Dobré noviny
Slovenka vyrába jedinečné kabelky. Trhá sa o ne celý svet
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Slovenka vyrába jedinečné kabelky. Trhá sa o ne celý svet

Dajana Rodriguez s kabelkou vlastnej výroby.
Dajana Rodriguez s kabelkou vlastnej výroby. — Foto: adr

Má len 24 rokov, no podarilo sa jej to, o čom mnoho ľudí len sníva. Mladá študentka Dajana Rodriguez dokázala vybudovať rodinnú firmu, o výrobky ktorej sa trhajú zákazníci z celého sveta. O tom, ako nápad s výrobou originálnych kabeliek vznikol, aké bláznivé požiadavky majú klienti a ako sa zmenil ženský vkus, porozprávala Dobrým novinám samotná šikovná návrhárka.

PARTIZÁNSKE 20. septembra - Šikovní a úspešní mladí tvorcovia nemusia pôsobiť len v hlavnom meste, aby sa uchytili. Príkladom je mladá Dajana z Partizánskeho, ktorá si dokázala svojimi originálnymi koženými kabelkami podmaniť doslova celý svet. Veď o jej výrobky majú záujem aj nároční zákazníci zo zahraničia. Napriek povinnostiam, ktoré so sebou nesie štúdium výtvarného umenia, má čas aj na úspešný rodinný biznis a už teraz nosí v hlave ďalšie ambiciózne plány.

Ste mladá študentka a už máte značku, ktorú poznajú po celom svete. Celé sa to podľa vašich slov začalo vtedy, keď ste potrebovali novú kabelku a tak ste si ju jednoducho ušili. Kedy prišiel úplne prvý impulz, že z toho možno urobíte biznis?

Začalo to vtedy, keď sme začali predávať na SAShE a postupne začali chodiť objednávky. Hovorím my, preto, lebo je v tom dnes celá moja rodina a na úplnom začiatku mi bola oporou hlavne mamina. Moje očakávania neboli veľké, nešli sme tam s tým, že sme si mysleli, že hneď budeme predávať 5 kabeliek denne. Išlo to postupne a tak som si postupne uvedomovala, že tvoríme značku, že je to to, čo chcem robiť a že si viem vybudovať svoje vlastné podnikanie. Dnes mám vlastný e-shop dajanarodriguez.com kde už denne predávame aj na Slovensko, aj do zahraničia.

Ako dlho vám trvalo ušitie prvej kabelky, pred koľkými rokmi to bolo a koľko kabeliek ste si ušili sama pre seba?

Ušitie prvej kabelky bolo zdĺhavé, niekoľkohodinové trápenie, ale podarilo sa. Bola to čisto voľnočasová aktivita s mojou maminou, ktorá mi pomohla a spolu sme ju nakoniec ušili. Bolo to zhruba pred piatimi rokmi, dnes mám svojich vlastných 6 kusov a kabelky si už nešijem sama, už máme šikovné šičky, ktoré sú vzdelané a sú technicky zdatnejšie než ja, keďže sú vyučené krajčírky. Ja sa venujem tomu, čo som vždy chcela, robím hlavne dizajny, návrhy, vyšívam, programujem, venujem sa zákazníkom, marketingu a podobne.

Odkiaľ pochádza vaše exotické meno?

Na to je jednoduchá odpoveď a tou je, že od môjho tatina. Je Kubánec, čiže meno pochádza z tohto krásneho karibského ostrova (úsmev).

„Ľudia hľadajú originalitu, cenia si prácu malých podnikateľov a sú radi keď vedia, odkiaľ v skutočnosti daný produkt prišiel. Zaujímajú ich aj ľudia, ktorí za tým stoja.“

Tvrdíte, že najprv prichádzali pochvaly a dopyt od kamarátok, teraz máte klientov z rôznych kútov sveta. Ako sa vám podarilo zaujať zahraničnú klientelu. Spomínate si ešte na úplne prvý vážny záujem o vaše výrobky zo zahraničia?

Zahraničnú klientelu sa mi podarilo zaujať presne tak ako slovenskú. Nič extra v tom nebolo, vidia tie isté fotky, dostávajú tie isté kabelky, čítajú tie isté blogové články a zjavne to funguje aj tam. Vo svete je momentálne trh presýtený nadnárodnými spoločnosťami a ľudia hľadajú originalitu, cenia si prácu malých podnikateľov a sú radi keď vedia, odkiaľ v skutočnosti daný produkt prišiel. Nezaujímajú ich už len dizajn alebo kvalita, zaujímajú ich aj výrobný proces či ľudia, ktorí za tým stoja.

Tieto informácie mám priamo od samotných zákazníkov, slovenských aj zahraničných, ktorí mi často píšu správy v takomto znení. Som veľmi rada, že vedia oceniť ručnú prácu, že chcú podporiť mladého človeka, že im už nejde len o masovú popularitu značiek. Hľadajú originalitu, kvalitu a reálnych ľudí. Sú to stovky správ a hodnotení za tých 5 rokov, ktoré ma o tomto presvedčili a vidím, že módny svet sa pomaly ale isto mení.

Máte väčší dopyt po vašich kabelkách zo zahraničia alebo zo Slovenska? Aké vidíte zásadné rozdiely medzi vkusom Sloveniek a žien z iných krajín vo svete?

Dopyt je aj zo Slovenska, aj zahraničia, no Slovensko je stále tým hlavným trhom. Tu sme začali a tu aj naďalej vyrábať budeme, no postupne chceme viac a viac expandovať. Všetko je len otázkou času.

Galéria

Galéria

Zákazníci majú vraj aj špecifické požiadavky, čo by mala výsledná kabelka obsahovať. Aká bola najbláznivejšia požiadavka a stane sa aj, že klientom nevyhoviete?

Áno, požiadavky sú rôzne, stretávame sa s nimi deň čo deň, ale z celkového počtu objednávok je to naozaj len malá časť. Niekedy sa dá vyhovieť, niekedy nie. Niekedy si prinesú vlastné kože, napríklad z hada a podobne, a chcú z nich kabelky. To je niekedy možné zakomponovať, inokedy nie. Často si zákazníci predstavujú aj veci, ktoré naozaj nie sú zrealizovateľné. Je to spôsobené tým, že bežný človek nevie, čo všetko stojí za výrobou a nepozná takýto výrobný proces. To sa vždy snažím vysvetliť a ak sa dá, nájsť nejakú strednú cestu.

Niekedy nám zákazníci posielajú fotky kabeliek, aké by chceli, aby sme vyrobili. Takéto kabelky nevyrábame, máme vlastné dizajny a modely, je neetické kopírovať iné značky a nie je ani čas na vytváranie nového strihu, ktorý sa potom hodiny a hodiny upravuje a skúša. Máme veľmi veľa modelov, z ktorých sa dá naozaj vždy vybrať. Na kabelkách vieme meniť farby, vieme upraviť dĺžky remienkov, vieme kabelku personalizovať vyšitím iniciálok, vieme meniť farby či veľkosť výšiviek. Možnosti sú, snažím sa vždy vyhovieť, ak je to technicky možné a je to v súlade s dizajnom mojej značky.

Firma je rodinná a váš otec v minulosti vyrábal aj kožené bundy. Teraz sa vďaka vám zameriavate na výrobu kabeliek, opíšete nám, aké úlohy majú jednotliví členovia vašej rodiny? A premýšľali ste niekedy nad tým, že by ste výrobu rozšírili znovu napríklad o spomínané kožené bundy?

Áno, firma je rodinná, ale máme aj zamestnancov mimo nej. Ja som už spomínala, čo robím, vyššie, takže moja mamina sa venuje hlavne administratíve, tatino je vo výrobe, on vyrezáva diely z kože, môj brat rieši, čo príde, akékoľvek problémy a podobne a môj priateľ sa stará hlavne o zahraničných zákazníkov.

„Keby som nebola taká, aká som, už dávno by som to zabalila.“

Študovať a popritom založiť rodinnú firmu, ktorá má meno vo svete – to je pomerne náročná úloha. Ako to všetko dokážete skombinovať a máte vôbec voľný čas aj sama pre seba?

Je to naozaj ťažké. Ľudia ani netušia, čo všetko je za tým. Podnikatelia mi dajú isto za pravdu. Materiály, priestory, účtovníctvo, marketing, výroba, distribúcia, predajňa a takto by som mohla menovať ďalej. O toto všetko sa treba starať a neustále to riešiť. Našťastie, mám okolo seba šikovných ľudí a ľudí, ktorí sú mi oporou a vďaka tomu to zvládam. Času na seba mám málo ale to je asi daň za to. Moja povaha v tom hrá tiež veľkú úlohu, keby som nebola taká, aká som, už dávno by som to zabalila. Problémy boli, sú a budú, ale tak je to všade. No na druhej strane, tie okamihy radosti, ktoré mi to prináša, sú o to hodnotnejšie. 

Aký je podľa váš ženský vkus, čo sa týka kabeliek? Uprednostňujú klasické modely alebo vidíte aj zvýšený záujem o extravagantnejšie a zdobenejšie kúsky? Aké kabelky by podľa vás nemali chýbať žiadnej žene?

Vkus žien sa mení. Za tých 5 rokov čo sme na trhu, to pociťujem naozaj markantne. Zo začiatku prevládali hlavne klasické modely a bežné farby ako hnedá či čierna. Ženy sa báli viacerých farieb. Dnes je rovnaký záujem o farebné, vyšívané či klasické. Ženy sú odvážnejšie, viac kombinujú, viac sa venujú móde. Už nenosia len jednu kabelku ku každému outfitu, a to roky, už chcú byť iné a originálne. Samozrejme, stále sa predávajú klasické kusy, ktoré potrebuje každá žena. No dnes si často kúpia naraz aj dve, jednu klasickejšiu a druhú trošku netradičnejšiu.

Ja sama mám kabelky, ktoré nosím častejšie, niekedy aj týždeň v kuse, pretože sa mi hodia na každý deň. Tou je pre mňa klasická čierna kabelka, ktorou nič nepokazím hlavne v zime či na jeseň. Takú klasiku by mala mať každá žena a potom určite aj niečo výraznejšie, odlišnejšie, niečo špeciálne na špeciálne príležitosti. Sama viem, aký úžasný pocit to je, keď sa žena pekne oblečie, „vyfintí“ a spokojne niekam vyrazí. Ja to hovorím stále. Ja sa nemaľujem a neobliekam pre druhých, robím to pre seba, aby som sa sama so sebou cítila najlepšie, ako sa dá.

Aké sú vaše ďalšie profesijné sny? Vidíte sa v rodinnom biznise celý život a rozmýšľali ste nad tým, že by ste možno presunuli do väčšieho mesta?

Moje sny sú ambiciózne, netajím sa tým. Robím to najlepšie, ako viem a chcem dosiahnuť, čo najviac sa bude dať. Chcem rozširovať výrobu, zamestnať viac ľudí, mať vlastné kamenné obchody, posunúť sa viac aj do zahraničia, jednoducho tvoriť a posúvať sa neustále ďalej. Mám veľmi veľa nápadov a teším sa na ďalšie kolekcie. Už teraz viem, že príde aj niekoľko prekvapení týkajúcich sa značky DR, o ktorých ešte hovoriť nechcem, no bude to pre mňa splnený sen. Veľmi sa teším a som šťastná, že mám, čo mám.

Čo sa týka sťahovania, hovorí sa, že nikdy nehovor nikdy, no neuvažujem o tom. Mám tu svoje zázemie, rodinu, priateľov, od toho sa ťažko odchádza (prevádzka sa nachádza v obci Malé Uherce v okrese Partizánske - pozn. red.). Riadiť firmu sa dá z akéhokoľvek miesta. Všade sú šikovní ľudia a dnes je svet na internete. Slovensko zase nie je až tak veľké, aby sa nedalo kdekoľvek dostať a sme len hodinu a pol od Bratislavy, čiže nevidím dôvod, prečo sa zatiaľ sťahovať.

Už ste čítali?