Dobré noviny
Po Žiline jazdia nové trolejbusy, ďalšie budú o rok
SITA
SITA

Po Žiline jazdia nové trolejbusy, ďalšie budú o rok

Za prvých sedem kĺbových a tri krátke nízkopodlažné trolejbusy zaplatili Žilinčania 4,8 milióna eur.

ŽILINA 20. decembra – Po žilinských cestách už jazdí desať nových nízkopodlažných trolejbusov, ďalších desať chce mesto dokúpiť o rok. Nové trolejbusy sú tradične žilinsky žltozelené, plne nízkopodlažné a vedia prikľaknúť.

„Jednoduchší nástup a výstup cestujúcich uľahčuje takzvaný kneeling, keď sa trolejbus dokáže na zastávke nakloniť až k hrane chodníka,“ vysvetlil riaditeľ dopravného podniku Ján Barienčík. Trolejbusy sú vybavené aj kamerovým systémom a informačnými obrazovkami.

„Obnova vozového parku trolejbusov v Dopravnom podniku mesta Žilina bola desať rokov zanedbávaná, preto sú nové trolejbusy veľkou posilou pre dopravu v Žiline. Ide o nízkopodlažné trolejbusy, čím sa začína proces, ktorý postupne priblíži žilinskú trolejbusovú dopravu k štandardom, samozrejmým pre ostatné európske mestá,“ povedal žilinský primátor Igor Choma.

Za prvých sedem kĺbových a tri krátke škodovácke trolejbusy zaplatil Dopravný podnik mesta Žiliny vyše 4,8 milióna eur bez DPH, časť z nich zafinancoval z vlastných zdrojov a časť cez úver. Žilinskí poslanci v súvislosti s potrebou splácania úveru navýšili dopravnému podniku každoročnú dotáciu o 355-tisíc eur. Ročné splátky úveru odhaduje podnik na 565-tisíc eur, tie by sa však mali znížiť o predpokladanú nižšiu spotrebu elektriny o približne 90-tisíc eur ročne, ako aj o odpisy starých trolejbusov o približne 120-tisíc eur ročne.

Trolejbusy jazdiace po Žiline majú dnes priemerne 16 rokov a mestský dopravný podnik musel každoročne investovať do generálnych opráv približne 800-tisíc eur. Nové škodovácke trolejbusy stáli milióny, no ich prevádzkové náklady by mali byť v prvých rokoch o štvrtinu nižšie ako pri starých žilinských trolejbusoch.

„Predpokladané šetrenie elektrickej energie je na úrovni 30 percent. Zároveň dochádza k šetreniu na údržbe a servise, kde v prvých rokoch je potrebné vykonávať len základný predpísaný servis. Staré vozidlá, ktoré dopravný podnik vyradí, si vyžadovali neúmerne veľké prostriedky na údržbu a ich prevádzku. Predpokladáme, že šetrenie v prvých rokoch bude na úrovni 25 percent oproti súčasne prevádzkovaným trolejbusom,“ povedal Barienčík.

Krátky štvordverový škodovácky trolejbus má vyše 12 metrov a odvezie 104 cestujúcich, kĺbový päťdverový trolejbus meria takmer 19 metrov a odvezie 163 cestujúcich. Podobné krátke trolejbusy od Škody Electric už jazdia v Banskej Bystrici, kĺbové v Prešove.

Už ste čítali?

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…