Boj s obezitou možno pôjde bez námahy. Vedci sú bližšie k objavu tabletky, ktorá bude mať efekt ako po cvičení
Tímea Gurová

Potrvá ešte roky, kým sa produkt dostane na trh.

Liek nemá nahradiť lenivcom cvičenie. — Foto: Pixabay.com

Ovísa vám brucho, máte širšie boky a ani zadok nie je vo forme? Vedci sú na dobrej ceste, ako sa zbaviť nadbytočných kíl bez toho, aby ste sa pohli z gauča. Všetko by za vás urobila tabletka. Takýto je plán vedcov, ktorým sa podarilo identifikovať kmeňovú bunku v tele, ktorá sa mení na stroj na ukladanie tuku v organizme tých, ktorí jedia vysokokalorickú stravu. Jediný doteraz známy spôsob ako zvrátiť premenu tejto bunky je práve cvičenie.

Kmeňové bunky

Vedci však teraz dúfajú, že sa im podarí vytvoriť lieky, ktoré budú na tieto konkrétne bunky pôsobiť rovnako, ako tak činí práve fyzická aktivita. „Je veľmi dôležité pochopiť molekulárne mechanizmy, ktoré sú hnacou silou priaznivých dopadov cvičenia a škodlivých účinkov stravy s vysokým obsahom tukov,“ vysvetľuje Manolis Kellis z technologického inštitútu.

Ak tieto mechanizmy pochopia, bude možné vyvinúť liek, ktorý napodobní účinky cvičenia. V praxi však môže trvať roky, kým sa výsledný produkt dostane na trh. V súčasnosti preto na boj s nadbytočnými kilogramami neexistuje lepší spôsob než cvičenie a zdravá strava. Počet ľudí s nadváhou vo vyspelej časti sveta stúpa aj napriek zvýšenej propagácii zdravého životného štýlu.

Výskum na myšiach

Štúdia sa uskutočnila na myšiach. Jednu polovicu z nich počas troch týždňov kŕmili vysokokalorickou stravou a druhú normálnou. V ďalšej časti výskumu ich rozdelili do dvoch rôznych oddelení. Jedna nemala prístup k pohybu, myši v druhej si mohli zabehať na kolotoči. Vedci na hlodavcoch potom skúmali tri druhy tkanív a zistili, že vo všetkých sa nachádzajú mezenchymálne kmeňové bunky, ktoré sa môžu transformovať na tuk alebo naopak. V prípade cvičenia nadobudnú opačný účinok.

Odborníci dúfajú, že tieto zistenia povedú k objavu lieku. Na druhej strane však ich výsledky práce nemajú znamenať to, že ľudia sa majú cvičenia vzdať a napchávať sa nezdravými jedlami. Medikament by mal byť určený tým, ktorí si zdravý životný štýl dovoliť nemôžu. „Liek má byť pre tých, ktorí nemajú prístup k zdravým potravinám, alebo z dôvodu zdravotného postihnutia nemôžu cvičiť,“ dodáva Kellis. Všetky zistenia boli publikované v časopise Cell Metabolism.

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…