Dobré noviny
Pomáhate deťom s domácimi úlohami? V niektorých prípadoch treba zaradiť spiatočku, tvrdia odborníci
Romana Mináriková
Romana Mináriková

Pomáhate deťom s domácimi úlohami? V niektorých prípadoch treba zaradiť spiatočku, tvrdia odborníci

Pomáhate deťom s cvičeniami v pracovnom zošite?
Pomáhate deťom s cvičeniami v pracovnom zošite? — Foto: Unsplash

Vedci brali do úvahy niekoľko faktorov, vrátane socioekonomického statusu či vzdelania rodičov.

Školské domáce úlohy budú už čochvíľa na pretrase v každej domácnosti, v ktorej je aspoň jeden žiak či žiačka. Ako to teda vyzerá u vás doma, keď vaša ratolesť príde zo školy a požiada vás o pomoc? Zrejme nepoviete nie. Ako informuje portál Science Alert, pomáhať svojim deťom je súčasťou rodičovskej úlohy a akousi pomocou pri štarte do života, avšak pomoc nemusí byť vždy taká výhodná a prospešná, ako sa domnievate. 

Rola otca a mamy pri domácich úlohách

Akademici už v minulosti diskutovali o otázke, akú veľkú rolu by mali otec či mama zohrávať pri domácich úlohách. Najnovší výskum ukázal, že trpezlivé a dlhodobé sedenie so synom alebo dcérou pri učení nemusí mať na konci dňa rovnaký efekt, aký očakávate.  A pravdepodobne, nebude mať významný vplyv na študijné výsledky vášho školáka.

Väčšina týchto štúdií sa zamerala na deti zo základných a stredných škôl, pričom odborníci poukázali na to, žiaci na základnej škole sú v obzvlášť dôležitom štádiu vývoja. Správny prístup zo strany rodiča môže teda u najmenších vybudovať lásku k učeniu, no príliš veľké zapojenie sa zas môže dosiahnuť opačný efekt. 

Nedostatok času, napätie a obchádzanie dieťaťa

Pokiaľ k školským povinnostiam svojich potomkov pristupuje rodič bez dostatočného času a trpezlivosti, je pravdepodobné, že doma zavládne napätie. Nie je výnimkou, že dospelý pre urýchlenie času napokon vyrieši väčšinu zadania bez toho, aby naučil dieťa myslieť samostatne a zároveň ho primal správne pristupovať k možným prekážkam.

Na základe tohto výskumu to ale neznamená, že rodičovská pomoc s domácimi úlohami je nežiadúca. Odborníci totiž nerozlišovali medzi typmi pomoci, ale skúmali len to, aký vplyv mala na študijné výsledky školákov. Koniec-koncov čas, ktorý rodičia strávia so svojimi ratolesťami pri plnení domácich úloh, môže byť napríklad prospešný pre ich duševné zdravie.

Už ste čítali?