Verejná osobná doprava Eurotunelom začala pred 20 rokmi
TASR
TASR

Verejná osobná doprava Eurotunelom začala pred 20 rokmi

Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II.

Eurotunel Foto: TASR/AP

Londýn/Paríž/Bratislava 13. novembra (TASR) – Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom, ktorý spája Veľkú Britániu a Francúzsko, sa začala pred 20 rokmi 14. novembra 1994.

Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II. Ako vtedy poznamenali svetové agentúry, Veľká Británia sa spojila po súši s Európou po prvý raz od doby ľadovej.

Prvé vlaky s cestujúcimi tunelom prešli 14. novembra 1994. O mesiac neskôr začali tunelom jazdiť aj špeciálne vlaky prepravujúce osobné a nákladné autá.

Dopravné dielo 49,4 km dlhé (37,9 km tunela vedie pod morom) tvoria dva tunely pre nákladnú a osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný - únikový tunel. Južná rúra je určená pre smer z Francúzska do Británie, severnou premávajú vlaky opačným smerom. Raziť ich začali v mestách Calais vo Francúzsku a Folkestone v Anglicku v roku 1986. Tunel, ktorý si vyžiadal dvojnásobné náklady oproti projektu, prebieha v hĺbke 40 m pod morským dnom.

Dopravu v ňom zaisťujú kyvadlové vlaky, ktoré prepravujú osobné a nákladné automobily medzi terminálmi na oboch brehoch a vysokorýchlostné vlaky Eurostar, spájajúce Londýn s Parížom a belgickým Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Na prepravu v obslužnom tuneli slúžia multifunkčné automobily špeciálne navrhnuté len pre tento účel.

Konkurenciou pre spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky premávajúce cez podmorský tunel, sa v roku 2013 stala nemecká spoločnosť Deutsche Bahn. Jej vlaky by mali začať jazdiť v Eurotuneli v roku 2016.

Už ste čítali?

Horský vodca Ján Kořínek: Ak sa stretnete zoči-voči medveďovi,…

Pre milovníkov prírody a turistov má jasný odkaz.

František prácu smetiara miluje: Nie je to voňavá robota, no…

Vnúčatám kúpil ako hračku smetiarske auto, aby im mohol ukázať,…

25 rokov predáva kapustu na Miletičke: Pochádzam z generácie,…

Ak ste pravidelnými návštevníkmi známej Miletičky, meno…

Slovák Marek pracuje pre Teslu: Tvrdú morálku v práci vydržíte,…

Marek Vančo pracuje v americkej centrále Tesly v tíme autopilota pre samojazdiace…

O slovenskú gymnazistku majú záujem na Oxforde. Od vedeckej…

Paulína na sebe pracovala nad rámec toho, čo vyžaduje škola. Drina sa…

Mamou v dobe covidu: Nevedeli sme, čo nás čaká. Slovenky priznali,…

Strach o seba, aj dieťatko. Mamy musia s príchodom nového člena rodiny…

Chlapcov hnevá pri šachu aj futbale. Talentovaná rómska šachistka…

Šachistka Agátka Berková dokonca remizovala s ruským šachovým…

Uznávaná virologička: Prekonali ste covid-19? Toto by ste mali…

Vyšiel vám pozitívny test na covid-19? Prekonali ste ochorenie s miernymi…