Jej deti zabíjali vtáky, aby mali čo jesť. Novodobá madona z ikonickej fotky otvorila politikom oči
Do poznámok si fotografka napísala jediné: živoriaca matka siedmich detí.
Ikonická fotografia, ktorá obletela celý svet. Je na nej 32-ročná žena s ustarosteným pohľadom a vedľa seba má deti, ktoré sa o ňu opierajú. Vyzerá to, ako by bola úplne vyčerpaná a ako keby pri pohľade do budúcnosti nevidela žiadnu nádej. Fotografia od Dorothey Langeovej pomohla otvoriť oči politikom, no skutočnej žene na fotografii, Florence Thompsonovej, život nezmenila. Toto je príbeh „migrujúcej matky“ siedmich detí, ktorú prezývali aj novodobou madonou.
Mala ukázať pravdu
Silno pršalo a inak prašné cesty boli pomaly zaplavené. Americká fotografka Dorothea Langeová sa po niekoľkých týždňoch v teréne vracala autom domov. V kufri mala plnú škatuľu zvitkov filmu, na ktoré nafotila zúfalé životné príbehy ľudí prežívajúcich Veľkú hospodársku krízu. Nezamestnanosť, katastrofické sucho, piesočné búrky a neúroda vyhnala z domovov milióny biedou zúbožených ľudí, ktorí sa presúvali krajinou a žiadali o akúkoľvek prácu.
Dorothea Langeová dovtedy pracovala ako fotografka v ateliéri, no počas „Veľkej depresie“ sa zamestnala vo vládnej agentúre Farm Security Administration (FSA), ktorá mala politikom vo Washingotone dokázať, čo sa v skutočnosti na vidieku deje a aké devastujúce dôsledky na ľudské životy má hospodárska kríza. Dorothea Langeová chcela zdokumentovať pravdu, priniesť svedectvo, hnala ju vlastná ťažká skúsenosť z detstva, keď bojovala s obrnou a keď ju opustil otec. Prežila, ale celý život za sebou ťahala zdeformovanú pravú nohu.
Zúfalá matka ju priťahovala ako magnet
V to osudné marcové rána roku 1936 sa 40-ročná Dorothea vracala z mesačnej cesty po kalifornských táboroch, kde fotila chudobných pracovníkov. Keď pri diaľnici uvidela tabuľu s nápisom Camp, Nipomo, šoférovala ďalej, pretože sa tešila domov, kde sa opäť mala zvítať so svojím manželom. V jednej chvíli ale zvrtla volant a vrátila sa. „Poslúchla som svoj inštinkt, nie rozum,“spomínala Langeová na deň, ktorý jej priniesol slávu.
Fotografka zaparkovala auto pri krajnici neďaleko polí so zamrznutým hráškom, pri ktorom táborilo pod biednymi šiatrami okolo tritisíc chudobných ľudí. Medzi nimi zbadala sediacu utrápenú ženu s deťmi. Ako sa k nej približoval, stáčala spúšť. Dokopy urobila šesť fotografií.
Photo shows Florence Thompson with several of her children in a tent shelter as part of the “Migrant Mother” series in Nipomo, California. Photo by Dorothea Lange. pic.twitter.com/hlGGdN2Yrm
„Uvidela som ju a pristúpila k tej hladujúcej a zúfalej matke akoby priťahovaná magnetickou silou. Naozaj si nepamätám, ako som jej vysvetlila svoju prítomnosť a fotoaparát, ale pamätám si, že sa ma na nič nepýtala,“ spomínala Langeová v roku 1960 pre magazín Popular Photography. Matky s deťmi sa nepýtala na meno ani na okolnosti, ktoré ženu dostali do biedy. To všetko počula už mnohokrát. Do poznámok si napísala jediné: živoriaca matka siedmich detí.
February 1936. Nipomo, Calif. "Destitute pea pickers living in tent in migrant camp. Mother of seven children. Age 32." pic.twitter.com/Xz2lgsvACB
Na vyfotenie šiestich snímkou chudobnej rodiny jej stačilo iba šesť minút. Fotografia, ktorá obe ženy preslávila, vznikla ako posledná. Novodobá madona s ufúľaným dieťaťom v náručí, s utrápeným a prepadnutým pohľadom, sa stala jednou z najikonickejších fotografií Veľkej hospodárskej krízy. Pravdu o žene, ktorá sa do histórie zapísala ako „migrujúca matka“, sa svet dozvedel až o takmer 40 rokov neskôr.