Londýnsky Tower Bridge spočiatku považovali za architektonickú blamáž - Dobré noviny
Dobré noviny
Londýnsky Tower Bridge spočiatku považovali za architektonickú blamáž

Londýnsky Tower Bridge spočiatku považovali za architektonickú blamáž

Verejnosť si postupne na most zvykla a v súčasnosti sa považuje za jednu z obľúbených dominánt mesta.

Tower Bridge Foto: TASR/AP

Londýn/Bratislava 30. júna (TASR) – Londýnsky most Tower Bridge nad riekou Temžou oficiálne otvorili pred 120 rokmi 30. júna 1894. Oceľový most dlhý 268 metrov držia reťaze upnuté na dve veže obložené platňami z cornwallskej žuly a portlandského vápenca. Svojím stredovekým vzhľadom zapadá do okolia.

Most mal vyriešiť dlhotrvajúce problémy s londýnskou dopravou v závere 19. storočia. Mesto sa rozrastalo, najmä v priemyselnej východnej časti, pribúdali dopravné prostriedky aj chodci a Londýnsky most nestačil. Dopravné zápchy boli na dennom poriadku. Preto Londýnčania netrpezlivo čakali na nový most, ktorý sa staval od roku 1886 podľa návrhu Horaca Jonesa pod vedením Johna Wolfe-Barryho. Počas výstavby nebola na rieke prerušená doprava.

Nový londýnsky most, nazvaný podľa blízkej pevnosti Tower, má dve veže spojené lávkami pre peších vo výške 67 metrov, na ktoré sa pôvodne dalo dostať po schodiskách v oboch vežiach. Cestná časť sa otvára, aby mohli po rieke plávať lode do londýnskeho prístavu. Zdvíhacie zariadenie mosta zabezpečovali silné parné stroje, ktoré boli schopné most otvoriť v priebehu dvoch minút. Celý proces otvárania mosta, preplavenia lode a opätovného zatvorenia trval päť minút. Práve počas otvárania mosta mohli ľudia použiť lávky. Dizajn mosta sa nestretol s porozumením Londýnčanov. Podľa návrhu to mala byť jednoduchá stavba stredovekého vzhľadu. Horace Jones však počas výstavby zomrel a Wolfe-Barry popustil uzdu svojej fantázii. Výsledkom bolo, že dobová tlač označila most po jeho otvorení za monštróznu a nezmyselnú architektonickú blamáž. Ale verejnosť si postupne na most zvykla a v súčasnosti sa považuje za jednu z obľúbených dominánt mesta.

Foto: TASR/AP Photo

Pešie lávky medzi vežami sa postupne stali rajom vreckových zlodejov a prostitútok, preto boli v roku 1910 pre verejnosť uzavreté. Parné stroje v otváracom zariadení v rokoch 1974-75 nahradila hydraulika.

Keď most otvorili, za rok sa jeho dve časti zdvihli 1000-krát. Vyžadovala si to hustá lodná doprava. Teraz sa most otvára menej ako 100-krát ročne.

Už ste čítali?

V lete majú na Taiwane mesiac duchov.

Dominika žila na Taiwane: Návšteva u veštca ma prekvapila. Ľudia si k nemu nechodia po odpovede ako my

Na prelome júla a augusta treba byť na ostrove nanajvýš obozretný.

Daniel Hassan.

Sudánsko-slovenský lekár Daniel Hassan: Mojím vzorom bol primár Blažej z Nemocnice na okraji mesta

Najkrajších 10 rokov života vraj prežil v hospici s nevyliečiteľne chorými…

Barborka Palušová. / Jedna z posledných fotiek celej rodiny.

Namiesto stužkovej jej pripravovali pohreb. Barborka si nestihla splniť veľký sen, no darovala život

Počas svojho krátkeho života bola anjelik, ktorý všade rozdával…

List od neznámeho dievčaťa zmenil jeho život. Slovák Marián sa vo Vietname zaľúbil a našiel cestu ku káve

Mal som asi naivnú predstavu, že ľudia, čo robia s kávou, sú bohatí, spomína…

Fotograf Miroslav Ondruš a jeho snímka, ktorá ohúrila verejnosť.

Lesník Miroslav Ondruš stál zoči-voči bojujúcim medveďom: Keď odišli, zachvátila ma poľovnícka triaška

Medvedica zaútočila na medveďa a ten sa dlho spamätával z toho, čo sa vlastne…

Seriálový Juan s milovanou Broňou a ich spoločnou dcérkou / Mario Cimarro v Dobrých novinách a Dobrom rádiu

Nikdy nezabudne, ako na pláži uvidel krásnu Slovenku. Mario Cimarro spoznal Broňu po mnohých omyloch

Pozrela sa na mňa s tými svojimi úžasnými modrými očami, až sa…