Činohra SND uvádza premiéru inscenácie Leni
TASR
TASR

Činohra SND uvádza premiéru inscenácie Leni

Pôvodná slovenská hra Leni je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí, legendárneho moderátora Johnnyho Carsona a kontroverznej Leni Riefenstahl.

Na snímke herečka Mária Kraľovičová. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Bratislava 10. decembra (TASR) - Činohra Slovenského národného divadla uvedie v piatok 13. decembra v Modrom salóne novej divadelnej budovy premiéru pôvodnej hry s názvom Leni. Režisérkou inscenácie je Valéria Schulczová, ktorá je spolu Romanom Olekšákom aj autorkou. V jednotlivých postavách účinkujú Zdena Studenková, Ľubomír Paulovič, Mária Kráľovičová a Peter Brajerčík. Scénu vytvorilo štúdio JaOnMi Creatures (Ján Ptačin, Ondrej Zachar, Michal Lošonský), hudbu pripravil Martin Hasák.

Pôvodná slovenská hra Leni autorskej dvojice Valéria Schulczová a Roman Olekšák je o fiktívnom stretnutí dvoch skutočných ľudí, legendárneho moderátora Johnnyho Carsona, ktorého The Tonight Show Starring Johnny Carson patrila tridsať rokov k najsledovanejším talkshow Ameriky, a kontroverznej Leni Riefenstahl, "dvornej režisérky" Adolfa Hitlera. Je rok 1974, Johnny je na vrchole kariéry a Leni v Amerike predstavuje svoj prvý dokončený projekt od porážky Nemecka – knihu fotografií z Afriky Last of Nubu. Johnny však vie, čo jeho divákov zaujíma viac ako umenie.

Lenina minulosť sa stáva hlavnou témou, ktorú neprekryje ani jej rodiaci sa vzťah s asistentom Horstom, mladším o štyridsať rokov. Johnny odhaľuje Lenine osobné postoje k fašizmu a holokaustu. Chce zistiť, akú veľkú cíti vinu. Hustnúcu atmosféru talkshow ešte viac vyhrotí nemecká diváčka Bertha. Jej neplánovaný vstup do nakrúcania len otvorí ďalšie otázky. Aká je zodpovednosť umelca za jeho dielo? Aká je hranica medzi posluhovaním ideológii, aktívnou spoluúčasťou na budovaní režimu a umeleckou tvorbou? Je možné prevziať zodpovednosť za dobu, v ktorej tvoríme? Johnny Carson sa chce dozvedieť čo najviac a nebojí sa dotknúť aj tých najosobnejších tém. Leni je netypický životopisný príbeh jednej z najlepších filmárok sveta, ktorá zažiarila vďaka filmom na objednávku Tretej ríše.

"Snažili sme sa napísať a inscenovať text, ktorý by bol polemický, kontroverzný, ktorý vyvolá u diváka otázky a zároveň aj opýtať sa, ako by som sa zachoval sám v istej dobe, keď sa lámu dejiny, ktorá je veľmi komplikovaná na rozhodnutia. Zároveň si môžeme povedať, v čom slúžime my a kde je naša zodpovednosť. Otázkou je, či človek, ktorý je obdarený od Boha takým veľkým talentom, má právo dať ho do služieb aj niečomu, čo je tak veľmi kontroverzné. Luni Riefenstahl už len tým, že jej bol nadelený tak neskutočne dlhý život, dožila sa 101 rokov, mala zo života peklo, cez svoje svedomie, aj to, ako bola exkomunikovaná zo spoločnosti," uviedla pre TASR režisérka Valéria Schulczová.

V hlavnej postave Lenny účinkuje Zdena Studenková, ktorá túto postavu z neďalekej histórie charakterizovala slovami: "Natoľko bohatá na svoj život, na svoje pády a vzlety, že málokedy sa podarí v klasickej literatúre stretnúť takúto postavu. V tom bola pre mňa jedinečná Leni Riefenstahl. Práve to, čo spôsobila svojimi filmami, že podporila fašizmus a Hitlera, to je výstrahou."

Na snímke herečka Zdena Studenková ako Leni Reifenstahl. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Leni Riefenstahl(1902–2003) vo filme režiséra Arnolda Fancka Svätá hora vytvorila povestný "tanec k moru", ktorým okúzlila Hitlera. V roku 1933 ju Hitler pozval do Berlína a požiadal ju, aby nakrútila zjazdy NSDAP v Norimbergu. Leni odmietla, presvedčil ju však, aby pre NDSAP aspoň nakrúcala filmy. Vznikla tak Norimberská trilógia, ktorej prvým filmom bolo Víťazstvo viery (Der Sieg des Glaubens, 1933), najvýraznejším Triumf vôle (Triumph des Willens, 1934).

Dodnes sa tento jej film považuje za jedno z kľúčových diel fašistickej propagandy. Dôsledky spolupráce Leni Riefenstahlovej s nacistickým režimom sa odrazili na jej živote hneď po druhej svetovej vojne. Víťazná armáda ju 3. júna 1945 zadržala v zbernom tábore. Označili ju ako sympatizantku nacizmu. V roku 1987 vydala svoje Memoáre. A v roku 1992 o nej vznikol dokumentárny film Sila obrazov (Die Macht der Bilder). Zomrela na rakovinu v nemeckom Pöckingu 8. septembra 2003, niekoľko týždňov po jej 101. narodeninách.

Už ste čítali?

Keď začal Milan maľovať, svoj pôvod tajil, lebo sa bál reakcií…

Keď odhalil svoje meno a pôvod, v priebehu jedného večera stratil na…

Rasťo navštívil Severnú Kóreu: Hoci je to najkrutejší režim,…

Ľudia majú svojich diktátorov za bohov, ženy si môžu vybrať z 18 účesov,…

Lucie pečie hotové majstrovské diela: Na začiatku som bojovala,…

Je mladá, krásna a úspešná. Na konte má viacero…

Jej mladšia dcéra vyhrala MasterChef, staršia má detskú mozgovú…

Zdravotný stav Paulínky denne núti jej rodičov riešiť inkontinenciu,…

Vnuk Slováka z ikonickej fotky: Že je dedo slávny, sme zistili,…

Starý otec, Gusti Popovič prebýva v rodine maliara Ivana Popoviča naďalej. Napriek…

Kaštieľ Betliar odhalil ďalšie dobre ukryté tajomstvo: Reštaurátori…

Moderné technológie reštaurátorom umožňujú objavovať nové…

Bývalý skinhead z Prešova si vzal Rómku: Dnes sa bojím o naše…

Prešovčan Gabi bol zarytým skinheadom. Keď sa odsťahoval od partie do Anglicka,…

Slovenka najprv v USA upratovala domy, teraz hviezdi pred kamerami:…

Sny si plní v samotnej mekke filmu. Aj keď stále bojuje, robí naplno…