Dobré noviny
Do Európskeho týždňa mobility sa zapojilo už 26 slovenských miest
TASR
TASR

Do Európskeho týždňa mobility sa zapojilo už 26 slovenských miest

Registrácia tohto ročníka je stále otvorená, pribudnúť ešte môžu ďalšie mestá.

ilustračné foto Foto: TASR/AP

Bratislava 11. septembra (TASR) – Tohtoročný Európsky týždeň mobility (ETM) vzbudil zatiaľ najväčší záujem slovenských samospráv. Do dnešného dňa sa do kampane podporovanej Európskou komisiou zapojilo už 26 miest. Je to dvakrát viac, ako v doteraz z pohľadu účasti najlepšom roku 2012. Vtedy ETM pritiahol 13 slovenských samospráv.

Registrácia tohto ročníka je stále otvorená, pribudnúť ešte môžu ďalšie mestá. Pre porovnanie, v susednom Česku je registrovaných už 22 miest, v Maďarsku 136 miest a v Rakúsku sa do podujatia zapojí minimálne 287 samospráv.

Kampaň o udržateľnej mestskej mobilite sa uskutočňuje každoročne v dňoch od 16. do 22. septembra. Jej cieľom je podporiť európske samosprávy, aby zaviedli a podporovali udržateľné dopravné opatrenia. ETM sa snaží podporiť aj ministerstvo životného prostredia.

Spolu so Slovenskou agentúrou životného prostredia vyhlásilo súťaž v piatich kategóriách: aktívna samospráva, originálna aktivita, efektívne trvalé opatrenie, originálny videospot a originálna tematická fotografia. Víťazné samosprávy chce vyhlásiť a oceniť na záverečnom národnom workshope.

Popri samosprávach, ktoré sa pridávajú k ETM každoročne ako Bratislava, Košice, Prešov, Banská Bystrica, Margecany, či Moldava nad Bodvou pribúdajú nováčikovia, ktorí sa však zapoja len jednorázovo, bez zachovania kontinuity aktivít a trvalých opatrení, konštatuje v tejto súvislosti envirorezort v tlačovej správe.

Chýbajúcu koordináciu aktivít na národnej úrovni a slabú osvetu sa usiluje ministerstvo preklenúť pomocou národnej osvetovej Kampane za čistejšie ovzdušie. Generálny riaditeľ Slovenskej agentúry životného prostredia Martin Vavřinek vysvetlil, že kampaň má prispieť k zníženiu produkcie oxidu uhličitého a tuhých prachových častíc v ovzduší.

„Systematické poskytovanie informácií, vzájomná spolupráca a zvyšovanie environmentálneho povedomia sú kroky, ktoré plne korešpondujú s myšlienkou a poslaním ETM,“ vysvetlil Vavřinek. Doplnil, že ich snahou je do aktivít počas ETM zapojiť čo najväčší počet samospráv, základných škôl, verejnosť, ale i prepravné spoločnosti, združenia, iniciatívy, mimovládne organizácie.

Tohtoročnou témou ETM sú „Naše ulice, naša voľba“. Kampaň sa usiluje povzbudiť ľudí, aby vytvorili mesto v ktorom chcú žiť. Týždeň vyvrcholí 22. septembra počas Svetového dňa bez áut. Od zúčastnených samospráv sa vyžaduje, aby vyčlenili minimálne jednu zónu bežne využívanú na motorovú dopravu výhradne pre chodcov, cyklistov a verejnú dopravu a to počas celého dňa.

Už ste čítali?