Naozaj ide len o výsledok? Šikovná žiačka dostala štvorku a postup učiteľky vyvolal obrovskú diskusiu
Ako by ste na otázky v učebnici odpovedali vy?
„Dôležitým aspektom učenia je práca s chybou. Kvalitný učiteľ chyby netrestá, nepenalizuje ich zhoršením známky, ale dáva žiakovi spätnú väzbu,“ uvádza administrátor facebookového účtu Líný učitel v jednom zo svojich nedávnych príspevkov, ktorý vyvolal obrovskú diskusiu. Ukázal v ňom zdanlivo jednoduchú matematickú úlohu, za ktorú jedna druháčka zo ZŠ dostala zlú známku. Zdá sa pritom, že úlohu vyriešila správne a ak by aj nie, jej následný postup bol bezchybný.
Zlé známky ako trest
Žiaci mali do voľného políčka napísať správny počet divokých kačiek, ktoré sa nachádzajú na brehu jazera. Z na oko jasnej úlohy sa však vykľulo niečo oveľa komplikovanejšie a to práve pre hodnotenie učiteľky. Tá žiačku, ktorá usúdila, že sa na obrázku nachádzajú štyri kačky, z ktorých tri sú na brehu a jedna pláva vo vode, oznámkovala štvorkou.
Aj Krátky slovník slovenského jazyka definuje breh ako pevnú zem pozdĺž vodnej plochy. Myslia si to aj desiatky rodičov, ktorí sa ozvali v komentároch pod príspevkom. Prvou chybou pedagogičky je podľa učiteľskej facebookovej stránky fakt, že si zadanie neprečítala s porozumením. Tou druhou je viacnásobné trestanie jednej chyby a treťou je fakt, že je druháčka vôbec karhaná zlou známkou.
Chýba čítanie s porozumením
„Pokiaľ by sa aj žiačka dopustila v prvotnom súčte kačíc chyby, a mala teda chybný predpoklad o počte kačíc, ide len o jednu jedinú chybu - následné výpočty sú už správne. Za čo jej napáliť štvorku?“ pýta sa.
Úlohu nájdete na ďalšej strane: