Učiteľka Slovenska je iná ako ostatní. Alenka z Košíc nenúti deti písať diktáty a majú dovolené plakať

Veľmi sa však hnevám, ak niekto vníma výučbu slovenčiny a literatúry postavenú iba na diktátoch, to je len desatinka toho všetkého, vraví.
Do školstvo nastúpila ako nekvalifikovaná učiteľka, napriek tomu získala ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska. Alena Rapčan Štrompová, učiteľka slovenského jazyka a mediálnej výchovy zo Základnej školy (ZŠ) Ľudovíta Fullu v Košiciach, je príkladom pedagogičky, ktorá neodovzdáva len vedomosti. Svojim žiakom zároveň ukazuje, ako byť lepšími ľuďmi a používa metódy, ktorými sa odlišuje od ostatných učiteľov.
Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10230021068982323&set=ecnf.1579060912
Aj slabší žiaci môžu mať sebavedomie
Alena vyštudovala slovenský jazyk a literatúru a do školstva vstúpila až po skúsenostiach z mediálneho prostredia. Do školstva vstúpila pred 15 rokmi ako nekvalifikovaná učiteľka s veľkým odhodlaním rozvíjať mediálne zručnosti žiakov a prebúdzať v nich lásku k literatúre.
Od samého začiatku uprednostňuje zážitkové, praktické a projektové vyučovanie, ktoré vníma ako cestu k aktívnemu a šťastnému rozvoju žiakov. Jej vášeň pre mediálnu výchovu a kritické myslenie ju priviedla k tomu, aby spolu s vedením školy zaradila tento predmet do rámcového učebného plánu. Vytvorila priestor, v ktorom sa aj slabší žiaci stávajú sebavedomými tímovými hráčmi – v školských médiách – v časopise Prestávka a v televízii, ale aj vo vedení školského parlamentu. S hrdosťou sleduje, ako žiaci, ktorí čelili predsudkom, prekonávajú svoje limity a ukazujú svoju hodnotu prostredníctvom kreatívnych a spoločensky angažovaných projektov.
„Som presvedčená, že absolútne každý žiak má šancu na úspech a je dôležitou súčasťou svojej komunity. Utvrdzujú ma v tom aj hodiny mediálnej výchovy, školské médiá a parlament. V časopise Prestávka a v školskej televízii paradoxne pracujú deti, ktoré sa nehrdia prospechom. Sú však tímoví hráči, dokážu riešiť krízové situácie, neboja sa pýtať, tvoria citlivé aj kritické reportáže, ankety, sú technicky zruční, vytvoria si vlastný merch, napíšu e-mail starostovi či malý projekt,“ povedala pre Global teacher prize hrdá učiteľka z druhého stupňa, ktorú dojíma, keď vidí šikovných debatérov, ktorí sa predtým nechceli ozvať, alebo rómskeho siedmaka, ktorý kandidoval za predsedu školy a takmer vyhral.
Diktáty a povinné čítanie
V rozhovore pre najmama.sk Alena Rapčan Štrompová priznala, že so žiakmi nerada píše diktáty, nenúti ich čítať povinnú literatúru a na hodinách sú povolené všetky emócie. To, ako vyzerá jej vyučovanie, je dôvodom, prečo sa stala učiteľskou osobnosťou Slovenska.