Východniari boj o vlaky nevzdávajú, petícia ide k ministrovi
Aktivisti, ktorí v regiónoch Prešova a Starej Ľubovne nazbierali pod takmer identickú petíciu spolu vyše 17 tisíc podpisov, spojili sily a cestujú vo štvrtok do Bratislavy.
PREŠOV 19. septembra – Občianski aktivisti, ktorí v Prešovskom kraji zbierali podpisy pod petíciu proti škrtom vlakových spojov v novom železničnom grafikone, prinesú petičné hárky na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vo štvrtok.
Prijať by ich mal štátny tajomník Andrej Holák o 11:00. Ako uviedol pre agentúru SITA Jozef Róbert Šmigalla, ktorý inicioval petíciu v Prešove, do Bratislavy idú spoločne s aktivistami zo Starej Ľubovne. Tí rozbehli takmer identickú petíciu ako Prešovčania, preto nebudú trieštiť sily a spoločne chcú zabojovať za lepšie spoje.
V Prešove a okolí vyzbierali aktivisti 10 270 podpisov, pod petíciu v Starej Ľubovni sa podpísalo okolo 7 000 ľudí, jej spoločná váha tak predstavuje silu vyše 17 tisícov podpisov.
Šmigalla pripravil vyhlásenie, v ktorom argumentuje, aký neblahý dopad bude mať na obyvateľov východu Slovenska konečný návrh grafikonu vlakovej dopravy. Ten by mal začať platiť od 9. decembra. Podľa aktivistu a železničiara Šmigallu sa týmto návrhom začne likvidácia osobnej železničnej dopravy na východe, ktorou navrhovateľ docieli ešte väčší odliv cestujúcich z vlakov.
Skomplikujú sa prípoje k IC vlakom a rýchlikom na trati Bratislava – Košice pre cestujúcich do Prešova a ďalších severovýchodných miest, ktorí musia prestupovať v Kysaku. Podľa Šmigallu cestujúci sa musia pripraviť na čakanie na spoj z Kysaku do Prešova (a opačne) od 33 do 188 minút.
Ako tvrdí, ministerstvo dopravy úplne zle načasovalo príchody vlakov do Prešova ráno, keď ľudia nastupujú do práce na 6:00, 7:00 a do školy na 8:00. „Od Košíc prichádzajú vlaky o 5:59, 7:02, 7:59, zo smeru od Lipian o 5:59 alebo od Bardejova o 5:46, 7:02, (školský spoj chýba). To isté môžeme konštatovať aj pri vlakoch, ktorými sa cestujúci vracajú z práce alebo zo školy domov,“ uviedol vo vyhlásení Šmigalla.
Ak ministerstvo dopravy nemá záujem rokovať, tak aktivista navrhuje, aby ostal súčasný stav aj pre rok 2013. S týmto návrhom cestujú iniciátori petície do Bratislavy s nádejou, že ešte nie je všetko stratené a zvíťazí zdravý rozum.