Marťanský meteorit prezrádza, že na Marse bolo dostatok vody
SITA

Marťanský meteorit prezrádza, že na Marse bolo dostatok vody

Meteorit NWA 7034 je natoľko odlišný od ostatných meteoritov, že predstavuje samostatnú kategóriu. Vedci veria, že poskytne informácie o tom, čo zapríčinilo zmenu podnebia na Marse.

BRATISLAVA 4. januára - Tmavý kus skaly s hmotnosťou 320 gramov, ktorý objavili v roku 2011 v Maroku, predstavuje nový druh marťanského meteoritu. Po vyše ročnom výskume to zistili americkí vedci z The University of New Mexico na čele s Carlom Ageem, ktorí o výsledkoch svojej štúdie informovali prostredníctvom časopisu Science.

Meteorit s oficiálnym označením Northwest Africa (NWA) 7034 vznikol pred 2,1 miliardami rokov, a je tak najstarším známym marťanským meteoritom nájdeným na Zemi. V súčasnosti je známych iba približne sto meteoritov pochádzajúcich z Marsu, ktoré sa odtrhli zo svojej materskej planéty po náraze asteroidov alebo komét a pred tým, než skončili na Zemi, strávili milióny rokov vo voľnom vesmíre.

Doteraz všetky marťanské meteority vedci rozdeľovali do troch kategórií - Shergotty, Nakhla a Chassigny. Agee a jeho kolegovia však zistili, že NWA 7034 je natoľko odlišný od ostatných meteoritov, že predstavuje samostatnú kategóriu. "Trochu sa podobá na iné marťanské meteority, ale vo väčšine ohľadov je výrazne odlišný. Týka sa to aj jeho chemického zloženia," uviedol Agee.

NWA 7034 je brekciou zloženou z úlomkov čadiču, pričom hlavnými minerálmi sú živce a pyroxény. Meteorit pravdepodobne vznikol pri vulkanickej aktivite. Chemické zloženie tejto horniny tvoria predovšetkým alkalické prvky ako draslík a sodík. Vedci taktiež zistili, že NWA 7034 obsahuje až desaťnásobne viac vody než väčšina ostatných marťanských meteoritov. Z toho vyplýva, že v čase jeho vzniku bol na Marse dostatok vody.

"Tento kus skaly vznikol pred vyše dvoma miliardami rokov, pričom väčšina známych marťanských meteoritov je stará iba 200 až 400 miliónov rokov. Vtedy už bol Mars suchou a studenou planétou, ako ho poznáme dnes. V čase, keď vznikol NWA 7034, však bolo na Marse pravdepodobne oveľa teplejšie a vlhkejšie. Tento meteorit nám tak môže poskytnúť informácie o tom, čo zapríčinilo túto zmenu podnebia na Marse," dodal Agee.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…