Hubblov teleskop odfotil vzdialenú kopu galaxií
SITA

Hubblov teleskop odfotil vzdialenú kopu galaxií

Snímka, ktorá sa podarila vytvoriť vedcom pomocou Hubblovho ďalekohľadu zobrazuje vzdialené galaxie, ako vyzerali pred miliardami rokov.

BRATISLAVA 8. januára - Hubblovmu vesmírnemu ďalekohľadu sa podarilo vytvoriť unikátne fotografie najhlbšieho vesmíru. Fotografie vedci predstavili na stretnutí American Astronomical Society vo Washingtone.

Prvá zo snímok zobrazuje vzdialené galaxie, ako vyzerali pred 12 miliardami rokov. V popredí sa nachádza kopa galaxií s názvom Abell 2744 v súhvezdí Sochár, ktorú astronómovia prezývajú Pandora.

Za týmto zhlukom sa črtá približne 3000 vesmírnych objektov. Najmenej viditeľný z nich je 10 až 20-krát tmavší ako ktorákoľvek iná doteraz objavená galaxia.

Hubblov ďalekohľad zaznamenal ďalšie štyri galaxie

Snímku vedci plánujú skombinovať s obrázkami Spitzerovho vesmírneho ďalekohľadu a röntgenového ďalekohľadu Chandra, čo vedcom umožní získať nové poznatky o pôvode galaxií a čiernych dier.

Okrem toho Hubblov ďalekohľad odfotografoval ďalšie štyri galaxie, ako vyzerali pred 13,2 miliardami rokov, teda len 500 miliónov rokov po Veľkom tresku. Najjasnejšia z nich vytvárala hviezdy 50-krát rýchlejšie ako Mliečna cesta, avšak jej veľkosť dosahovala iba dvadsatinu veľkosti Mliečnej cesty.

Hoci snímky podobne starých galaxií vznikli aj v minulosti, objekty na novej snímke sú niekoľkokrát žiarivejšie ako na predošlých fotografiách.

"Dejú sa na nich zvláštne veci. Zrazu vidíme žiarivé masívne galaxie, ktoré vznikli rýchlo a v takej dávnej dobe," komentoval snímku Garth Illingworth z Kalifornskej univerzity v Santa Cruz.

Vedcom sa tiež podarilo zistiť hustotu týchto galaxií. "Boli omnoho väčšie ako sme očakávali. Iba jedno percento veľkosti Mliečnej cesty, no stále dosť veľké na galaxie z takej dávnej doby," dodal Illingworth.

Illingworth verí, že ďalšie objavy im pomôže získať Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba, ktorý je v súčasnosti vo vývoji. Vďaka nemu budú môcť vedci sledovať vesmír do ešte väčších hĺbok, kde sa nachádzali najstaršie galaxie.

Vedci priblížia vzdialený vesmír aj zrakovo postihnutým

Poslednou z fotografií, ktoré Hubblov ďalekohľad vytvoril, je zobrazenie kopy galaxií, ktoré sú podľa vedcov zodpovedné za takzvaný baby boom - vznik väčšiny súčasných hviezd. Päťdesiatosem malých, slabo žiariacich galaxií, ktoré existovali pred 10 miliardami rokov, je pre vedcov vzácnym objavom.

"Vždy sme sa znepokojovali, že vidíme iba žiarivé galaxie, teda špičku ľadovca. Teraz sme objavili nevidené galaxie, čo považujeme za zvyšok ľadovca," vyhlásil Brian Siana z Kalifornskej univerzity v Riverside.

Vedci na stretnutí tiež predstavili projekt 3D fotografií, ktoré priblížia vzdialený vesmír aj zrakovo postihnutým. "Cieľom je, aby si každý, kto chce držať v rukách kúsok vesmíru, mohol stiahnuť dáta z Hubblovho ďalekohľadu a vytlačiť ich v škole, knižnici alebo doma," povedala Carol Christian zo Space Telescope Science Institute.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.