Dobré noviny
5 chýb, ktoré každý deň znižujú váš pracovný výkon
Iveta Bátrnová
Iveta Bátrnová

5 chýb, ktoré každý deň znižujú váš pracovný výkon

Ilustračné foto
Ilustračné foto — Foto: Pexels

Týchto päť vecí je najväčším problémom pre našu produktivitu. Pozrite si tipy, ako sa im vyhnúť. Takto svoje zadania vyriešite kvalitnejšie aj rýchlejšie, takže si sami ušetríte čas.

Človek je už raz taký, že nie vždy pracuje na 100%. No niekedy po príčinu netreba ďaleko chodiť a keď viete, ako na to, môžete tomu zabrániť. Najväčšími problémami pre našu produktivitu sú naše vlastné zlozvyky, ktoré nám narúšajú proces práce. Kvôli tomu sme potom menej produktívni a veci, ktoré by sme inak mali o chvíľu hotové, nám trvajú aj dve hodiny. A produktívnymi často potrebujeme byť aj doma, nielen v práci. Naučiť sa zabojovať s tým, čo ničí našu produktivitu, sa vám teda určite zíde. Toto sú najväčší "ničitelia" produktivity. Pozrite sa, ako s nimi "zatočiť".

1. Multitasking

Snaha robiť viacero vecí naraz je niekedy skôr na škodu, ako na osoh, pretože vtedy nič nerobíte naplno, a to sa potom prejavuje na vašom výkone. Roztrieštená pozornosť totiž narúša vašu sústredenosť na jednotlivé úlohy. Hovorí sa, že ženy dokážu v porovnaní s mužmi robiť viac vecí naraz, ale podľa štúdie, ktorú uverejnil Busines Insider, to dokážu iba 2% populácie naozaj úspešne a produktívne. Ak si multitasking priamo nevyžaduje vaša náplň práce, radšej robte veci postupne, s malými prestávkami medzi úlohami, počas ktorých sa zregeneruje vaša psychická koncentrácia.

2. Prokrastinácia

Zlozvyk odkladať veci na neskôr, aj keď si veľmi dobre uvedomujete, že by ste ich mali robiť práve teraz – ten produktivitu úplne ničí. Deje sa to najmä pri úlohách, o ktorých vieme, že budú náročné, a tak ich radšej odsúvame "na potom". To sa ale vôbec neoplatí, a všetci to vieme. Hovorí o tom aj sociálny psychológ Roy F. Baumeister, ktorý zníženú motiváciu po odkladaní riešenie úlohy a oslabenú silu vôle nazýva únavou rozhodovať. Vychádza z toho, že keď celý deň plytváme energiou na rôzne malé a bezvýznamné rozhodnutia, dôjde vám sebadisciplína a psychická energia, ktorú na odsúvanú úlohu potrebujete najviac. Aby ste sa tomuto vyhli, vždy využite energiu najskôr na najdôležitejšiu úlohu zo všetkých.

3. Priveľa pracovných stretnutí

Mnoho ľudí strávi deň tak, že ide zo stretnutia na stretnutie bez toho, že by niečo skutočne urobili alebo vyriešili. Aj tieto stretnutia, samozrejme, majú zmysel, ale musia byť produktívne. Magazín Psychology Today radí využívať stretnutia iba na podporu už vytvorených rozhodnutí a na ich implementovanie do plánu. Nie všetky stretnutia prinášajú výsledky hneď, pri každom by však malo ísť o tom, aby bolo užitočné a k niečomu viedli.

4. Sociálne siete

Tie na tomto zozname asi nie sú žiadnym prekvapením. Sú na vine rozptyľovaniu našej pozornosti od mnohých vecí, ktoré by sme mali robiť. Keď budete od práce neustále odbiehať pozrieť sa, čo je nové na sociálnej sieti, práca vám bude trvať aj dvakrát tak dlho. Preto pri riešení najmä tých dôležitých úloh radšej sociálne siete vypnite a zapnite si ich až vtedy, keď budete mať vyhradený čas na prestávku na oddych. Je to silný zlozvyk, ale postupne sa od neho dá odučiť.

5. Hlasní kolegovia

Podľa prieskumu portálu Ask.com z roku 2013 sú hlasní kolegovia jedným z najčastejších problémov narúšajúcich vašu produktivitu. Konečne problém, za ktorý si nemôžete sami, ale ide o rušivý vplyv okolia. Horšie však už je riešenie. Záleží len na vás, ako sa s tým popasujete, ale musíte byť asertívni. Ak vás hluční kolegovia rušia, vysvetlite im, že sa pri tom neviete sústrediť a požiadajte ich o väčšiu ohľaduplnosť alebo si nasaďte slúchadlá a pustite si takú hudbu, ktorá vás nebude pri práci rušiť, a zároveň nebudete rušení ani vaším okolím.

Už ste čítali?