Dobré noviny
Banskobystričania sa dočkali, môžu jazdiť po novom obchvate
SITA
SITA

Banskobystričania sa dočkali, môžu jazdiť po novom obchvate

Výstavba 5,7-kilometrového obchvatu trvala takmer tri roky. O výstavbe plánovaného predĺženia R1 do Ružomberka odmietajú politici konkrétne hovoriť.

 BANSKÁ BYSTRICA 27. júla - Obyvatelia Banskej Bystrice sa konečne dočkali severného obchvatu mesta. V piatok ho odovzdala do užívania spoločnosť Granvia Construction.

Obchvat v celkovej dĺžke 5,7 kilometra je súčasťou rýchlostnej cesty R1, respektíve jej aktuálnym východným koncom a koncesionárska spoločnosť Granvia, a. s., ho prostredníctvom sesterskej firmy Granvia Construction postavila v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projektu).

 

Súčasťou tohto projektu je aj takmer 46-kilometrový úsek R1 Nitra-západ – Tekovské Nemce, ktorý pod názvom PR1BINA odovzdali do užívania vlani v októbri.

Na obchvate sú štyri mimoúrovňové križovatky, 24 mostov a premostení a takmer šesť kilometrov protihlukových stien. Celková dĺžka novovybudovaných komunikácií, vrátane križovatkových vetiev, je takmer 13 kilometrov. V období najintenzívnejšej výstavby na stavbe pracovalo denne zhruba 900 pracovníkov.

Ako po slávnostnom otvorení obchvatu uviedol premiér Rober Fico, rýchlostnú cestu R1 využíva dvakrát viac motoristov, než sa pôvodne očakávalo.

"Významne sa skracuje vzdialenosť medzi východom a západom a na určité obdobie, pokiaľ sa nepodarí postaviť diaľnicu v okolí Žiliny, bude toto najčastejší spôsob prepravy ľudí z východu na západ a zo západu na východ,“ povedal Fico.

Na otázku plánovaného predĺženia R1, respektíve jej dobudovania o úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka sa však odmietol konkrétne vyjadriť s tým, že si treba počkať na aktualizovaný plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.

Možný termín začiatku výstavby predĺženia odmietol uviesť aj minister dopravy Ján Počiatek s tým, že jeho prípravy sú vo veľmi ranom štádiu. "Bude ešte treba prejsť veľmi zložitou procedúrou environmentálneho posúdenia predtým, než sa definitívne vytýči táto trasa,“ povedal Počiatek.

Foto: SITA/Karol Slezáček Posudzovanie vplyvov predĺženia R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka (takzvaný proces EIA) sa pritom so súhlasným stanoviskom ministerstva životného prostredia k zámeru výstavby v konkrétnej trase skončilo ešte na jeseň 2010.

Banskobystrický primátor Peter Gogola pripomenul, že okrem odľahčenia centra mesta od tranzitnej dopravy je dôležitým prínosom obchvatu aj to, že R1 sa aktuálne končí hneď pri novovybudovanom priemyselnom parku Majer-Šalková. "To je argument, na ktorý sa nám určite podarí nalákať nejakých investorov,“ povedal Gogola.

Štát má za výstavbu a následnú 30-ročnú prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty Nitra – Tekovské Nemce a obchvatu Banskej Bystrice s dĺžkou spolu 51,6 kilometra zaplatiť Granvii ročne 125 mil. eur. Počas 30 rokov platnosti koncesie to má byť celkom 3,92 mld. eur. Táto suma môže byť upravená v závislosti na kvalite plnenia platby za dosiahnutie určitej úrovne bezpečnosti až o 2 mil. eur ročne.

Už ste čítali?