Vedci majú novú nádej v liečbe rakoviny - látku z marihuany
SITA

Vedci majú novú nádej v liečbe rakoviny - látku z marihuany

K významnému objavu dospeli dvaja americkí vedci, vďaka ktorým možno významne klesne úmrtnosť na rakovinu.

BRATISLAVA 20. septembra - Látka nachádzajúca sa v marihuane by mohla zastaviť metastázy pri mnohých agresívnych druhoch rakoviny, a výrazne tak znížiť úmrtnosť na túto zákernú chorobu. K tomuto významnému medicínskemu objavu dospeli vedci z California Pacific Medical Center v San Franciscu.

"Trvalo nám 20 rokov, kým sme na to prišli, ale sme nadšení," povedal výskumník Pierre Desprez. "Chceme začať s testami hneď, ako to bude možné," dodal.

Výťažok zo známej ľahkej drogy v súčasnosti prechádza testovaním v laboratórnych podmienkach a na zvieratách. Vedci čakajú, kedy im dajú povolenie na klinické testovanie na ľuďoch.

Molekulárny biológ Desprez strávil desaťročia skúmaním génu ID-1, ktorý je zodpovedný za šírenie rakoviny. Jeho kolega Sean McAllister zas študoval účinky kanabidiolu - netoxickej a nepsychoaktívnej chemickej zlúčeniny v marihuane. Keď svoje skúsenosti a znalosti spojili, vznikol výnimočný objav.

Do Petriho misky totiž umiestnili kanabidiol a bunky s vysokou hladinou ID-1. "Zistili sme, že kanabidiol dokáže v podstate vypnúť ID-1," vysvetlil Desprez. Bunky sa po zásahu kanabidiolom prestali šíriť a vrátili sa do normálu. "Na toto by sme nikdy neprišli každý zvlášť. Preto je spolupráca vo vedeckom bádaní nutná," dodal.

Desprez a McAllister po prvý raz publikovali informácie o výskume v roku 2007. Odvtedy zistili, že kanabidiol účinkuje aj u zvierat. "Začali sme s rakovinou prsníka. Prišli sme na to, že pôsobí pri mnohých agresívnych druhoch rakoviny - mozgu, prostaty, jednoducho všade, kde sú vysoké hladiny ID-1," vysvetlil Desprez.

Všetkých fanúšikov marihuany však upozornil, že jej fajčením si nepomôžu. "Z fajčenia nikdy nedostanete do tela toľko kanabidiolu, aby to malo nejaký efekt," povedal vedec s tým, že v súčasnosti skúšajú formu injekcií alebo tabletiek.

Informácie zverejnila webová stránka www.huffingtonpost.com.

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…