V Žiline sa diskutovalo o inteligentných dopravných systémoch
TASR
TASR

V Žiline sa diskutovalo o inteligentných dopravných systémoch

Medzinárodnú konferenciu otvorila Angeles Rodriguez-Peňa, prezidentka asociácie COST, ktorá patrí medzi unikátne európske koordinačné mechanizmy.

Na snímke zľava expert pre vedu a výskum na Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR Juraj Wágner, štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček, prezidentka asociácie COST Dr. Angeles Rodriguez- Peňa, rektorka Žilinskej univerzity v Žiline Tatiana Čorejová, prednosta MsÚ Žilina Igor Líška a riaditeľ odboru dopravy a územného plánovania Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Ivan Mokrý počas tlačovej konferencie po medzinárodnej konferencii na tému Inteligentné dopravné systémy: Nástroj alebo hračka?, ktorú spoluorganizovala Žilinská univerzita v Žiline v rámci európskeho projektu 7. rámcového programu ERA Chair a Európskou asociáciou pre vedu a technológiu (COST) z Bruselu. — Foto: TASR - Erika Ďurčová

Žilina 22. novembra (TASR) – Na dva dôležité piliere budúcej mobility - Autonómne riadenie vozidiel a Mobilitu ako službu kladie hlavný dôraz dvojdňová medzinárodná konferencia Inteligentné dopravné systémy: Nástroj alebo hračka?, ktorá sa dnes začala v Žiline.

Štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky Viktor Stromček považuje za dôležité priblížiť ľuďom, čo znamenajú inteligentné systémy. "Pozrite si autá. Dnes si musíte do nich sadnúť, musíte ich naštartovať, šoférovať. Inteligentné, nezávislé autá, ktoré sú dnes už vyvinuté a sú v skúšobnej prevádzke znamenajú, že vám dovolenka začína okamžite, ako si sadnete do auta. Sadnete, zadáte adresu a auto vás tam odvezie. Výsledkom bude nielen vyšší komfort, bezpečnosť, ale samozrejme aj podstatné zvýšenie mobility," povedal Stromček.

Pripomenul, že Slovensko minulý týždeň podpísalo dohodu s Maďarskom, Českou republikou a Poľskom, aby zlepšili cezhraničnú spoluprácu. "Základ všetkého sú informačné systémy. Dnes si kúpite mobilný telefón a máte lepší navigačný systém, ako v aute za niekoľko tisíc eur. Z tohto pohľadu inteligentné autá, ktoré sa dnes chystajú, budú napojené nonstop na internet. To znamená, že musíte mať lepšie pokrytie systému. Len keď idete medzi Žilinou a Bratislavou, tak vám párkrát vypadne signál, lebo pokrytie sa stále ešte zlepšuje. A na to, aby autá mohli byť nezávislé, potrebujete vysokorýchlostný internet, aby bolo možné všetky dáta vymieňať. Vyzerá, že to je veľmi ďaleko. Ale chcem vás ubezpečiť, že táto, na prvý pohľad relatívne ďaleká budúcnosť je veľmi blízko," zdôraznil štátny tajomník ministerstva dopravy.

Podľa rektorky Žilinskej univerzity (ŽU) Tatiany Čorejovej dnes už inteligentné dopravné systémy aktívne využívame, ale nie všetky a nie všetky ich možnosti. "ŽU sa aktívne zapája do riešenia týchto problémov a myslím si, že je to spoločné úsilie všetkých zúčastnených. Denno-denne sa stretávame s problémami v mestách. Aby vás navigovalo na voľné miesto, alebo aby vám povedalo, že tam nemá zmysel ísť. Lebo tam nezaparkujete. Je to otázka samotných vozidiel, aby boli bezpečnejšie. Autonómne vozidlá – hovoríme o internete vecí, ale je to aj otázka komunikácie vozidlo vozidlo. Niekedy by mohlo byť cez sieť dramatické zhoršenie situácie. Pretože, kým príde odozva, už by ste napríklad nabúrali. Je to množstvo ďalších vecí, ktoré sa rieši pod názvom inteligentné dopravné systémy," podotkla rektorka ŽU.

Medzinárodnú konferenciu otvorila Angeles Rodriguez-Peňa, prezidentka asociácie COST, ktorá patrí medzi unikátne európske koordinačné mechanizmy a je najdlhšie fungujúcim programom, podporujúcim spoluprácu medzi vedcami a výskumníkmi v Európe aj v rámci celého sveta. Konferencia má zdôrazniť úlohu vedy a výskumu pri rozhodovaní politických a verejných činiteľov o formovaní vhodného ekosystému v oblasti inteligentných dopravných systémov, ako aj úlohu priemyslu, predovšetkým malých a stredných podnikov, pre urýchlené nasadzovanie inovatívnych, udržateľných a navzájom spolupracujúcich riešení inteligentných dopravných systémov. Spoluorganizuje ju ŽU v rámci európskeho projektu 7. rámcového programu ERA Chair a Európska asociácia pre vedu a technológiu (COST) z Bruselu.

Už ste čítali?

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…

Mamou v dobe covidu: Nevedeli sme, čo nás čaká. Slovenky priznali,…

Strach o seba, aj dieťatko. Mamy musia s príchodom nového člena rodiny…

Chlapcov hnevá pri šachu aj futbale. Talentovaná rómska šachistka…

Šachistka Agátka Berková dokonca remizovala s ruským šachovým…

Uznávaná virologička: Prekonali ste covid-19? Toto by ste mali…

Vyšiel vám pozitívny test na covid-19? Prekonali ste ochorenie s miernymi…