Na maturitu nemáš, radšej buď kvetinárkou, hovorili učiteľky. Rómka Vanesa dokázala, že sa mýlili
S diagnostikovanou dysgrafiou, dyslexiou a dysortografiou jej učiteľky nedávali takmer žiadne šance.
„Je to jedno, kam sa prihlásiš, aj tak ťa v prvom ročníku vyhodia,“ hovorila Vanese učiteľka, keď končila základnú školu. Zhovievavá nebola ani výchovná poradkyňa, ktorá žiačke odporučila, aby išla študovať kvetinárstvo.
„Nie preto, žeby som mala nejaký zvláštny vzťah ku kvetinám, ale preto, že odbor vraj patrí k tým najjednoduchším,“ prezradila pre Romea.cz Vanesa Harvanová, ktorú podceňovali nielen pre jej pôvod, ale aj preto, že od útleho detstva bojovala s rečovou chybou a najrôznejšími poruchami učenia. Ona sa však rozhodla, že nič z toho nebude pre ňu prekážkou.
Jasný prípad
„Uvedomovala som si, že chyba reči je to, čo ma od mojich rovesníkov odlišovalo, ale nikdy som to nevidela ako taký problém,“ spomínala pre Hatefree.cz Vanesa, ktorej nepomohli ani návštevy logopéda. Preto nastúpila na špeciálnu základnú školu, kde sa zameriavali na deti s chybami reči a prvýkrát sa Vanesa necítila byť iná.
Keď prišlo na rozhodovanie, kam ďalej na strednú školu, bola pre väčšinu učiteľov „jasný prípad“ – s diagnostikovanou dysgrafiou, dyslexiou a dysortografiou jej nedávali takmer žiadne šance. Málokto jej vtedy v škole povedal, aby si vybrala odbor, ktorý by ju bavil a skúsila to.
Na maturitu vraj nemala
„Jedna pani učiteľka mi rovno povedala, že je vlastne jedno, kam sa prihlásim, pretože ma z prvého ročníka aj tak vyhodia,“ spomínala pre Romea.cz Vanesa, ktorá si niekoľkokrát vypočula, že nemá na to, aby získala maturitu. Odporúčanie výchovnej poradkyne, aby sa stala kvetinárkou, ju zaskočilo.
Ku kvetinám nemala žiaden vzťah, nikto nebral ohľad na to, že mala úplne iné sny. Vanesa sa nakoniec nedala odradiť a podala si prihlášky na strednú pedagogickú školu aj na strednú školu cestovného ruchu. Dostala sa na obe.
V hlave jej stále zneli slová
Článok pokračuje na ďalšej strane: