DNA pôvodných obyvateľov Austrálie obsahuje aj gény Indov
SITA

DNA pôvodných obyvateľov Austrálie obsahuje aj gény Indov

Vedci zistili, že do Austrálie pred 4000 až 5000 rokmi dorazila migračná vlna ľudí z Indie.

BRATISLAVA 15. januára - Vedci z Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie v Lipsku analýzou DNA zistili, že do Austrálie pred 4000 až 5000 rokmi dorazila migračná vlna ľudí z Indie.

Tí so sebou pravdepodobne doniesli aj dingov a malé kamenné nástroje známe ako mikrolity. Doteraz sa pritom predpokladalo, že tento kontinent bol od príchodu prvých ľudí pred približne 40-tisíc rokmi až do začiatku kolonizácie Európanmi koncom 18. storočia od zvyšku sveta takmer úplne izolovaný.

Odborníci na čele s Markom Stonekingom sa rozhodli porovnať DNA pôvodných obyvateľov Austrálie s ľuďmi z Novej Guiney, juhovýchodnej Ázie a Indie, pričom sa zameriavali na takzvané genetické markery, pomocou ktorých dokážu určiť príbuznosť.

Zistili, že obyvatelia Austrálie a Novej Guiney zdieľajú niektoré časti DNA, ktorých pôvod siaha do obdobia pred 35-tisíc až 45-tisíc rokmi. V tom čase boli Austrália a Nová Guinea spojené do jedného kontinentu zvaného Sahul.

Okrem toho však tiež odhalili genetickú príbuznosť pôvodných obyvateľov Austrálie s Indmi.

"Našli sme veľké množstvo genetických markerov, ktoré naznačujú, že pred 4000 až 5000 rokmi došlo k premiešaniu genómu Indov a pôvodných Austrálčanov. Je taktiež pravdepodobné, že títo ľudia z Indie priniesli do Austrálie aj dingov a mikrolity. Nemáme o tom žiadne priame dôkazy, všetko však nasvedčuje tomu, že tieto udalosti mali s touto migračnou vlnou súvislosť," uviedol Stoneking, ktorý spolu s kolegami zverejnil výsledky svojho výskumu v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.