Dobré noviny
Piloti lietadiel vyvrátili najčastejšie mýty o letoch, ktorým ľudia veria
Radka Turoňová
Radka Turoňová

Piloti lietadiel vyvrátili najčastejšie mýty o letoch, ktorým ľudia veria

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Pixabay

O leteckú dopravu je celoročný záujem, no čoraz viac ľudí ju využíva aj pri preprave na letnú dovolenku. Bez ohľadu na to, ako často lietate, možno máte v hlave zakorenené niektoré mýty, ktoré sa teraz piloti rozhodli uviesť na pravú mieru. Vrátane toho, či musíte naozaj vypnúť telefón, alebo chytať paniku pri turbulenciách.

BRATISLAVA 17. júla - Letecká doprava patrí k najbezpečnejším na svete, no zároveň má najviac pravidiel, ktorých sa cestujúci musia držať. Tie začínajú už na letisku a pokračujú v lietadle, aj po pristátí. Piloti sa preto rozhodli niektoré mýty, ktorým cestujúci veria a šíria ich ďalej, uviesť na pravú mieru.

Kde sedieť?

Pri „bookovaní“ letenky si môžete vybrať aj miesto na sedenie, no niektorí ľudia to nechávajú na náhodné pridelenie sedadla. Ak by ste si však mohli vybrať miesto na sedenie, kde by to bolo? Ak chcete mať čo najhladší priebeh letu, mali by ste sedieť v blízkosti alebo za krídlom. Naopak, najmenej pohodlné je to vraj vzadu. Z hľadiska čerstvosti vzduchu by ste mali uprednostňovať miesta vpredu, keďže prúd vzduchu má tendenciu prechádzať z prednej časti do zadnej. Vpredu je teda najčerstvejší vzduch a najteplejší je zase vzadu. Z hľadiska bezpečnosti je najlepšie sedieť vzadu.

Čo s telefónom?

Letuška vás síce upozorní, aby ste si telefón vypli alebo nastavili aspoň na letový režim, no v skutočnosti vraj neexistuje žiadny dôkaz, že elektronika môže narobiť systému problémy. Môže sa dokonca použiť pri vzlietavaní alebo pri pristávaní. 

Panikáriť pri turbulencii?

Rozhodne nie. Počas letu sa môže nejaká vyskytnúť, no väčšinou trvá len chvíľu a ani piloti z nich nemajú príliš veľké obavy, tvrdí britský Mirror.

Kedy sa odpútať?

Niekedy svieti ikonka, aby ste sa ostali pripútaní, príliš dlho, čo môže u niektorých citlivých pováh vyvolať miernu paniku. „Ak sa pozriete hore, kde svieti znamenie, a trvá to aj 45 minút pri absolútnom pokoji, tak sme na to jednoducho zabudli,“ priznal jeden pilot s tým, že niekedy môže znamenie, že máte ostať pripútaní, svietiť aj dlhšie, ako je potrebné. Ak by však mala nastať turbulencia, pasažierov vždy včas upozornia a vtedy je namieste sa pripútať. Rovnako ako na začiatku a konci letu.

Kedy je najlepší čas na let?

Ranné lety sú najlepšie. A to nielen preto, že je jasnejšie a menej ľudí, ale aj vzduch je pokojnejší.

Ako je to s kyslíkom?

Ak sa niečo stane a existuje dôvod použiť kyslíkovú masku, máte 30 sekúnd na to, aby ste si ju nasadili a nepocítili tak závrat. Preto ju najprv nasaďte sebe a až potom dieťaťu. V nádrži je kyslík na asi 15 minút. Kyslíková maska slúži predovšetkým na prekonanie výškového rozdielu a piloti by sa mali snažiť dostať lietadlo do takej výšky, kde je ho už dostatok.

Zvyknú si piloti zdriemnuť?

Pri diaľkových letoch sa to môže stať, nie však na viac ako 10 minút, pripustilo niekoľko pilotov to, že má skúsenosť s rýchlym zdriemnutím si.

Už ste čítali?