FOTO: Oživíme zviera, ktoré vyhynulo v roku 1936, sľubujú vedci. Mláďatká chcú pustiť do voľnej prírody
TASR, Dobré noviny

Tasmánsky tiger, zvaný aj vakovlk tasmánsky
Tasmánsky tiger, zvaný aj vakovlk tasmánsky — Foto: phys.org/National Film and Sound Archive of Australia

Vyhynutý vakovlk tasmánsky patrí do skupiny vačkovcov rovnako ako kengura.

Americkí a austrálski vedci plánujú "vzkriesiť" tasmánskeho tigra, ktorý vyhynul pred takmer storočím. Chcú na to využiť kmeňové bunky a prepis génov, pričom odhadujú, že prvý jedinec by mohol byť vypustený do voľnej prírody asi o desať rokov.

Galéria

Vyhynutý vakovlk tasmánsky (Thylacinus cynocephalus), ktorý je ľudovo prezývaný aj tasmánsky tiger, patrí do skupiny vačkovcov rovnako ako kengura. Posledný jedinec tohto druhu uhynul v zoo v Tasmánii v roku 1936.

Austrálski a americkí bádatelia však plánujú odobrať živé kmeňové bunky iným vačkovcom s podobnou DNA, akú mal tasmánsky tiger. Následne použijú metódu prepisovania génov, aby tak tento vyhynutý druh – alebo aspoň jemu čo najpríbuznejšieho živočícha – opäť "vzkriesili". "Veríme, že o desať rokov by sme už mohli mať prvé mláďatko vakovlka," vyhlásil profesor Melbournskej univerzity Andrew Pask, ktorý výskum o tasmánskom tigrovi vedie.

Mnohí vedci sú však voči snahe americko-austrálskeho odborného tímu skeptickí, oživenie vyhynutých druhov označujú za "rozprávku" a tvrdia, že ide skôr len "o pritiahnutie pozornosti médií než o skutočnú vedu". Stanica BBC dodáva, že austrálski vedci sa o vzkriesenie tasmánskeho tigra pokúšajú už niekoľko desaťročí – snažia sa extrahovať najmä životaschopné vzorky DNA.

Vakovlk tasmánsky

Tasmánsky tiger, známy aj ako vakovlk tasmánsky, žil na území Austrálie a na niekoľkých priľahlých ostrovoch. Známy bol vďaka nezameniteľným pruhom na chrbte. Jeho populácia nikdy nebola príliš veľká, ale popri domorodých Aborigénoch sa mu darilo prežívať. Problém nastal, keď kontinent objavili Európania. Prvým "bielym" človekom, ktorý sa s tasmánskym tigrom stretol, bol údajne objaviteľ Tasmánie Abel Tasman. V lodnom denníku písal o divokých zvieratách s drápami ako tiger.

Vakovlk pripomínal mix medzi psami a mačkovitými šelmami. Dospelí jedinci vážili okolo 20 až 30 kilogramov, ich telo malo až 130 centimetrov a chvost ďalších 60. Toto unikátne zviera bojovalo o prežitie a posledným miestom, kde ho bolo možné nájsť, sa stala v 30. rokoch 20. storočia práve Tasmánia. Osadníci však vakovlka lovili a vypisovali naňho odmenu. Snahy zachrániť posledných pár kusov boli márne a napokon zostal len jeden tasmánsky tiger - Benjamin v zoo v meste Hobart prežil tri posledné roky. Hoci sa po jeho smrti objavovali správy o tom, že niekto vakovlka videl vo voľnej prírode, nikdy sa nepotvrdili.