V deň Hitlerovej smrti sa okúpala v jeho vani. Hrôzu, ktorú zažila, navždy ukryla do krabice od topánok
Syn vojnovej fotografky sa pravdu dozvedel až po jej smrti.
Bolo jasné, že je už všetko stratené. Červená armáda nezastaviteľne prenikala do centra Berlína, Tretia ríša bola definitívne v troskách. Keď do oslobodeného Mníchova prišla dvojica amerických reportérov, armáda USA im dovolila usídliť sa na Prinzregentenplatzi číslo 16, priamo v byte, v ktorom býval nacistický vodca Adolf Hitler.
„Myslela som, že to bude nóbl rezidencia, ale ten byt bol úplne obyčajný. Ako keby v ňom býval nejaký úradníček,“ hovorila neskôr reportérka Lee Millerová, ktorú až pri pohľade na luxusnú kúpeľňu pochytil jediný impulz – pomstiť sa. Zablatené čižmy, na ktorých ešte mala popol z koncentračného tábora, položila na čisto bielu rohožku, vyzliekla sa, zobrala zo steny Hitlerov portrét a vošla s ním do vane. Práve si umývala chrbát, keď jej kolega David Scherman stlačil spúšť. Legendárna reportérka Lee Millerová ani netušila, že vytvorili kultovú fotografiu a že vzniká práve v čase, keď Adolf Hitler spáchal samovraždu.
Múza umelcov
Lee sa narodila 23. apríla 1907 v Poughkeepsie v štáte New York. Jej otec bol odborníkom na mechaniku a vynálezcom, jednou z hlavných osobností továrne De Laval a tiež bol vášnivým fotografom. Zo svojej milovanej dcéry si urobil modelku, hoci mala od malička nespútanú povahu a pre svoju slobodomyseľnosť mala veľký odpor k autoritám. Ako tínedžerka fajčila, nadávala, mala nezáväzné sexuálne vzťahy a pre jej neskrotnú povahu ju vylúčili hneď z niekoľkých škôl.
Ako 19-ročnej jej zmenil život Condé Nast, vydavateľ magazínov Vogue a Vanity Fair, ktorý ju kráčajúc po Manhattane v poslednej chvíli zachránil pred prechádzajúcim autom. V ten okamih v nej uvidel pravú modernú americkú dievčinu a odštartoval jej kariéru modelky.
"I looked like an angel, but I was a fiend inside."
Počas nasledujúcich dvoch rokov stála pred objektívom najväčších mien módnej fotografii, no vedela, že ak chce vo svete umenia niečo znamenať, musí odísť z New Yorku do Paríža. V cudzom svete ju zachránila práve jej drzosť, vďaka ktorej sa stala múzou umelcov – kamarátila sa s Pablom Picassom, Charliem Chaplinom prežila vášnivý románik s Manom Rayom, ktorý bol v tej dobe najvyhlásenejším fotografom. „Z mojej strany to bol zámer, snažila som sa ho uloviť,“citoval Telegraph Lee, ktorej Ray daroval foťák Kodak a naučil ju všetko, čo vedel.
Po rozchode s Manom Rayom si tak trochu natruc vzala miliardára Aziza E. Beya. Byť len manželkou významného muža a jazdiť po svete ju ale nudilo, a tak sa po troch rokoch rozišli a ona sa vrátila do Paríža. Medzi umelcami stretla budúceho manžela a svoju životnú lásku Rolanda Penrosa. V deň, keď začala druhá svetová vojna, odišla Millerová s manželom do relatívne bezpečného Anglicka. O päť rokov neskôr, na rovnakom mieste, sa Millerová vylodila s 83. americkou pešou divíziou ako vojnová spravodajkyňa a fotografka Vogue. Z niekdajšej modelky a múzy umelcov sa stala jediná žena, ktorá robila reportáže priamo z bojov.