Dobré noviny
Toto je odpoveď na jednu z najväčších záhad jesene. Prečo obchody začínajú s Vianocami už v septembri?
Simona Gálová
Simona Gálová

Toto je odpoveď na jednu z najväčších záhad jesene. Prečo obchody začínajú s Vianocami už v septembri?

Ilustračná fotografia
Ilustračná fotografia — Foto: TASR

Mnoho obchodníkov argumentuje, že veľa ľudí sa rado vyhne predvianočnému zhonu v obchodoch a chce nakúpiť v predstihu. Je to len taktika.

Mnoho ľudí sa ešte nevrátilo z letných dovoleniek a v obchodoch už začíname vidieť umelé stromčeky, svetelné dekorácie, formičky na vianočné pečivo aj umelý sneh v spreji. Mnohí nie sú na prelome septembra a októbra ani zďaleka pripravení na vianočné sviatky. Obchodné reťazce už áno. Prečo je to tak?

Vložený príspevok z Facebooku: https://www.facebook.com/Socikstyle/photos/bc.AbpCdkurSo0hU3i8nzEimfvXBIesD7sAdF5vEaSmQpXY5Cp0Zf8TN5Fj9oaO4oa_pxQ0f4mPdHoRQ42mLcS-A16oxQI5U6gwlY_hxZbZyquzdPwhAeDD0EA0EwFR0lKN7Mv3Zc1PCmWk2aHYzwoCz-nk/987189671296127/?opaqueCursor=AbrR75Zt0bz_ucnf26oZACkrH_3Z5BF40Q7bnxWNpS2DCqdJAuzDdCkTSfzISY7zwhu8Osq61YRJ5a6aAyldv5Cm-X9BK7t_XIlVUbubi9Sp2uWe8lO93uc2PlniO3hwPHZYzdrxydy-sYfDW9UvS1IgdsVuLqNGoeb5ZRyJ8BfRRi_D1wFm06qOEBqv4l2rDfUIkjhms82yp22N02xRVqgz66NDEm0oEKE5cSKi7vxDmDUeoikjpw7DK8t998UPVr-38m2DmffPoTyAUoaFfwb1MrggcVboV_XRqGuGUHaCigT1wxZFh_DdWw9yOXEc38yoimhUgWQ8IjI9CRvDm_Scq7er-mhXY8Fmrofw2ijFyn9uBbvKTD9WfWw0VPCu8RTyVFFHwWeu4pzdBQjIYrUrpoT_Eql0ZCLWg3VuAP1nYMvh80rbtxyNUY28aC0LUgl14WpxNzzWa4Q4IYG9zJxYr2hxaOmOENoytqCH7ojZlRen5EyERH4I1R5bjLfakoxyXNaG_jFlpD2r_UeIzYH1_4yySJdPerc_a-E-wde1s7m5a_X97DW-ieErFRK3PZSJucR5wEBqK0DL1DR5f023

Vianočné ponuky prídu skôr

Mnoho obchodníkov argumentuje, že veľa ľudí sa rado vyhne predvianočnému zhonu v obchodoch a preferuje predzásobenie na sviatky v dostatočnom predstihu. Podľa marketingových odborníkov ale ide iba o obyčajnú taktiku, aby ľudia nakúpili viac. Pre mnoho obchodov je dôležité, aby s vianočným predajom začali o niekoľko mesiacov skôr. Predaj počas tohto obdobia môže tvoriť aj polovicu ročných tržieb a slabá predvianočná sezóna môže byť pre mnohých podnikateľov zničujúca.

Podľa marketéra Charlesa Lindseyho nakupujúci reagujú na na túto taktiku veľmi účinne, pretože začnú nakupovať darčeky už v septembri a postupne kupujú drobnosť po drobnosti až do Vianoc „Vianočná hudba, estetika a scenéria ovplyvňujú ich nákupné správanie. Spotrebiteľom by to mohlo poskytnúť príležitosť dopriať si o niečo viac a viac minúť,“ vysvetlil Charles Lindsey pre CNN. Ak sa vám zdá, že tento rok začali obchodníci s vianočnými ponukami priskoro, má to svoj dôvod. Podľa Lindseyho musia prísť obchody s vianočnými ponukami oveľa skôr, pretože drahšie ceny spôsobené infláciou budú nakupujúcich odrádzať od míňania peňazí. 

Ako nakupujú Slováci?

To, o koľko viac zaplatí priemerná slovenská domácnosť tento rok za vianočné nákupy, ešte nie je jasné. Pre stále rastúce ceny tovarov a služieb si ale mnohí nemôžu dovoliť míňať toľko, ako po minulé roky. Ako to vyzeralo minulý rok? Vyše 50 percent Slovákov pre zdražovanie plánovalo minúť za darčeky menej peňazí.

Na druhej strane, pätina ľudí zdražovanie neriešila a neovplyvnilo to ani ich výber darčekov. Slováci zvyčajne berú peniaze na vianočné darčeky predovšetkým z bežnej výplaty. Potom sú to úspory, z ktorých darčeky financuje takmer 40 percent ľudí. Pôžičku u finančnej spoločnosti na tento účel riešili len dvaja zo sto opýtaných.

Elementárna rada je, aby sa ľudia na Vianoce zbytočne nezadlžovali. „Na druhej strane, ak bude obdarovanému človeku vysnívaný darček slúžiť podstatne dlhšiu dobu, ako ho budete splácať, je to samozrejme možné. Aj tu však treba postupovať s rozvahou,“ poradil na záver ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

Už ste čítali?