Dobré noviny
Dano drží dedovo auto pri živote celé desaťročia: Lacný Favorit je najlepší filter na namyslených ľudí
Tímea Gurová
Tímea Gurová

Dano drží dedovo auto pri živote celé desaťročia: Lacný Favorit je najlepší filter na namyslených ľudí

Škoda Favorit už má svoje najazdené, ale stále funguje.
Škoda Favorit už má svoje najazdené, ale stále funguje. — Foto: Archív: D. Krnáč

Tridsaťštyriročné vozidlo je nezmar. Stále má platnú technickú kontrolu.

Keď potom nastúpil na vysokú školu do Bratislavy, jazdil tam na Favorite. „Niektorí spolužiaci sa mi smiali, že jazdím na takom starom črepe. Čím bolo auto staršie, tým viac sa z neho stával výborný filter povrchných a namyslených ľudí. Podľa reakcie na vtedy najlacnejšie auto na trhu ste hneď vedeli, s kým máte tú česť. Aj najlepšieho kamaráta som spoznal cez Favorita. Mal úplne rovnaký biely Favorit ako ja,“ vysvetľuje.

Foto: Archív: DK

Stále prechádza technickou kontrolou

Za celé roky ho dnes už 32-ročný Favorit nechal v štichu iba jediný raz, keď mu praskla membrána na palivovom čerpadle. Počas vysokej školy spoznal chlapca, ktorý prerábal motory zo Škody na pretekárske a prerobil aj ten v Danovom Favorite. Na tú dobu mal teda celkom rýchle auto. Dnes sú však najazdené kilometre na vozidle celkom poznateľné. Stále však má platný veľký technický preukaz v podobe papierovej knižky veľkosti A5 s nápisom Československá federatívna republika, pričom najazdených má asi 150-tisíc kilometrov.

Presné číslo nikto nepozná, keďže pôvodný tachometer prestal rátať kilometre a musel ho vymeniť. Danov Favorit dnes nemá veľkú trhovú hodnotu, keďže aj originálny interiér nahradil novším typom. Tí, čo si však svoje Favority ochránili a nepadli za šrotovné, ho vedia predať za lepšie peniaze než novšie Fabie. „Ešte prednedávnom tieto autá nikto nechcel kúpiť ani za 200 eur, dnes zase nehrdzavý Favorit nezoženiete pod 1000 eur. Garážové kusy s málo najazdenými kilometrami sa predávajú od 3000 do 5000 eur,“ vysvetľuje Dano.

Foto: Archív: DK

Ovplyvnil mu život

Nebyť Favorita a jediného momentu, keď dedo vzal Dana na šoférsku skúšku, možno by život Novozámčana vyzeral úplne inak. Práve Favorit rozvíril jeho záľubu v autách natoľko, že istý čas bol motoristickým novinárom. Favorit ho doviedol na prvý pracovný pohovor a spojil aj s najlepšími priateľmi.

„Nie je to pre mňa iba auto, ale spomienka na situácie a ľudí, ktorí tu už nie sú. Nemám žiadne ilúzie o kvalitách či nekvalitách značky. Jeho vplyv na môj osobnostný a životný vývoj za posledných 32 rokov je obrovský, aj keď nemá žiadnu trhovú hodnotu,“ hovorí.

Auto ho sprevádza celým životom.
Auto ho sprevádza celým životom. Foto: Archív: DK

Dnes je auto najmä zaparkované v garáži u rodičov. Momentálne totiž „žerie“ olej ako trabant a vytvára modrú dymovú clonu. „Buď teda kúpim iný motor, alebo skúsim opraviť tento. Vo vzdialenej budúcnosti by som ho rád upravil na elektromobil, ak by to legislatíva povoľovala,“ uzavrel Dano Krnáč.

Časť 2 / 2

Už ste čítali?