Ministerstvo chce rušiť iba tie spoje, kde sú autobusy
SITA
SITA

Ministerstvo chce rušiť iba tie spoje, kde sú autobusy

Vlaky by mali skončiť tam, kde je o ne malý záujem, a kde premávajú autobusy.

BRATISLAVA 19. júla - Ministerstvo dopravy v novom grafikone osobnej železničnej dopravy 2012/13 navrhuje zrušiť vlakové spoje len na tratiach, kde o ne cestujúci nemajú záujem a funguje autobusová doprava.

Posilniť osobnú prepravu na koľajniciach chce zas tam, kde je o ňu veľký záujem.

Rezort diskutuje so samosprávnymi krajmi najmä o odstránení súbehov vlakov s autobusmi.

Zdôvodňuje to snahou skončiť s dlhoročným plytvaním prostriedkov daňových poplatníkov, keďže štát na prevádzku osobnej železničnej dopravy dáva ročne vyše 200 mil. eur.

Ministerstvo zbiera podnety

Zrušené majú byť osobné vlaky na šiestich tratiach, posilnené budú spoje na dvanástich a oslabené na siedmich úsekoch.

"Pre cestujúceho je dôležité to, či mu vlak alebo autobus príde načas, a či ho komfortne a bezpečne prepraví tam, kam potrebuje ísť. Nie je dôležité, kto systém spravuje, ale to, aby systém fungoval v duchu tejto filozofie," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa agentúru SITA.

Usilujú sa podľa neho posilniť železničné linky, kde existuje dobrý geografický súbeh medzi cestou a železnicou. "Tam chceme zabezpečiť takú železničnú obsluhu, aby tam autobusy neboli už potrebné," dodal. Samosprávnym krajom by to malo umožniť presunúť autobusové výkony inam, napríklad v prípade trasy Humenné - Stakčín.

Ministerstvo zbiera podnety a pripomienky k návrhu nového cestovného poriadku v osobnej železničnej doprave. Ten bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov. "Nebránime sa žiadnym návrhom, ktoré ho vylepšia a zlepšia tak fungovanie dopravy na Slovensku," tvrdí rezort. So samosprávnymi krajmi sa snaží dohodnúť tak, aby mohol štát v rámci svojich finančných možností zabezpečiť ľuďom vo vlakoch a autobusoch čo najväčší komfort a zlepšiť dopravné spojenie.

Samosprávy aj cestujúci nesúhlasia

Regionálne a miestne samosprávy, ale aj cestujúci majú výhrady najmä k rušeniu vlakových spojov a zmenám, ktoré im sťažia ich dostupnosť.

V Prešovskom kraji v stredu začali petíciu za zachovanie súčasnej podoby vlakového grafikonu. Kritizujú navrhované zrušenie priameho denného spojenia Prešova s Bratislavou, zle pripojenie k vlakom na staniciach v Kysaku a Košiciach a rušenie niektorých vlakových spojov.

Navrhnuté zmeny v novom grafikone

V rámci Prešovského a Košického kraja sa má zrušiť 55 vlakov a novozavedených by malo byť jedenásť spojov.

Zrušené majú byť osobné vlaky na šiestich tratiach s nízkym počtom cestujúcich.

Vlakmi tam denne cestuje spolu 1 151 ľudí v oboch smeroch, vo vlakoch je priemerne deväť až 77 osôb a prevádzkové náklady za rok sú zhruba 2,14 mil. eur.

V súčasnosti na nich premáva v pracovných dňoch celkom okolo 50 vlakových spojov tam a späť.

Po novom majú byť tieto spoje zrušené s výnimkou dvoch v piatok a nedeľu na úseku Lipany - Plaveč.

Na trati Jesenské - Turňa nad Bodvou, kde prestanú premávať miestne vlaky, by malo zastavovať spolu desať rýchlikov, o dva viac ako teraz. Na využiteľnosť vlakov na regionálnych tratiach bola zameraná štúdia Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline.

Na deväťkilometrovom úseku Spišské Vlachy - Spišské Podhradie (v súčasnosti 12 spojov denne), kde má byť preprava tiež zrušená, jazdí vlakom denne v priemere 99 ľudí v oboch smeroch.

V jednom vlaku je priemerne deväť osôb. Náklady na prevádzku vlakov tam dosahujú ročne 224 tis. eur. Medzi Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi (štyri spoje) cestuje denne 132 ľudí a vo vlaku je ich 33.

Prevádzkové náklady na trati v dĺžke 26 kilometrov sú takmer 218 tis. eur. Na úseku Lipany - Plaveč (štyri spoje) v dĺžke 23 kilometrov využíva vlak zhruba 192 osôb za deň a vo vlaku je 48 ľudí. Ročné náklady v tomto prípade tvoria okolo 600 tis. eur.

Na 20-kilometrovej trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica (12 spojov) vlaky prevezú denne 151 cestujúcich a jeden vlak trinástich.

Prevádzka tam stojí ročne 479 tis. eur. Počet ľudí vo vlakoch na úseku Prievidza - Nitrianske Pravno (osem spojov) v dĺžke 11 kilometrov je denne 384 a v jednom vlaku 77, náklady za rok predstavujú 19,4 tis. eur.

Na trati Jesenské - Turňa nad Bodvou (deväť spojov), čo je vzdialenosť 95 kilometrov, jazdí vlakmi denne 193 a v jednom vlaku 39 ľudí. Ročné náklady na prevádzku prepravy sú približne 600 tis. eur.

Posilnené majú byť osobné vlaky na 12 tratiach: Bratislava - Šaľa, Bratislava - Malacky, Bratislava - Leopoldov, Nálepkovo - Margecany, Poprad-Tatry - Kežmarok, Humenné - Medzilaborce, Humenné - Stakčín, Zvolen - Lučenec, Lučenec - Utekáč, Banská Bystrica - Brezno, Jesenské - Tisovec a Žilina - Rajec. Vlakové spoje majú byť oslabené na siedmich úsekoch Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom, Štúrovo - Čata - Levice, Liptovský Hrádok - Poprad-Tatry, Turňa nad Bodvou - Barca, Stará Ľubovňa - Plaveč, Kežmarok - Stará Ľubovňa a Žilina - Čadca.

Už ste čítali?

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…

Práca v banke ju už nenapĺňala, pustila sa do výroby ženských…

Práca v banke si vyžaduje biznis oblečenie. Dobre o tom vedela už počas vysokej…

Pre koronu prišiel o prácu, tak piekol veterníky pre záchranárov.…

Keď prišiel Matúšov kolega s nápadom piecť koláče…