Ako chutí prvá vesmírna káva? Vyrába sa z moču!

Ako chutí prvá vesmírna káva? Vyrába sa z moču!

Do vesmíru sa chystá talianska astronautka. Vedci pre ňu preto museli vyvinúť špeciálny kávovar.

Dali byste si ISSpresso?

Do kozmu sa chystá talianska astronautka Samantha Cristoforetti. V roku 2014, kedy má vyraziť do medzihviezdneho priestoru, by si mala na medzinárodnej stanici vychutnať šálku, presnejšie vačok, svojho obľúbeného espressa.

Kdekoľvek sa objaví Talian alebo Talianka, objaví sa espresso. Patria k sebe ako Pisa a šikmá veža alebo Rím a Koloseum. Ráno naštartuje, napoludnie upokojí a večer je súčasťou odpočinku po prežitom, mnohokrát stresujúcom dni. Na medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) je vďaka nepretržitej náročnej činnosti stresujúci akýkoľvek deň bez ohľadu na to, že pojmy deň a noc sú vo vesmíre trochu irelevantné. Skrátka a jednoducho, lahodné presso by bolo tým pravým.

Teraz si ho môžu dopriať obyvatelia vesmírnej stanice vzdialej tisíce kilometrov od pozemského domova. Uvariť túto lahôdku v priestore nulovej gravitácie je však z technického hľadiska pomerne obtiažny oriešok. Bolo ho však potrebné rozlúsknuť, kedže sa na ISS chystá Talianka. Do riešenia tejto rovnice, na ktorej konci má byť výborná káva, sa vložila talianska "kávovarnická" značka Lavazza a firma Aerotec. Po mesiacoch práce predstavili prístroj pripomínajúci mikrovlnnú rúru. Nepripravuje však len espresso, ale zvláda aj vývar, cafe lungo alebo čaj.

Váha prístroja okolo 45 kg je o 50% vyššia, než majú obdobné kávovary určené pre použitie na Zemi. Dôvody sú technologické - napríklad plastové trubičky boli nahradené kovovými, aby boli schopné odolať väčšiemu tlaku. Prístroj má tiež veľmi prípadný názov ISSpresso.

Káva z moču

Pre ľudí vo vesmíre mali však vynálezcovia kozmickej kávz dve správy, dobrú a zlú. Tá dobrá znie - máme espresso, zlá - je vyrobené z toho, čo sme vylúčili. Teda dnešná káva je zo včerajšieho moču. Môže to znieť nechutne, ale astronauti a znalci vesmírnych technológií vedia, že moč prechádza zložitým systémom čistenia. Ostáva len dúfať, že obyvateľom vesmírnej stanice bude táto bizardná káva chutiť.