciu otvorila Angeles Rodriguez-Peňa, prezidentka asociácie COST, ktorá patrí medzi unikátne európske koordinačné mechanizmy a je najdlhšie fungujúcim programom, podporujúcim spoluprácu medzi vedcami a výskumníkmi v Európe aj v rámci celého sveta. Konferencia má zdôrazniť úlohu vedy a výskumu pri rozhodovaní politických a verejných činiteľov o formovaní vhodného ekosystému v oblasti inteligentných dopravných systémov, ako aj úlohu priemyslu, predovšetkým malých a stredných podnikov, pre urýchlené nasadzovanie inovatívnych, udržateľných a navzájom spolupracujúcich riešení inteligentných dopravných systémov. Spoluorganizuje ju ŽU v rámci európskeho projektu 7. rámcového programu ERA Chair a Európska asociácia pre vedu a technológiu (COST) z Bruselu.

Už ste čítali?

Psychologička: Mať pod stromčekom hračkárstvo je nezmysel. Deti…

Deťom veľa darčekov netreba, je potrebné sa im venovať. Viac o tejto téme prezradila…

Bývalý policajt: Podľa mojich indícií Kuciakovu vraždu vyšetria.…

Po 26 rokoch aktívnej služby v policajnom zbore odišiel do civilu v hodnosti…

Slovenský vedec Milan Kováč rozlúštil tisícky rokov staré tajomstvo…

Etnológ Milan Kováč skúmal staroveké mayské stavby v stredoamerickej…

Na Slovensku ju posielali na potrat, Švajčiari zachránili jej…

Bežné vyšetrenie spustilo lavínu zlých správ. Tehotná…

V prvej ČSR sa jazdilo vľavo, hlavným mestom mala byť Žilina…

Československo bolo hospodárskou veľmocou, bolo ďaleko pred najväčšími…

Kouč osobného rozvoja: Mladí nie sú problém. Ani štyridsiatnici…

Kouč osobnostného rozvoja Andy Winson v rozhovore odhalil množstvo zaujímavých…

Pedagogička: Dieťa z domu odchádza celý život. Treba ho nechať…

Mení sa všetko okolo nás a spôsob výchovy nie je výnimkou.…

Babička z trhoviska v Nových Zámkoch dojala celý slovenský internet.…

Pani Margit roky pomáhala cudzím ľuďom. Dnes si staručká vdova privyrába…