Dobré noviny
Slovenské inteligentné svetlo Goldee štartuje parádnu kampaň v USA
Dobré noviny
Dobré noviny

Slovenské inteligentné svetlo Goldee štartuje parádnu kampaň v USA

Košická firma vyvinula inteligentné svetlo, ktoré presne reflektuje potreby svojho používateľa. Chystá sa s ním preraziť vo svetovom meradle.

Žiara vychádzajúceho slnka pri vstávaní. Upokojujúce svetlo pri návrate domov. Večerná romantika. A pri náhlom prebudení len toľko svetla, aby neoslňovalo. Všetko inteligentne a bezdotykovo. Startup Goldee chce do stále inteligentnejších domácností priniesť aj múdrejšie svetlo, ktoré dotvorí tú pravú atmosféru.

Konkrétne ide o zariadenie Goldee Light Controller, ktoré slovenská firma Goldee oddnes propaguje v USA vlastnou kampaňou na www.getgoldee.com . Tím už svoj vynález niekoľko týždňov dokončuje priamo v San Franciscu, kde tiež zbiera spätnú väzbu. Pozrite sa na pekné video, ktoré produkt aj celú firmu predstavuje, a hneď v tom budete mať jasnejšie (a možno sa vám rozsvieti úplne).

Cieľom je v rámci kampane získať 100-tisíc dolárov, ktoré umožnia naštartovať výrobu. V jej priebehu si bude možné zariadenie predobjednať za 249 dolárov, neskôr sa oficiálna cena zvýši na 349 dolárov. Ak sa cieľ podarí naplniť, môžu prví záujemcovia očakávať svoj Goldee Light Controller v lete budúceho roka.

Najväčšia zmena od vynálezu žiarovky?

Chytré funkcie zahŕňajú Sunrise Alarm, ktorý simuluje východ slnka pre ľahšie vstávanie, Sleep Timer, ktorý tlmí svetlo tak, aby pripravil telo na správny spánok, alebo Night Mode, ktorý sám rozsvecuje a zhasína neagresívne tlmené svetlo pre nočné "prechádzky" po dome. Rovnako tak Goldee vypne všetky svetlá po odchode posledného člena domácnosti, pri dlhšej dovolenke naopak simuluje bežný život. Samozrejmosťou je jednoduché ovládanie pomocou gest.

Systém funguje aj s bežnými žiarovkami, pre plné využitie potenciálu je ale treba siahnuť po inteligentných LED svetlách ako Philips hue, LIFX alebo iLumi. Aj tie je možné od Goldee získať, a to pre jednu alebo štyri miestnosti. Aplikáciu pre smartfón, ktorá spolupracuje práve so svetlami Philips hue, už spoločnosť predstavila nedávno.

"Pokiaľ ide o to, ako ľudia komunikujú so svetlom, od vynálezu žiarovky sa toho veľa nezmenilo. Až doteraz. Goldee navždy mení spôsob, ako interagujeme so svetlom, a ako svetlo interaguje s nami," nešetrí silnými slovami Tomáš Baran, riaditeľ a zakladateľ firmy.

Slovenské svetlo na konci tunela

O projekte, vtedy ešte pod názvom Goldenfish Lighting, ste mohli počuť už v rámci vlaňajšieho Startup Weekendu v Bratislave. A už vtedy to bol horúci kandidát na víťazstvo. Dnes má košický tím vyše desať ľudí, ďalšie desiatky externistov aj prvú investíciu.

Ešte pred samotným Controller bude spustená tiež Lighting Library, knižnica dynamických svetelných scén. Tá bude prístupná aj umelcom svetla z celého sveta, ktorí budú môcť na tvorbe svetelných scén zarobiť a každý užívateľ Goldee si bude môcť tieto scény stiahnuť. V pláne je tiež intenzívnejšia spolupráca s architektmi a firmami, ktoré sa zaoberajú stavbou rodinných domov či bytov, a tiež s hotelmi.

Terajšiu kampaň spoločnosť cieli na osem trhov: USA, Kanadu, Austráliu, Britániu, Nemecko, Holandsko a tak trochu z patriotizmu aj na Česko a Slovensko. "Náš primárny trh však predstavujú Spojené štáty. Je väčší, jednotnejší, konzumnejší a emotívnejší. Európsky trh je naopak konzervatívnejší a príliš sporivý. Zatiaľ čo bežný Slovák sa pri nákupe produktu veľmi často pýta, ako mu ušetrí peniaze, typický americký zákazník sa pýta, ako mu ušetrí čas alebo zvýši komfort," hovorí Baran.

Už ste čítali?