Slovensko bude menej zaplavené bilbordmi
TASR
TASR

Slovensko bude menej zaplavené bilbordmi

Slovensko bude menej zaplavené reklamnými bilbordmi. Postarať sa o to má novela stavebného zákona, ktorá prináša reguláciu v oblasti vonkajšej reklamy. Dnes vstúpila do platnosti.

Ilustračná snímka Foto: TASR/Milan Kapusta

Bratislava 2. januára (TASR) – Slovensko bude menej zaplavené reklamnými bilbordmi. Postarať sa o to má novela stavebného zákona, ktorá prináša reguláciu v oblasti vonkajšej reklamy. Dnes vstúpila do platnosti.

Zmeny v parlamente presadili poslanci Igor Choma a Renáta Zmajkovičová (Smer-SD). Majú za cieľ zmierniť vizuálny smog z nadmerného počtu reklamných zariadení, ktoré zaťažujú životné prostredie. Svoje dni majú mať zrátané bilbordy postavené načierno.

Sociálni demokrati prekvalifikovali bilbordy z reklamného zariadenia na reklamnú stavbu spadajúcu pod stavený zákon. Takýmito stavbami sa stali aj reklamy, ktoré nie sú pevne spojené so zemou. Tým sa dosiaľ ich majitelia snažili obchádzať stavebný zákon.

Novela vytvorila bezpečnostné stometrové pásmo mimo obcí a miest, pri diaľniciach, cestách pre motorové vozidlá a cestách I. triedy, ktoré sú medzinárodným ťahom. Bilbordy, ktoré stoja v ich blízkosti, musia zmiznúť do dvoch rokov - 1. januára 2017.

Celkovo sa sprísňuje regulácia povoľovania vonkajšej reklamy. Za čierne stavby sa budú ukladať pokuty pevnými sumami, čím sa majú odstrániť viaceré prieťahy vo vymáhaní pokút v odvolacom konaní. Zrušila sa tiež možnosť dodatočného povolenia stavby. Tým sa má odstrániť špekulatívna čierna výstavba.

Na odstraňovaní a likvidácii nelegálnej vonkajšej reklamy sa už môžu podieľať aj združenia zástupcov vlastníkov reklamných stavieb. Novela zaviedla dve skrátené konania o odstránení nedovolenej reklamnej stavby pre vlastníka či správu pozemku.

Poplatky za reklamné plochy odteraz závisia od ich veľkosti, pričom boli vytvorené tri typy podľa veľkosti. Stavby s reklamnou plochou do troch štvorcových metrov (m2), od troch do 20 m2 a stavby s najväčšou plochou nad 20 m2.

Nie všetky reklamy budú potrebovať stavebné povolenie. Povinnosť sa nemá týkať reklám umiestnených na stĺpoch verejného osvetlenia a na stĺpoch trolejového vedenia, ak nezasiahnu do prejazdného profilu pozemnej komunikácie.

Reguláciu vonkajšej reklamy sa Zmajkovičová pokúšala presadiť už aj v roku 2012 cez novelu zákona o pozemných komunikáciách. Pre chýbajúcu podporu ju napokon stiahla.

Navrhovala, že bilbordy nebudú môcť stáť pri ceste mimo mesta bližšie ako 250 metrov a v meste bližšie ako 80 metrov, čo malo zvýšiť bezpečnosť premávky a zabrániť devastácii okolia vonkajšou reklamou.

Už ste čítali?

Už 8 mesiacov nebol mladík v obchode. Všetko potrebné si dopestuje…

Mladý muž neuteká do obchodu, aby si urobil zásoby – vďaka svojej…

Cestovateľ Tomáš: Naozaj dávate rodičov do starobinca? Pýtali…

Cestovateľ Tomáš Benedik z východného Slovenska má veľa…

Rómka Dominika študuje v Anglicku na prestížnej univerzite:…

Rodičia ju už od detstva podporovali v štúdiu. Dnes je druháčkou na University…

Najradostnejší kvetinár v Bratislave. Patrik s Downovým syndrómom…

Lekári Danku a jej manžela presviedčali, aby dali syna s Downovým syndrómom…

Keď začal Milan maľovať, svoj pôvod tajil, lebo sa bál reakcií…

Keď odhalil svoje meno a pôvod, v priebehu jedného večera stratil na…

Rasťo navštívil Severnú Kóreu: Hoci je to najkrutejší režim,…

Ľudia majú svojich diktátorov za bohov, ženy si môžu vybrať z 18 účesov,…

Lucie pečie hotové majstrovské diela: Na začiatku som bojovala,…

Je mladá, krásna a úspešná. Na konte má viacero…

Jej mladšia dcéra vyhrala MasterChef, staršia má detskú mozgovú…

Zdravotný stav Paulínky denne núti jej rodičov riešiť inkontinenciu,…