Slovenka Lýdia nikdy nežila v zahraničí, napriek tomu ovláda 7 rečí. Prezradila, ako to dokážete aj vy
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Slovenka Lýdia nikdy nežila v zahraničí, napriek tomu ovláda 7 rečí. Prezradila, ako to dokážete aj vy

Lýdia Machová je polyglotka. Ovláda sedem jazykov, je profesionálna tlmočníčka a jazyková mentorka. No hlavne, je to sympatická mladá žena, pri ktorej nemáte pocit menejcennosti, ak ledva ovládate jeden, maximálne dva jazyky. Napokon, samotná Lýdia tvrdí, že učenie sa cudzích jazykov je omnoho jednoduchšie, ako si myslíte. A o svoj recept na úspech sa veľmi rada a ochotne delí aj s inými ľuďmi.

Lýdia Machová sa venuje aj jazykovému mentoringu. — Foto: Facebook/Jazykový mentoring

 

Na školách sa musia študenti učiť aj dva cudzie jazyky, pričom niektoré z nich ovládajú ledva jeden. Čo by ste im poradili, aby tento systém povinnej výučby dvoch jazykov zvládli?

Ja odporúčam učiť sa intenzívne len jeden jazyk, nie dva. Problém je v tom, že na školách sa jazyky nikdy neučia intenzívne, azda len s výnimkou prvého ročníka bilingválnych škôl. Bežná prax je zopár hodín jazyka do týždňa, a to je výlučne práca v triede, takmer nič doma. To považujem za koreň problému. Postup v učení sa takýmto spôsobom je príliš pomalý, nehovoriac o veľkom zameraní sa na gramatiku, a deti sú z toho demotivované.  

Celkovo - čo odporúčate ľuďom, aby sa jazyk naučili rýchlo, no zároveň čo najlepšie? Podľa vás musí človeka učenie sa baviť a mal by sa učiť po troche každý deň. No nie vždy to ide. Prezraďte nám triky, ako docieliť, aby človeka cudzí jazyk bavil a aby si naň našiel každý deň trochu času, keď niekedy poriadne nemá čas ani na seba?

Každý deň neznamená úplne každučký, bez výnimky. Aj ja mávam kopec dní, ba aj týždňov, keď na jazyk nezostávajú žiaden čas ani energia. Ale, žiaľ, na učenie sa jazyka si musíme vyčleniť nejaký priestor, ak sa ho chceme naučiť. Preto odporúčam stanoviť si dvoj-trojmesačné obdobia, v ktorých sa tomu jazyku venujeme naplno. Na takéto kratšie obdobie vieme obmedziť množstvo času, ktorý trávime na Facebooku, čítaním kníh či pozeraním televízie, a využiť ho efektívnejšie - učením sa jazyka. Skvelým trikom je tiež využívanie tzv. „mŕtveho“ času počas dňa - keď ideme v autobuse, šoférujeme, čakáme v rade, kráčame po ulici, alebo upratujeme. Tento čas vieme krásne využiť na počúvanie nahrávok v cudzom jazyku a väčšina ľudí ani netuší, koľko veľa hodín tým dokáže za týždeň nazbierať. 

Jazyky využije pri cestovaní, no nikdy v cudzej krajine nežila.
Jazyky využije pri cestovaní, no nikdy v cudzej krajine nežila. Foto: Facebook/Jazykový mentoring

 

V súčasnosti doba praje rôznych aplikáciám, ktoré slúžia aj na učenie sa cudzích jazykov. Je podľa vás tento spôsob spoľahlivý alebo ním ľudia len strácajú čas? Čo odporúčate z technických a iných pomôcok najviac?

Určte to nie je strata času, ale človek musí nájsť dobrú rovnováhu v učení sa a v hraní sa. Príkladom dobrej aplikácie na učenie sa jazykov je Duolingo, ktoré mám sama veľmi rada. No nemyslím si, že na naučenie sa jazyka stačí robiť len s Duolingom. Človek to potrebuje doplniť o iné metódy, v ktorých si cvičí rozprávanie a v ktorých si môže viac načítať a napočúvať. Bez toho to, žiaľ, nepôjde. Ja sama som veľkým zástancom aplikácií a vyžitia techniky na učenie sa jazykov, ale len za predpokladu, že k tomu človek má vzťah. Ak je niekto vyslovene „technofób“ a nepáči sa mu využívať telefón vo voľnom čase, mal by si zvoliť skôr tradičnejšie metódy s papierom a perom.  

Je podľa vás lepšie chodiť na kurz, kde sa ľudia učia cudzí jazyk v skupinách, alebo sa učiť doma?

Nedá sa povedať, čo je lepšie, záleží to od každého človeka, a navyše, tieto dva spôsoby si vôbec neodporujú, práve naopak, vhodné je ich vzájomne prepojiť. Ja osobne si už neviem predstaviť chodiť na kurzy, lebo učenie sa jazykov ako samouk mi vyhovuje omnoho viac a dosahujem s ním aj omnoho lepšie výsledky. Vo všeobecnosti by som povedala, že učenie sa „vo vlastnej réžii“ je omnoho jednoduchšie pre ľudí, ktorí už sú na stredne pokročilej úrovni alebo vyššie, a chcú svoj jazyk posunúť na ďalšiu úroveň. Tí väčšinou nepotrebujú učiteľa, lebo vďaka internetu si vedia všetky potrebné materiály zohnať sami. Je však dôležité podotknúť, že „učenie sa doma“ neznamená, že človek sa nerozpráva s cudzincami a učí sa naozaj len doma. Cvičenie rozprávania je jednou z najdôležitejších súčastí učenia sa jazyka - bez toho, aby sme cvičili rozprávanie, nebudeme nikdy vedieť plynule rozprávať.    

Časť 2 / 2

Už ste čítali?

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…

Mamou v dobe covidu: Nevedeli sme, čo nás čaká. Slovenky priznali,…

Strach o seba, aj dieťatko. Mamy musia s príchodom nového člena rodiny…

Chlapcov hnevá pri šachu aj futbale. Talentovaná rómska šachistka…

Šachistka Agátka Berková dokonca remizovala s ruským šachovým…

Uznávaná virologička: Prekonali ste covid-19? Toto by ste mali…

Vyšiel vám pozitívny test na covid-19? Prekonali ste ochorenie s miernymi…