Verejná osobná doprava Eurotunelom začala pred 20 rokmi
TASR
TASR

Verejná osobná doprava Eurotunelom začala pred 20 rokmi

Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II.

Eurotunel Foto: TASR/AP

Londýn/Paríž/Bratislava 13. novembra (TASR) – Verejná osobná doprava Eurotunelom pod Lamanšským prielivom, ktorý spája Veľkú Britániu a Francúzsko, sa začala pred 20 rokmi 14. novembra 1994.

Tunel absolvoval slávnostné otvorenie ešte v máji v tom istom roku za prítomnosti vtedajšieho francúzskeho prezidenta Francoisa Mitterranda a britskej panovníčky Alžbety II. Ako vtedy poznamenali svetové agentúry, Veľká Británia sa spojila po súši s Európou po prvý raz od doby ľadovej.

Prvé vlaky s cestujúcimi tunelom prešli 14. novembra 1994. O mesiac neskôr začali tunelom jazdiť aj špeciálne vlaky prepravujúce osobné a nákladné autá.

Dopravné dielo 49,4 km dlhé (37,9 km tunela vedie pod morom) tvoria dva tunely pre nákladnú a osobnú železnicu, medzi ktorými sa nachádza obslužný - únikový tunel. Južná rúra je určená pre smer z Francúzska do Británie, severnou premávajú vlaky opačným smerom. Raziť ich začali v mestách Calais vo Francúzsku a Folkestone v Anglicku v roku 1986. Tunel, ktorý si vyžiadal dvojnásobné náklady oproti projektu, prebieha v hĺbke 40 m pod morským dnom.

Dopravu v ňom zaisťujú kyvadlové vlaky, ktoré prepravujú osobné a nákladné automobily medzi terminálmi na oboch brehoch a vysokorýchlostné vlaky Eurostar, spájajúce Londýn s Parížom a belgickým Bruselom. Cesta aj s nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a 15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá približne 35 minút. Na prepravu v obslužnom tuneli slúžia multifunkčné automobily špeciálne navrhnuté len pre tento účel.

Konkurenciou pre spoločnosť Eurostar, ktorá prevádzkuje vlaky premávajúce cez podmorský tunel, sa v roku 2013 stala nemecká spoločnosť Deutsche Bahn. Jej vlaky by mali začať jazdiť v Eurotuneli v roku 2016.

Už ste čítali?

Rómsky lekár z Košíc: Na ZŠ mi imponovalo, keď odo mňa odpisovali…

Nikolas Rybár je mladý doktor s veľkou chuťou do života. Na pacientov nechce…

Slovenka svojimi šperkami očarila Meghan Markle. Jej tvorba…

Jej šperky inšpirované Slovenskom sa tešia veľkej obľube aj v…

Ženy bojujúce s rakovinou: Prísť o prsia či vlasy nie je hanba.…

Brošne s motívom kozy vznikli z osobnej skúsenosti troch kamarátok.…

Pani Eva skrášľuje sama vo voľnom čase okolie svojej bytovky.…

Pestré farby, kamienky či kvietky. Takáto krása sa pred bytovkami nevidí…

Peter Nagy: Snažiť sa zapáčiť tínedžerom by bolo trápne. Robím…

Skladba Profesori Indigo mala v skutočnosti už sedem rokov, keď sa z nej zo dňa na deň stal…

Radana má sklerózu multiplex. Keď jej ju diagnostikovali, nevedela…

Ľudia neraz o tomto ochorení nechcú rozprávať. 

Logopedička: Mamička vie správnu reč dieťaťa ovplyvniť už tesne…

Detí, ktoré majú problémy s rečou či artikuláciou, je v…

Uznávaný český pedagóg: Mama je doma kráľovná, nie slúžka. Zariadiť…

Vysokoškolský pedagóg, spíker a lektor Marek Herman pre Dobré…