Dobré noviny
Dvojročnú záruku máte na tovar zakúpený v ktoromkoľvek štáte EÚ
TASR
TASR

Dvojročnú záruku máte na tovar zakúpený v ktoromkoľvek štáte EÚ

Ak ste si v zahraničí kúpili chybný výrobok, môžete vďaka európskemu konaniu vo veciach s nízkou hodnotou sporu prostredníctvom troch jednoduchých krokov požiadať o vrátenie svojich peňazí.

Foto: WSW s.r.o.

Bratislava 16. júla (TASR) – Ak ste si počas svojho pobytu v niektorých z členských štátov Európskej únie kúpili nejaký tovar, ktorý sa vám pokazil, nič nie je stratené. Bez ohľadu na to, kde v EÚ nakupujete, máte základné spotrebiteľské práva, ktoré vám nikto nemôže vziať.

Právne predpisy únie v oblasti ochrany spotrebiteľa sa vzťahujú na nákup tovaru alebo služieb v ktorejkoľvek predajni na území európskej dvadsaťosmičky. Záruky sa v celej Európe riadia právnymi predpismi.

"Máte právo na dvojročnú záruku, v rámci ktorej je predajca povinný zdarma opraviť alebo nahradiť chybný tovar. Ak sa náprava nedá v primeranej lehote realizovať, alebo je pre vás ako spotrebiteľa nepraktická, môžete požiadať o náhradu ceny alebo jej zníženie," priblížila Martina Galátová z agentúry Omnimedia Public relations.

Ak ste si v zahraničí kúpili chybný výrobok, môžete vďaka európskemu konaniu vo veciach s nízkou hodnotou sporu prostredníctvom troch jednoduchých krokov požiadať o vrátenie svojich peňazí. Tento postup sa podľa Galátovej dá využiť v mnohých prípadoch, a všetkých členských krajinách okrem Dánska. "Ide o rýchlu a nákladovo efektívnu alternatívu k tradičnému súdnemu konaniu, ktorú v súčasnosti možno využiť v prípade obchodných transakcií vrátane spotrebiteľských transakcií až do výšky 2000 eur," dodala.

Európska únia tiež prijala nové predpisy, ktoré posilnili práva spotrebiteľov nakupujúcich cez internet. Predĺžila sa lehota na odstúpenie od kúpnej zmluvy zo siedmich na 14 dní. Tovar sa v tomto prípade dá vrátiť bez uvedenia dôvodu. Obchodníci musia vrátiť peniaze za výrobok do 14 dní od odstúpenia od zmluvy, a to vrátane nákladov na dodanie. Riziko za akékoľvek poškodenie tovaru počas prepravy spravidla nesie obchodník, a to až do momentu, kým tovar neprevezme spotrebiteľ.

Právo na odstúpenie od zmluvy začne momentom, keď je spotrebiteľovi tovar doručený, a nie momentom uzatvorenia zmluvy, ako to bolo v nedávnej minulosti. Tieto pravidlá sa vzťahujú na objednávky cez internet, telefón a zásielkový obchod, ako aj na podomový predaj či na predaj počas výletu organizovaného predajcom.

Už ste čítali?