Ako zabrániť tragédii, aká na Zochovej šokovala celé Slovensko? Riešením má byť niekoľko krokov
Dobré noviny
Dobré noviny

Ako zabrániť tragédii, aká na Zochovej šokovala celé Slovensko? Riešením má byť niekoľko krokov

Známy urbanista sa zamyslel nad riešeniami, ktoré by mohli výrazne zvýšiť bezpečnosť v oblasti.

Nehoda na Zochovej. — Foto: TASR

Obrovské rozhorčenie vyvolala na celom Slovensku správa o večernom nešťastí, ktoré sa odohralo na zastávke na bratislavskej Zochovej ulici. Podľa polície bolo najtragickejším svojho druhu v histórii. Vodič pod vplyvom alkoholu tam v obrovskej rýchlosti doslova zmietol ľudí, ktorí na zastávke čakali na nočný spoj. Boli medzi nimi študenti z internátov, ktorým sa začínal nový školský rok. Prvé správy hovorili o štyroch obetiach a šiestich zranených, neskôr, žiaľ, zraneniam podľahla aj 21-ročná dievčina. Ľudí pobúrilo aj správanie sa vodiča po nehode. Vysoký funkcionár Deaflympijského výboru sa mal po nehode správať agresívne a vulgárne.

Udalosť vyvolala aj otázky, či sa podobným nehodám dá zabrániť. Z veľkej časti áno, myslí si urbanista a zakladateľ projektu YIM.BA Adrian Gubčo, podľa ktorého by frekventovanej zastávke na Zochovej, ale aj iným podobným nebezpečným oblastiam mohlo pomôcť niekoľko opatrení.

Miesto nehody
Miesto nehody Foto: TASR

Gubčo na začiatku priznáva, že sa od tragédie nedokáže odosobniť, keďže zastávkou na Zochovej prechádza každodenne. Zmieta ním hnev a to nielen pre primitívny prístup vodiča, ale aj charakter priestoru, kde sa tragédia odohrala. Zastávka leží vedľa Staromestskej ulice, ktorá vznikla prerazením cesty cez pôvodnú historickú zástavbu. Charakterom vraj pripomína skôr diaľnicu a vodiči tam nezriedka jazdia obrovskou rýchlosťou.

„Bezpečnosť sa tu zvyšuje reštriktívnymi opatreniami voči chodcom a cyklistom,“ hovorí Gubčo s dodatkom, že celý dizajn Staromestskej nabáda na to, aby vodiči išli rýchlo „bez ohľadu na aktuálne dopravné predpisy“. Hoci priznáva, že sa nedá zabrániť všetkým nehodám, ponúka niekoľko riešení, ktoré by v budúcnosti mohli výrazne znížiť riziko takéhoto incidentu.

1. Radary

Prvým krokom by malo byť nainštalovanie statických radarov. Vďaka inštitútu objektívnej zodpovednosti budú automaticky zasielať pokuty vodičom áut, ktoré prekročili rýchlosť.

2. Pruhy

Druhým krokom by podľa Gubča malo byť zúženie pruhov. V našom hlavnom meste je vraj tradíciou, že majú absurdnú šírku. „V prípade Staromestskej, na základe ľahkého odhadu z fotografií na Google StreetView, to môže byť okolo troch metrov, na niektorých miestach až 3,5 metra,“ hovorí. Ich zúženie na šírku zhruba 2,7 metra by okamžite zvýšilo pozornosť vodičov, pomohlo k vyššej bezpečnosti a umožnilo by úpravy priestoru.

Popri hradbách by napríklad mohol vzniknúť chodník a zablúdení turisti by neriskovali na úzkom pásiku pri ceste, ako sa to dnes často deje.

3. Dopravný režim

Článok pokračuje na ďalšej strane:

Časť 1 / 2

Už ste čítali?

Denisa je jediná horská vodkyňa u nás: Niektorí ráno pred túrou…

Denisa neraz na dlhú túru vstávala aj o druhej hodine ráno.

O rysej elegancii aj perverzných vydrách s fotografom divej…

Kvetoslava Šlavku známi okolo Liptova volajú Kvetko. Poznajú ho…

Jusufova rodina zmenila Šamorín na hlavné mesto zmrzliny: Práškové…

Vraví sa, že Juhoslovania sú všade. Niektorí Šamorínčania…

Všeobecná lekárka Etela Janeková nezavrela ambulanciu ani na…

MUDr. Etela Janeková, PhD. od začiatku pandémie nezavrela svoju ambulanciu ani…

Východniarov lieči tento usmievavý lekár z Kene: Ľudia sú tu…

Kipchanga Chemwotei Sakong pre známych jednoducho Kip. O Slovensku dlho nič nevedel.…

Pavol Croft je slovenský Indiana Jones. Nechcelo sa mu stáť…

K histórii a umeniu mal Pavol Croft vždy blízko. Preto si ich vybral…

Aj keď je úplne nevidiaca, učí na strednej škole: Študenti sa…

Odmalička snívala o tom, že sa bude predvádzať na javisku. Košičanka…

Byt v úplnom centre Bratislavy vymenili za šťastie na dedine:…

Nie všetky pokrokové projekty začínajú výpoveďou v korporáte.…